Encyklopedia

SN81

dodane przez LinX; zmodyfikowane przez MQ

Dwuczłonowy szynobus produkowany w latach 1988-1990 przez Kolzam Racibórz. SN81 nazywany jest też często potocznie "kolzłomem" albo "drezynką". Konstrukcja powstała przez połączenie ze sobą tyłami dwóch drezyn motorowych WOA-29. Rozwiązanie to ułatwiło budowę, generując jednak szereg wad. Pojazdy nie miały przejścia międzywagonowego, które zostało dobudowane dopiero w ramach modernizacji. W szynobusie podczas jazdy może pracować tylko silnik w członie sterowniczym (przodem do kierunku jazdy).

Sterowanie odbywa się jak w pierwowzorze, czyli za pomocą pedału przyspieszenia, sprzęgła i manualnej, 5-biegowej skrzynki przekładniowej. Pojazd wyposażony jest w radiotelefon i prędkościomierz rejestrujący, czyli standardowo - jak każdy pojazd poruszający się po sieci kolejowej PKP, a także podstawowe przyrządy rodem z drezyny WOA-20, czyli wskaźniki: poziomu paliwa, temperatury chłodziwa, ciśnienia w obwodzie hamulcowym, ciśnienia oleju i napięcia baterii akumulatorów oraz obrotomierz.

W ramach modernizacji w pojazdach 002 i 003 dobudowano toalety i przejścia międzyczłonowe oraz zamontowano wyświetlacze kierunkowe LED. Wyremontowano także instalacje elektryczne i wykonano kapitalne remonty silników, co dotyczy także 004 i 006.

Pojazd był przeznaczony do ruchu lokalnego, na trasy o małych potokach pasażerskich. Pierwszy wyprodukowany egzemplarz - czyli 001 służy jako pomnik Przewozów Regionalnych, stojąc przy ulicy Wileńskiej w Warszawie. Pojazdy 002 i 003 obsługują linię Chojnice - Szczecinek, Chojnice - Piła i Chojnice - Kościerzyna, a 004 i 006 linie Czeremcha - Hajnówka i Czeremcha - Vysokolitovsk. Wersja szerokotorowa 005 służy do jazd ekip inspekcyjnych na Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS).

nr inw. typ nr fabr. rok prod. zakład ex uwagi
SN81-001 SPA-66 SPA66-001A/001B 1988   ZPR Białystok pomnik PR
SN81-002 SPA-66 SPA66-002A/002B 1990 ZPR Gdynia ZPR Białystok napr. rew. 2010
SN81-003 SPA-66 SPA66-005A/005B 1990 ZPR Gdynia ZPR Białystok napr. rew. 2010
SN81-004 SPA-66 SPA66-004A/004B 1990 ZPR Białystok    
SN81-005 SPA-66 SPA66-003B/1989 1989 PKP LHS   ozn. na LHS: 2232
SN81-006 SPA-66 SPA66-006A/006B 1990 ZPR Białystok    

na podstawie wiedzy własnej, Wikipedii, Jaskinii Duszy, Kolejowej Klatki i www.bluefish.foxnet.pl opracował Henryk Wyziński

Producent:
Kolzam Racibórz
Układ członów:
teoretycznie silnikowy+silnikowy, w rzeczywistości silnikowy+toczny
Długość ze zderzakami:
16,50 m
Szerokość:
2,60 m (SN81-001); 2,76 m (SN81-002...006)
Wysokość:
3,25 m (SN81-001); 3,48 m (SN81-002...006)
Układ osi:
1'A'+1'1' / 1'1'+1'A'
Masa służbowa:
23,2 t
Sterowanie:
indywidualne
Prędkość maksymalna:
90 km/h
Moc znamionowa:
92 kW (SN81-001); 110 kW (SN81-02...006)
Rodzaj przekładni:
mechaniczna 5S45
Liczba miejsc siedzących:
48/54
Lata produkcji:
1988 -1990
zapas paliwa:
2x150 l