Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://kolej.mkm.szczecin.pl/

PKP Intercity chce budowy kilkunastu nowych linii kolejowych

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy
31.07.2015

Wed艂ug uwag z艂o偶onych w ramach konsultacji spo艂ecznych do Krajowego Programu Kolejowego, narodowy przewo藕nik kolejowy PKP Intercity chce budowy a偶 trzynastu nowych odcink贸w na sieci kolejowej o 艂膮cznej d艂ugo艣ci p贸艂 tysi膮ca kilometr贸w.

Trwaj膮 konsultacje spo艂eczne Krajowego Programu Kolejowego. Swoje uwagi z艂o偶y艂 ju偶 zwi膮zek pracodawc贸w Forum Kolejowe-Railway Business Forum. Spo艣r贸d firm zrzeszonych w zwi膮zku najwi臋cej uwag zg艂osi艂 narodowy przewo藕nik kolejowy 鈥 PKP Intercity.

Uwagi og贸lne przewo藕nika dotycz膮 po pierwsze braku utworzenia ci膮g贸w przez za艂o偶one w KPK inwestycje. Dla inwestycji nie wskazano efektu synergii z innymi inwestycjami planowanymi i/lub ju偶 zrealizowanymi. Podobnie jak wiele innych podmiot贸w, PKP IC wskazuje te偶 na brak transparentnego przedstawienia efektu ko艅cowego, czy na b艂臋dnie zdefiniowane cele i mierniki realizacji cel贸w. Chodzi o wpisanie do programu wy艂膮cznie 艣redniej pr臋dko艣ci, a nie warto艣ci czasu jazdy. 鈥 Tak przyj臋ty miernik celu umo偶liwia modernizacj臋 linii o przebiegu okr臋偶nym, kt贸rej wynikiem b臋d膮 wysokie parametry techniczne, jednak偶e czas przejazdu nadal b臋dzie niezadowalaj膮cy 鈥 wskazuje przewo藕nik.

Wed艂ug PKP IC, dob贸r modernizowanych i rewitalizowanych linii wydaje si臋 przypadkowy, a dla 偶adnej inwestycji nie opisano zakresu prac, parametr贸w technicznych tj. pr臋dko艣ci maksymalnej, liczby tor贸w, przepustowo艣ci, czasu oraz korzy艣ci kt贸re wynik艂yby z realizacji inwestycji dla przewo藕nik贸w kolejowych np. osi膮gni臋tych czas贸w przejazd贸w pomi臋dzy punktami.Narodowy przewo藕nik chce rozwoju sieciNajbardziej interesuj膮ce uwagi PKP Intercity dotycz膮 jednak braku projekt贸w nowych linii kolejowych, 艂膮cznic, elektryfikacji czy budowy dodatkowych tor贸w 鈥 s艂owem, projekt贸w rozwojowych dla sieci. Przypomnijmy: na li艣cie rezerwowej znalaz艂y si臋 oba projekty budowy nowych linii kolejowych: Modlin 鈥 P艂ock 1,8 mld z, wraz z uzupe艂niaj膮cym projektem dla odc. Kutno 鈥 P艂ock (200 mln z艂) oraz Pod艂臋偶e 鈥 Tymbark (a偶 6 mld z艂otych) z modernizacj膮 linii do Zakopanego (604 mln z艂). Tylko w rezerwie jest te偶 elektryfikacja odcinka Pi艂a 鈥 Krzy偶 (650 mln z艂, plus 350 mln z艂 na modernizacj臋 odc. Pi艂a - Bydgoszcz), E艂k 鈥 Korsze (400 mln z艂), W臋gliniec 鈥 Zgorzelec (100 mln z艂) i Krotoszyn 鈥 G艂og贸w (a偶 1,2 mld z艂 wraz z modernizacj膮 linii do Ostrowa). Na li艣cie rezerwowej jest te偶 budowa dodatkowej pary tor贸w na odcinku Rembert贸w 鈥 Sulej贸wek (700 mln z艂).

Przewo藕nik podaje swoj膮 list臋 projekt贸w, kt贸re powinny znale藕膰 si臋 w Krajowym Programie Kolejowym. Jest ona imponuj膮ca 鈥 obejmuje w sumie a偶 trzyna艣cie nowych linii, odcink贸w linii i 艂膮cznic (razem z wnioskiem o wpisanie linii Pod艂臋偶e 鈥 Tymbark na list臋 podstawow膮), dwie propozycje dobudowy drugiego toru, cztery projekty elektryfikacji. Do tego przewo藕nik postuluje 鈥瀊ezwzgl臋dne鈥 wpisanie na list臋 podstawow膮 sze艣ciu projekt贸w poprawy parametr贸w technicznych. Dorzuca jeszcze drugie tyle nowych projekt贸w w tym zakresie, oraz cztery dotycz膮ce poprawy przepustowo艣ci.

Sk膮d tak ambitne plany? 鈥 Naszym zdaniem polska sie膰 kolejowa ma du偶y potencja艂 rozwoju. Przekazuj膮c uwagi do Programu chcieli艣my zwr贸ci膰 uwag臋 jakie obszary powinny by膰 w kolejnych latach traktowane priorytetowo, gdzie - poza ju偶 remontowanymi odcinkami - widzimy potencja艂 rozwoju, a gdzie warto zastanowi膰 si臋 nad zmian膮 koncepcji. Ostatnie miesi膮ce wskazuj膮, 偶e jedynie model, w kt贸rym wi膮偶emy obszary inwestycji taborowych, infrastrukturalnych i obs艂ugi klienta, przynosz膮 wymierne efekty w postaci wzrostu liczby pasa偶er贸w wybieraj膮cych poci膮gi PKP Intercity 鈥 m贸wi Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.Gdzie mog艂yby powsta膰 nowe linie kolejowe?Przyjrzyjmy si臋 projektom, o realizacj臋 kt贸rych wnosi PKP Intercity. Po pierwsze przewo藕nik zwraca uwag臋 na brak komplementarno艣ci projektu tzw. Magistrali wschodniej, poniewa偶 zrewitalizowany ci膮g Bia艂ystok 鈥 Hajn贸wka 鈥 Czeremcha 鈥 granica wojew贸dztwa oraz 艁uk贸w 鈥 Parczew 鈥 Lublin nie stworzy atrakcyjnych warunk贸w do prowadzenia przewoz贸w pasa偶erskich w ci膮gu Bia艂ystok 鈥 Lublin. Dlatego proponuje budow臋 nowego odcinka Sarnaki 鈥 Bia艂a Podlaska 鈥 Milan贸w. Jego d艂ugo艣膰 wynosi艂aby ok. 85 kilometr贸w. Drugi projekt jest r贸wnie wielki i dotyczy przed艂u偶enia budowy nowej linii Modlin 鈥 P艂ock o kolejny odcinek P艂ock 鈥 W艂oc艂awek (50 km), w celu umo偶liwienia realizacji alternatywnego dojazdu z Warszawy do W艂oc艂awka i Torunia oraz stworzenia siatki po艂膮cze艅 mi臋dzywojew贸dzkich dla znacznego o艣rodka jakim jest P艂ock. Nast臋pnym projektem jest wpisanie do projektu budowy pierwszego odcinka linii Kolei Du偶ych Pr臋dko艣ci 鈥瀁grek鈥 z Warszawy do 艁odzi (ok. 130 km).

Kolejne proponowane odcinki s膮 ju偶 kr贸tsze. Pierwszy to budowa odcinka Legionowo 鈥 Nasielsk, kt贸re umo偶liwi艂oby obej艣cie stacji Modlin i skr贸ci艂o tras臋 Warszawa 鈥 Gdynia/ Olsztyn o 8 kilometr贸w. Do tego, budowa 艁膮cznicy kolejowej Jedlicze 鈥 Szebnie w ocenie PKP IC jest nieuzasadniona, poniewa偶 czas przejazdu na trasie Rzesz贸w 鈥 Zag贸rz b臋dzie por贸wnywalny z czasem przejazdu w ramach istniej膮cej linii kolejowej 618 Jas艂o Towarowa 鈥 Sobni贸w. Dlatego przewo藕nik proponuje budow臋 nowych odcink贸w: Wojasz贸wka 鈥 Krosno lub Strzy偶贸w nad Wis艂okiem 鈥 Sanok. Przewo藕nik domaga si臋 te偶 wpisania na list臋 podstawow膮 budowy linii Pod艂臋偶e 鈥 Piekie艂ko.

PKP Intercity wskazuje na brak uzasadnienia dla zadania inwestycyjnego 鈥濨udowa nowej linii kolejowej nr 582 Czarnca 鈥 W艂oszczowa P艂n鈥, poniewa偶 czas przejazdu przez Czarnc臋 i W艂oszczow臋 P艂n. b臋dzie por贸wnywalny z czasem przejazdu lini膮 nr 8 przez Skar偶ysko Kamienn膮 i Radom. Dlatego postuluje budow臋 nowego odcinka o d艂ugo艣ci ok. 45 km od Kielc do miejscowo艣ci Ko艅skie, gdzie nast臋powa艂oby w艂膮czenie do linii nr 25. Nale偶a艂oby jeszcze dobudowa膰 艂膮cznic臋 z linii nr 25 na Centraln膮 Magistral臋 Kolejow膮 w Opocznie. W ten spos贸b radykalnemu skr贸ceniu uleg艂by czas podr贸偶y z Kielc do Warszawy i do 艁odzi.

PKP IC postuluje te偶 budow臋 odcinka Wierusz贸w 鈥 Sieradz wraz z modernizacj膮 istniej膮cych odcink贸w Sieradz 鈥 艁贸d藕 Kaliska i Ole艣nica 鈥 Wierusz贸w, kt贸re utworzy艂yby nowy, najszybszy ci膮g w relacji Wroc艂aw 鈥 艁贸d藕. Ten projekt wielokrotnie by艂 zreszt膮 postulowany, m. In. Przez w艂adze Wroc艂awia i wojew贸dztwa dolno艣l膮skiego. Przewo藕nik proponuje tez budow臋 nowego odcinka ze stacji Wroc艂aw Broch贸w do linii w kierunku Ole艣nicy. By艂by to dodatkowy 鈥瀢lot鈥 do w臋z艂a wroc艂awskiego, kt贸rej zadaniem by艂oby skr贸cenie dystansu pomi臋dzy (艁odzi膮) Ole艣nic膮 i Wroc艂awiem G艂贸wnym, a tak偶e odci膮偶enie odcinka Wroc艂aw Miko艂aj贸w 鈥 Grabiszyn 鈥 Wroc艂aw G艂贸wny.

Przewo藕nik chce tez budowy 艂膮cznicy Chlastawa 鈥 Szczaniec, kt贸ra pozwoli艂aby na omini臋cie stacji Zb膮szynek, oraz budowy nowej linii w relacji Zgierz 鈥 Kutno lub 艁臋czyca 鈥 D膮bie nad Nerem o prostym przebiegu i bez stacji handlowych, co usprawni艂oby wyjazd z konurbacji 艂贸dzkiej w kierunku p贸艂nocnym.Dodatkowe elektryfikacje i usprawnienie wyjazd贸wZdaniem PKP IC zadanie inwestycyjne 鈥濵odernizacja linii kolejowej nr 354 Pozna艅 G艂贸wny 鈥 Pi艂a鈥 powinno bezwzgl臋dnie obejmowa膰 odbudow臋 drugiego toru na odcinku Oborniki Wielkopolskie 鈥 Dziemb贸wko, podobnie w przypadku odcinka S艂upsk 鈥 Wejherowo. Przewo藕nik chce te偶 wpisania na list臋 podstawow膮 inwestycji w elektryfikacj臋 odcink贸w E艂k 鈥 Korsze i W臋gliniec 鈥 Zgorzelec 鈥 Goerlitz, a tak偶e dodanie elektryfikacji odcinka Pi艂a 鈥 Kostrzyn i Jab艂onowo Pomorskie 鈥 Grudzi膮dz 鈥 Laskowice Pomorskie.

Do tego dochodz膮 wspomniane ju偶 projekty poprawy parametr贸w technicznych. Przewo藕nik uwa偶a, 偶e na list臋 podstawow膮 projekt贸w przewo藕nik trzeba bezwzgl臋dnie wpisa膰 odcinki 呕ory 鈥 Pszczyna, Wroc艂aw Miko艂aj贸w 鈥 Kluczbork, 艁贸d藕 Kaliska 鈥 Zgierz 鈥 Kutno, 艁贸d藕 Fabryczna 鈥 艁贸d藕 Kaliska/艁贸d藕 呕abieniec i Kutno 鈥 Toru艅 G艂贸wny. Do tego proponuje remonty linii z Malborka i Dzia艂dowa do Olsztyna, z Szyman do Chorzeli, z Czerwonki do E艂ku i z Siedlec do granicy wojew贸dztwa (jako 偶e po stronie woj. podlaskiego taki projekt wpisano). Postuluje te偶, by odcinek Gliwice 艁ab臋dy 鈥 K臋dzierzyn Ko藕le poprawiano do standardu 160 km/h. Postuluje te偶 popraw臋 przepustowo艣ci sieci kolejowej w najwi臋kszych aglomeracjach.