Encyklopedia

SU45

dodane przez marko; zmodyfikowane przez Mareczek

SP45/SU45 jest uniwersalną lokomotywą spalinową o oznaczeniu fabrycznym 301Db, która była produkowana w poznańskich zakładach im. Hipolita Cegielskiego. Początkowo wytwarzano ją jako serię do obsługi przewozów pasażerskich (sp45), jednak po przeróbkach i modernizacjach powstały obecnie eksploatowane SU45. Jej produkcję datuje się na lata 1970-1976, a łączna ilość wyprodukowanych spalinowozów wynosi 265 sztuk. Głównym powodem podjęcia budowy pojazdów tego typu była chęć zastąpienia coraz starszych, a co za tym idzie, awaryjnych parowozów.

Pierwsze egzemplarze były wyposażone w kotły parowe do ogrzewania wagonów pasażerskich, jednakże ze względu na ich wysoką awaryjność, postanowiono zastąpić je prądnicą elektryczną o napięciu 3kV. Po tej modernizacji seria sp45 została przemianowana na SU45.

Lokomotywa ta posiada 12-cylindrowy, wysokoprężny, czterosuwowy silnik turbodoładowany typu 2112SSF mocy 1700 KM, produkowany na licencji FIAT-a. Jego obroty znamionowe wynoszą około 1500 obr/min, natomiast biegu jałowego ok. 700 obr/min.

Warto nadmienić, że SU45 posiada dość oryginalny przydomek - "FIAT" - który pochodzi od producenta silników do tejże lokomotywy.

Na chwilę obecną są one coraz częściej wycofywane z eksploatacji. Spowodowane jest to m.in. wiekiem tych lokomotyw oraz tym, że standardowe składy wagonowe są wypierane przez tańsze szynobusy. Obecnie w naszym regionie można je spotkać na liniach obsługiwanych przez lokomotywownie w Krzyżu i Szczecinku.
na podstawie źródeł własnych
opracował Marek Czapiewski
Producent:
HCP
Długość ze zderzakami:
18,99 m
Szerokość:
2,9 m
Wysokość:
4,343 m
Układ osi:
Co'Co'
Średnica kół:
1100 mm
Masa służbowa:
102 000 kg
Sterowanie:
indywidualne lub ukrotnione
Prędkość maksymalna:
120 km/h
Silnik:
2112SSF
Moc znamionowa:
1250 kW
Rodzaj przekładni:
elektryczna
Lata produkcji:
1970-1976

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat