Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Pociągi nocne będą obsługiwane także przez Flirty

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy,

dodane przez Ferrix

Nowy roczny rozkład jazdy przyniesie najprawdopodobniej kilka istotnych zmian w układzie pociągów nocnych. Więcej kursów obsługiwanych będzie jednostkami elektrycznymi, z rozkładu wypadnie IC "Pogoria", a pojawi się IC "Metropol".
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało nas o zaplanowanej na wchodzący w życie w grudniu tego roku kolejny roczny rozkład jazdy. Najważniejszą zmianą w stosunku do obecnego układu wydaje się zwiększenie liczby połączeń obsługiwanych jednostkami elektrycznymi, a nie klasycznymi składami wagonowymi. Resort zaznacza przy tym, że lista połączeń wraz planowaną obsługą taborową nie jest jeszcze ostateczna. – Finalne decyzje będą podejmowane na etapie konstrukcji rozkładu jazdy – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu.

Dartem do Szklarskiej Poręby, Flirtem do Krakowa, Gdyni i Szczecina



Jednostki Pesa Dart mają nadal obsługiwać całoroczne połączenie „Karkonosze” z Białegostoku do Jeleniej Góry. W sezonie letnim i zimowym, a także w długie weekendy trasa tego pociągu ma być wydłużana do Szklarskiej Poręby Górnej. Zespoły trakcyjne tego typu nie pojadą natomiast najprawdopodoniej z Gdyni Głównej przez Łódź do Katowic jako pociąg „Pogoria”. Kurs ten w ogóle nie znalazł się bowiem w przygotowanym przez MI zestawieniu.

Na dwie pary połączeń wystawiane mają być natomiast pojazdy Stadler Flirt. Nocą podróżni pojadą nimi z Gdyni Głównej do Krakowa Głównego (IC „Ustronie”) i z Warszawy Wschodniej do Szczecina Głównego (IC „Uznam”). Oba te połączenia mają być obsługiwane codziennie. Skierowanie do Szczecina jednostek elektrycznych będzie wiązać się także z niedołączaniem do IC „Uznam” wagonów komunikacji bezpośredniej (dziś do Gorzowa Wiekopolskiego i do Świnoujścia).

Nowy pociąg do Czech i Niemiec?



Listę krajowych pociągów całorocznych zamykają wagonowe IC „Przemyślanin” i TLK „Rozewie”. Ten pierwszy pojedzie w podstawowej relacji Szczecin Główny – Przemyśl Główny. W wakacje oraz wybrane dni w maju i czerwcu skład będzie odjeżdżał ze Świnoujścia, a w weekendy oraz w wakacje i kilka innych terminów uruchomiona będzie grupa wagonów bezpośrednich do Zagórza wyłączana w Rzeszowie. Ten drugi pojedzie w relacji Bielsko-Biała Główna – Gdynia Główna. Przygotowany przez MI wykaz nie precyzuje, przez jakie miejscowości przebiegać będzie jego trasa.

W relacjach międzynarodowych na terenie Polski nocą kursować mają dwa całoroczne pociągi objęte umową MI z PKP Intercity: „Chopin” (odc. krajowy Warszawa Wschodnia – Zebrzydowice) oraz nowy w porównaniu do obecnego układu „Metropol” (Chałupki – Rzepin). Oba kursy realizowane będą codziennie w ramach kategorii InterCity.

„Karpaty” nie będą pociągiem codziennym



Szereg dodatkowych połączeń zaplanowano na sezon letni. Mają być to TLK „Cypel” z Krakowa Głównego do Gdyni Głównej i Helu, TLK „Korsarz” z Krakowa Głównego do Kołobrzegu i Łeby, TLK „Mierzeja” z Lublina do Gdyni Głównej i Helu, TLK „Podhalanin” z Zakopanego do Szczecina Głównego i TLK „Wydmy” z Chałupek do Gdyni Głównej i Helu (można przypuszczać, że pociąg uruchomiony będzie w wydłużonej relacji z czeskiego Bogumina).

Dwa kolejne kursy – TLK „Wolin” z Krakowa Głównego do Świnoujścia i TLK „Pirat” z Bielska-Białej Głównej do Kołobrzegu – rzecznik MI opisał jako zawieszone. Interesującą kwestią są także planowane wstępnie terminy kursowania pociągu TLK „Karpaty” z Gdyni Głównej do Zakopanego. Pociąg ma być bowiem uruchamiany w terminach do 24 lutego, następnie w okresie wakacji, a potem od 9 listopada. Ma to być związane z robotami na liniach nr 97 i 99.

źródło: Rynek Kolejowy

7 komentarzy