Encyklopedia

SA108

dodane przez marko; zmodyfikowane przez Mareczek

Autobus szynowy SA108 (oznaczenie producenta 215M) jest dwuczłonowym, w ponad połowie (53%) niskopodłogowym pojazdem produkowanym przez ZNTK Poznań od roku 2003. Produkcję tego szynobusu rozpoczęto na zamówienie poszczególnych urzędów marszałkowskich w celu ratowania coraz większej ilości nierentownych połączeń, obsługiwanych przez tradycyjne, ciężkie składy wagonowe.

Pierwsze pięć pojazdów zostało zakupione przez UM województwa wielkopolskiego, a następnie wydzierżawione spółce PKP Przewozy Regionalne. Pojazdy te przejęły częściowo obsługę pociągów Krzyż - Piła, Wągrowiec - Poznań Gł., Leszno - Ostrów Wlkp. i Leszno - Głogów. Kolejne pojazdy zakupiły Urzędy Marszałkowskie województw podlaskiego i lubuskiego (po dwie sztuki), a następnie wydzierżawiły je spółce PKP PR. W 2006 roku Wielkopolska zakupiła następny pojazd tego typu. Dzięki temu szynobusy pojawiły się na obiegach pociągów międzywojewódzkich Krzyż - Chojnice i Piła - Wałcz.

Szynobusy SA108 są napędzane dwoma silnikami MAN-a typu D2866 LUH21. Zastosowano w nich nowy rodzaj przekładni typu hydrokinetycznego. Jest to przekładnia hydrauliczna, w której wykorzystywana jest energia kinetyczna cieczy, najczęściej oleju hydraulicznego, jako medium przekazującego energię z pompy (element czynny) do turbiny (element bierny). Pomiędzy pompą a turbiną znajduje się kierownica, zmieniająca parametry energetyczne cieczy. Przekładnia ta jest podstawowym elementem większości automatycznych skrzyni biegów. Kabina maszynisty SA108 jest klimatyzowana i wyposażona w komputer pokładowy, na którym wyświetlane są wszystkie procesy zachodzące podczas jazdy pociągu. Maksymalna prędkość tego autobusu szynowego wynosi 110 km/h. Szynobus może zabrać na pokład 195 osób i jest również przyjazny dla inwalidów (specjalnie przystosowane wejścia oraz toaleta).
na podstawie Wikipedii
opracował Marek Czapiewski
Producent:
ZNTK Poznań
Długość ze zderzakami:
34,3 m
Szerokość:
2,9 m
Wysokość:
3,8 m
Układ osi:
A'1'+1'A'
Średnica kół:
840 mm
Masa służbowa:
54 000 kg
Sterowanie:
indywidualne
Prędkość maksymalna:
110 km/h
Silnik:
MAN D2866LUH21
Moc znamionowa:
514 kW
Rodzaj przekładni:
hydrokinetyczna
Liczba miejsc siedzących:
94
Liczba miejsc stojących:
101
Lata produkcji:
2003-
Zobacz też: SA109SN61

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat