Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Zachodniopomorskie kupuje elektryczne pociągi i stawia na jakość

Michał Szymajda, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Województwo zachodniopomorskie właśnie rozpisało przetarg na dostawę 17 nowych elektrycznych pociągów. Zajrzeliśmy do specyfikacji zamówienia.
Przedmiotem zamówienia zachodniopomorskiego urzędu marszałkowskiego jest „wykonanie i dostawa 17 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi międzywojewódzkiego kolejowego ruchu pasażerskiego. Zachodniopomorskie jest kolejnym województwem, które obniża znaczenie ceny przy zakupie pojazdów. W wypadku tego województwa stanowić ona będzie tylko 60% wagi przetargu (...).
Cena ważna, niezawodność i dostępność również
Pozostałe warunki stanowi w 10% okres gwarancji, w 10% termin dostawy trzech pierwszych pojazdów, w 5% to kryterium funkcjonalności w postaci procentu niskiej podłogi w pojazdach trzyczłonowych i 5% w pojazdach czteroczłonowych, w 5% wskaźnik gotowości technicznej i w 5% wskaźnik niezawodności technicznej. Oferty w przetargu można składać do 9 maja 2016 roku.

Jeżeli województwo skorzysta z prawa opcji, to zamówione w ramach opcji elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) muszą być wykonane i dostarczone w terminie do 20 grudnia 2020 r. Wartość zamówienia została ustalona na kwotę około 449,2 mln zł netto. Daje to 16,6 mln netto za jeden pojazd, ale województwo w ramach przetargu zamówi zarówno pojazdy 3 jak i 4–członowe. Z informacji, do których dotarł „Rynek Kolejowy” tych pierwszych będzie 12, drugich, dłuższych – 5. To dość dziwna decyzja, zwłaszcza, że trójczłonowe ezt produkowane np. przez polskich producentów są pojazdami nieco mniej pojemnymi niż obecnie użytkowane 3-członowe EN57, a praktyka pokazuje, że po wprowadzeniu nowych pojazdów na tory zainteresowanie nimi podróżnych rośnie.

Zamówienie dodatkowe w kwestii liczby członów ezt nie zostało jeszcze sprecyzowane. Zamawiający planuje powiadomienie Wykonawcy o skorzystaniu z prawa opcji, nie później, niż do dnia 30 września 2019 roku. Jeżeli Zamawiający skorzysta z prawa opcji, to zamówione w ramach opcji elektryczne zespoły trakcyjne muszą być wykonane i dostarczone w terminie do dnia 20 grudnia 2020 r.
Udogodnienia znane z Impulsów
Zamawiający przewiduje możliwość unieważnienia postępowania w przypadku nieotrzymania dofinansowania z Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2023, ale to jest raczej pewne.
Jak potwierdził Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego pojazdy mają być wykonane w podobnym standardzie jak ezt Impuls dostarczane do województwa w ostatnich latach. To znaczy, że wyposażone zostaną w Wi-Fi, toalety przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wygodne fotele dla podróżnych. Będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h.

źródło: Rynek Kolejowy

1 komentarz