Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://kolej.mkm.szczecin.pl/

PLK: Zachodniopomorska kolej wje偶d偶a na nowe tory

Rynek Kolejowy
01.02.2018

Dzi臋ki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego pasa偶erowie w Zachodniopomorskiem zyskaj膮 kr贸tsze podr贸偶e i komfortowe perony. PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizuj膮 r贸wnie偶 projekty zwi臋kszaj膮ce mo偶liwo艣ci port贸w i sprzyjaj膮ce rozwojowi gospodarki.

W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o warto艣ci ponad 66 mld z艂 do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe planuj膮 obj膮膰 pracami 9000 km tor贸w, a 8,5 tys. km tor贸w zostanie dostosowanych do wy偶szych pr臋dko艣ci. O艣rodki o znaczeniu wojew贸dzkim zostan膮 po艂膮czone liniami o 艣redniej pr臋dko艣ci 100 km/h. Skr贸ci si臋 czas przejazdu poci膮giem, a podr贸偶ni na kilkudziesi臋ciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach b臋d膮 mieli zapewniony lepszy, komfortowy dost臋p do kolei. Na torach b臋dzie jeszcze bezpieczniej. Przy realizacji inwestycji PLK zapewni膮 tak偶e przepustowo艣膰 tras, tzn. mo偶liwo艣膰 przejazdu poci膮g贸w obok rob贸t lub wcze艣niej przygotowanymi trasami. Mo偶liwy b臋dzie r贸wnie偶 bardziej wydajny transport towar贸w do port贸w morskich. Realizacj臋 KPK zapewniaj膮 艣rodki z program贸w UE i bud偶etu pa艅stwa.

Znacz膮cy wp艂yw na sprawn膮 komunikacj臋 w Zachodniopomorskiem ma poprawa warunk贸w kolejowych przewoz贸w pasa偶erskich: skr贸cenie czasu przejazdu, poprawa punktualno艣ci i komfortu dost臋pu do poci膮g贸w. Rozw贸j gospodarczy regionu jest z kolei 艣ci艣le zwi膮zany z udro偶nieniem tras, prowadz膮cych do port贸w morskich w Szczecinie i 艢winouj艣ciu. Pozytywnie na gospodark臋 wp艂ywa modernizacja linii i sprawniejsze po艂膮czenia wojew贸dztwa z Poznaniem, Wroc艂awiem czy Warszaw膮.Szczecin G艂贸wny 鈥 stacja dla ka偶degoModernizacja stacji Szczecin G艂贸wny to wa偶na inwestycja, zar贸wno dla mieszka艅c贸w miasta, jak i turyst贸w podr贸偶uj膮cych kolej膮. Dzi臋ki inwestycji pasa偶erowie skorzystaj膮 z komfortowych peron贸w, wyposa偶onych w system dynamicznej informacji pasa偶erskiej, czytelne oznakowanie, nowe lampy oraz monitoring. B臋d膮 nowe 艂awki, zegary i tablice informacyjne. Osoby z ograniczon膮 mo偶liwo艣ci膮 poruszania si臋 oraz opiekunowie z ma艂ymi dzie膰mi zyskaj膮 lepszy dost臋p do poci膮g贸w m.in. dzi臋ki windom. Szybsze przej艣cie do wagonu zapewni r贸wnie偶 przebudowana, zadaszona k艂adka, 艂膮cz膮ca perony. Z nowej stacji pasa偶erowie skorzystaj膮 ju偶 w 2019 roku.Kr贸tsze podr贸偶e do Poznania, Warszawy i Wroc艂awiaDzi臋ki modernizacji linii E59, czyli trasy 艂膮cz膮cej Pozna艅 ze Szczecinem D膮biem, b臋d膮 kr贸tsze podr贸偶e. Poci膮gi pasa偶erskie przyspiesz膮 do 160 km/h, a poci膮gi towarowe do 120 km/h. Czas przejazdu mi臋dzy Szczecinem a Poznaniem skr贸ci si臋 o ok. 35 min z 2 h 15 min do ok. 1 h 40 min. Z efekt贸w kolejowych inwestycji skorzystaj膮 r贸wnie偶 podr贸偶ni udaj膮cy si臋 do Warszawy czy Wroc艂awia. Ocenia si臋, 偶e przejazd ze Szczecina do stolicy skr贸ci si臋 o ok. 2 godziny, a do stolicy Dolnego 艢l膮ska o ok. 1,5 godz.Sprawniejsze podr贸偶e w regionieWi臋cej poci膮g贸w regionalnych w bardziej dogodnych godzinach kursowania dla pasa偶er贸w wyjedzie w 2019 roku na lini臋 mi臋dzy Szczecinkiem a Runowem Pomorskim. To b臋dzie efekt modernizacji trasy. Poci膮gi zwi臋ksz膮 pr臋dko艣膰 do 100-120 km/h, a czas przejazdu skr贸ci si臋 o ok. 25 min. 鈥 z 1 godz. 35 min. do 1 godz. 10 min. Dla podr贸偶nych powstan膮 nowe funkcjonalne perony na stacji Czaplinek i 10 przystankach m.in. w Suliszewie Drawskim i 呕elis艂awiu. B臋d膮 wyposa偶one w wiaty, 艂awki, gabloty z rozk艂adami jazdy i lepiej oznakowane. Obiekty zostan膮 dostosowane do potrzeb os贸b o ograniczonej mobilno艣ci.

鈥 Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podr贸偶e mi臋dzy miastami i regionami Polski. Skr贸c膮 si臋 czasy przejazd贸w, a nowe mo偶liwo艣ci kolei zapewni膮 r贸wnomierny rozw贸j wszystkich wojew贸dztw. Po prostu 艁膮czymy Polsk臋 鈥 m贸wi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.艁atwiejszy dost臋p do port贸w w Szczecinie i 艢winouj艣ciuPLK poprawi膮 r贸wnie偶 dojazdy poci膮g贸w towarowych do port贸w morskich. Dzi臋ki inwestycji sk艂ady przewo偶膮ce 艂adunki b臋d膮 mog艂y rozwija膰 pr臋dko艣膰 do 120 km/h. Natomiast dzi臋ki przebudowie stacji Szczecin Port Centralny i 艢winouj艣cie oba porty b臋d膮 mog艂y obs艂ugiwa膰 d艂u偶sze poci膮gi, a przewo藕nicy towarowi zwi臋ksz膮 swoje mo偶liwo艣ci dzi臋ki skr贸ceniu, od kilku do kilkudziesi臋ciu minut, czasu 艂adunku i roz艂adunku towar贸w. Tym samym porty b臋d膮 mog艂y przyjmowa膰 i odprawia膰 znacznie wi臋ksze 艂adunki.Szybciej po NadodrzanceKluczow膮 rol臋, zar贸wno w komfortowym przewozie pasa偶er贸w, jak r贸wnie偶 w sprawnym przewozie towar贸w, odgrywa linia ze Szczecina do Wroc艂awia, zwana Nadodrzank膮. Dzi臋ki jej modernizacji poci膮gi pojad膮 z pr臋dko艣ci膮 120 km/h. To b臋dzie odczuwalna zmiana, gdy偶 obecnie poci膮gi musz膮 zwalniaj膮c nawet do 30-50 km/h. Modernizacja odcinka Dolna Odra 鈥 Rzepin 鈥 Zielona G贸ra 鈥 G艂og贸w zwi臋kszy przepustowo艣膰 linii. To szansa na sprawniejsze podr贸偶e poci膮giem. Zyska tak偶e gospodarka, dzi臋ki bardziej konkurencyjnym przewozom 艂adunk贸w po torach. W styczniu PLK rozpocz臋艂y prace na odcinku Drze艅sko 鈥 Kostrzyn. W pierwszym kwartale 2018 r. prace skupiaj膮 si臋 na odcinku Drze艅sko 鈥 Kowal贸w 鈥 wymieniony zostanie tor i sie膰 trakcyjna. Zamontowane b臋d膮 nowe rozjazdy 鈥 wa偶ne elementy toru, odpowiadaj膮ce za sprawny przejazd poci膮g贸w. Zwi臋kszy si臋 poziom bezpiecze艅stwa ruchu kolejowego i drogowego. Zapewni膮 to nowe urz膮dzenia rogatkowe, monitoring i przebudowana jezdnia.