Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju tabor kolejowy

Kraj: Wagony motorowe serii SN81 zniknęły z torów

jar, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Po 25 latach kursowania na liniach lokalnych zniknęły z polskich szlaków pojazdy serii SN81. Przewozy Regionalne na początku tego roku zaprzestały eksploatacji tych pojazdów. Jak udało się ustalić „Rynkowi Kolejowemu", raczej nie wrócą już one na trasy.
Wagony motorowe serii SN81 były produkowane pod koniec lat 80-tych (1988-1990). Powstały na bazie drezyn inspekcyjnych. Dwuczłonowy pojazd wytwarzał nieistniejący już Kolzam Racibórz (obecnie znajduje się tam oddział węgierskiej firmy Mavex Rekord). Łącznie wyprodukowano 6 takich pojazdów, z czego pięć trafiło do obsługi lokalnych linii kolejowych. Były eksploatowane na Śląsku i Opolszczyźnie (np. obsługiwały trasę Racibórz – Racławice Śląskie), Podlasiu (Czeremcha – Wysokolitowsk na Białorusi), w Lubelskiem (Chełm – Włodawa) i w Łódzkiem (Tomaszów Mazowiecki – Opoczno). W 2009 r. dwa pojazdy tej serii trafiły na Pomorze, gdzie przed rozpoczęciem kursowania przeszły modernizację (wbudowanie toalety, remont silnika, nadwozia i podwozia).
Kursowanie na pograniczu kilku województw
Jeszcze nie tak dawno pojazdy tej serii można było spotkać na pograniczu województw kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Ich obsługą zajmował się Pomorski Oddział Przewozów Regionalnych.

– W ostatnim okresie ich eksploatacji były wykorzystywane na odcinkach Chojnice – Kościerzyna, Chojnice – Szczecinek i Chojnice – Piła oraz w obecnym rozkładzie jazdy incydentalnie na odcinku Czersk – Szlachta – Wierzchucin – informuje „Rynek Kolejowy” Jan Derdowski, rzecznik Pomorskiego Oddziału Przewozów Regionalnych.

Do ruchu były kierowane dwa pojazdy SN81-002 i SN81-003. Jak podaje Jan Derdowski, te autobusy szynowe zostały wycofane z ruchu z powodu osiągnięcia wieku kwalifikującego je do naprawy głównej. Samo wycofanie nastąpiło 2 lutego 2015 r. w przypadku pojazdu o numerze 002, zaś drugiego z wymienionych – 3 listopada 2014 r. Oddział nie planuje ich ponownie wprowadzać do ruchu.

– Ze względu na niekorzystne parametry eksploatacyjne, w tym szczególnie charakterystykę dynamiki rozruchu, zastosowane przestarzałe rozwiązania techniczne powodujące ich awaryjność oraz komfort jazdy, pojazdy te nie będą naprawiane – kończy rzecznik.
SN81 wyparte przez nowsze pojazdy
Raczej nie należy się spodziewać, że szynobusy omawianej serii będą kursowały w innym rejonie Polski. Do obsługi połączeń na liniach niezelektryfikowanych przewoźnik korzysta z nowszych spalinowych zespołów trakcyjnych i wagonów motorowych.

– Połączenia regionalne obsługiwane są głównie przez nowoczesne autobusy szynowe zakupione w ostatnich latach przez naszych właścicieli, czyli samorządy poszczególnych województw – wyjaśnia Michał Stilger z biura prasowego spółki Przewozy Regionalne.
Pomnik techniki
Mimo że pojazdy tej krótkiej serii raczej nie będą eksploatowane, to całkowicie nie znikną z kolejowego krajobrazu. W czasach gdy Przewozami Regionalnymi kierował prezes Tomasz Moraczewski, pojazd SN81-001 ustawiono przed siedzibą spółki w Warszawie. Wagon motorowy trafił tam po wypadku (zderzenie na przejeździe), w wyniku którego pękła ostoja. Tak poważne uszkodzenie czyniło jego naprawę nieopłacalną. Jak wyjaśniał ponad 5 lat temu dwumiesięcznikowi „Z Biegiem Szyn” ówczesny rzecznik prasowy PR Piotr Olszewski: „mogliśmy pociąć go na żyletki, albo ustawić jako pomnik techniki”. W 2013 r. w ramach Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu pomnikowy SN81-001 został podświetlony na niebiesko jako symboliczny gest wyrażający solidarność przewoźnika z osobami, które zapadły na tę chorobę.

źródło: Rynek Kolejowy

brak komentarzy