Encyklopedia

ET41

dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez Bauer

10.01.2009
Poprawa stylistyki hasła i dodanie kilku informacji Bauer
ET41 (typ fabryczny 203E; przydomek "jamnik") to seria towarowych lokomotyw elektrycznych, która została wyprodukowana w latach 1977-1983 w poznańskich zakładach Hipolita Cegielskiego w łącznej ilości 200 sztuk.

Historia i eksploatacja

Na początku lat 70-tych w Polsce zwiększały się przewozy towarowe. Masa i długość pociągów jeżdżących po naszych torach zwiększała się w szybkim tempie, co zmusiło PKP do wprowadzenia do eksploatacji lokomotyw dwuczłonowych. Plan ten zrealizowano bardzo szybko, kupując czechosłowackie dwuczłonowe lokomotywy et40. Pozytywne wyniki eksploatacji tych lokomotyw spowodowały uruchomienie produkcji własnych pojazdów dwuczłonowych w zakładach HCP.

W czasie seryjnej produkcji stworzono specjalną lokomotywę o oznaczeniu ET41-100, którą pomalowano na biało-czerwono i skierowano do obsługi pociągów specjalnych i okolicznościowych w latach 80.

Na dzień dzisiejszy ET41 wykorzystywane są na PKP na najważniejszych magistralach kolejowych, którymi przewozi się najczęściej węgiel ze Śląska do portów. Z powodu braku odpowiedniej ilości lokomotyw ET21, "jamniki" zaczynają pojawiać się też na najważniejszych szlakach w Sudetach i Beskidach. Sporadycznie ET41 pojawiają się także w ruchu pasażerskim. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, pociągi pasażerskie prowadzone są lokomotywami z Zakład Taboru w Skarżysku Kamiennej. Z uwagi na przydatność tego typu lokomotyw, prowadzone są ich naprawy rewizyjne, by w przyszłości mogły czynnie uczestniczyć w prowadzeniu ciężkiego ruchu towarowego.

Charakterystyka techniczna

Pomysłodawcy połączyli dwie lokomotyw serii EU07 tworząc nową dwuczłonową lokomotywę serii ET41, w której wprowadzono niewielkie zmiany, m.in. zastosowano samonośne pudło z ostojnicą, wzmocniono blachy pudła a w miejsce zbędnych kabin maszynisty zamontowano balast. Człony lokomotywy zostały połączone sprzęgiem śrubowym, przewodami pneumatycznymi i przewodami sterowania wielokrotnego, zaś blachy pudła wzmocniono ryflami. Możliwe jest przejście między sekcjami, które zostały oznaczone literami "A" i "B" z zastosowaniem elastycznych osłon gumowych. "Jamnik" posiada osiem silników trakcyjnych typu EE-541B o łącznej mocy 4000 kW oraz hamulec Oerlikona. ET41 może ciągnąc ciężkie pociągi pasażerskie o masie 700 ton z prędkością 125 km/h lub pociągi towarowe o masie 4000 ton z prędkością 70 km/h.
na podstawie Wikipedii i Chester Home Page
opracowali Wojtek i Marek Pawlukowicz
Producent:
HCP
Długość ze zderzakami:
31,86 m
Szerokość:
3,038 m
Wysokość:
4,343 m
Układ osi:
Bo'Bo'+Bo'Bo'
Średnica kół:
1250 mm
Masa służbowa:
167 000 kg
Sterowanie:
indywidualne
Prędkość maksymalna:
125 km/h
Silnik:
EE541b
Moc ciągła:
4000 kW
Stosunek przekładni:
79:18
Lata produkcji:
1977-1983
Zobacz też: EU07

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat