Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://kolej.mkm.szczecin.pl/

EP08

EP08 (typ fabryczny 4Ea i 102E) jest kolejną odsłoną polskich lokomotyw opartych na pierwowzorze serii EU06. Została zaprojektowana przez Centralny Zarząd Trakcji MK i COBiRTK w związku z zapotrzebowaniem na szybkie lokomotywy do prowadzenia pociągów ekspresowych na liniach PKP. Ich produkcja odbywała się latach 1972 – 1976 we wrocławskim Pafawagu. Łącznie zbudowano 15 pojazdów z czego eksploatowanych jest obecnie tylko 9. Wszystkie stacjonują na warszawskiej Olszynce Grochowskiej.

Podstawowe zmiany jakie zastosowano w EP08 w stosunku do lokomotyw EU07 była zmiana przełożenia przekładni z 79:18 na 77:24 oraz wprowadzenie tocznego ułożyskowania wału drążnego (w EU07 ślizgowego). Ze względu na niedopracowania ze strony producenta 4 lokomotywy przemianowano z czasem na "siódemki". Do innych zmian zaliczyć można zastosowanie nowych silników trakcyjnych EE541c, nowe osłony otworów rewizyjnych przetwornic i pneumatyczne wycieraczki szyb czołowych.

Choć pierwotnie prędkość konstrukcyjna EP08 miała wynosić 160 km/h, ostatecznie wynosi ona 140 km/h. Powoduje to, że lokomotywa nie jest konkurencyjna dla serii EU07 na liniach o prędkości maksymalnej 120 km/h, a jednocześnie jest zbyt wolna na najszybszych polskich magistralach gdzie prędkość sięga 160 km/h. Użytkowanie "świnek" jest zatem mało zależne od prędkości szlakowych na poszczególnych liniach. Najczęściej kursują na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz na trasie Warszawa – Poznań – Wrocław. Do Szczecina kursują dość regularnie z pociągiem IC "Chrobry" (planowa obsługa należy do lokomotyw EP09). Zazwyczaj kilka razy w ciągu tygodnia seria ta, spotykana jest także w przypadku pociągu ekspresowego "Mewa" relacji Warszawa - Szczecin/Świnoujście.

na podstawie Chester Home Page i Wikipedia
opracował Jacek Kurek