Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://kolej.mkm.szczecin.pl/

Niemiecki korytarz transportowy do Szczecina. ÔÇ×B─Ödzie bli┼╝ej BerlinaÔÇŁ

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy
25.04.2018

Radni Sejmiku Wojew├│dztwa wydali zgod─Ö na dodanie szlaku Berlin ÔÇô Szczecin do biegn─ůcego przez stolic─Ö Niemiec europejskiego korytarza transportowego TEN-T Orient/East Med lub Morze P├│┼énocne ÔÇô Ba┼étyk. Co ciekawe, o takie stanowisko zachodniopomorskich samorz─ůdowc├│w poprosili sami Niemcy, dla kt├│rych jest to gwarancja utrzymania priorytetu tej inwestycji i unijnego wsparcia. Dla Pomorza Zachodniego, to szansa na wi─Ökszy nap┼éyw ┼éadunk├│w drog─ů ┼Ťr├│dl─ůdow─ů i kolejow─ů, co oznacza dodatkowe mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju.

Informacj─Ö o stanowisku sejmiku znacz─ůco zatytu┼éowano ÔÇ×Szczecin jeszcze bli┼╝ej BerlinaÔÇŁ. - O modernizacji po stronie niemieckie linii kolejowej Berlin ÔÇô Szczecin m├│wi si─Ö od lat, ale prace post─Öpuj─ů wolno. Jest szansa, ┼╝e uda nam si─Ö doprowadzi─ç ten niezwykle wa┼╝ny projekt do szcz─Ö┼Ťliwego fina┼éu. ÔÇô powiedzia┼é marsza┼éek wojew├│dztwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz cytowany przez s┼éu┼╝by prasowe wojew├│dztwa.

Taki w┼éa┼Ťnie cel kryje si─Ö za w┼é─ůczeniem szlaku Berlin-Szczecin do jednego z przebiegaj─ůcych przez stolic─Ö Niemiec europejskich korytarzy transportowych. O wsparcie zwr├│ci┼é si─Ö do Wojew├│dztwa Zachodniopomorskiego Wsp├│lny Departament Planowania Krajowego Berlin-Brandenburgia. To m.in. efekt wsp├│┼épracy region├│w w ramach europejskich projekt├│w transportowych TENTacle i Scandria2Act.
Teraz potrzeba głębokich analiz

- Zanim uda si─Ö przekona─ç Uni─Ö Europejsk─ů do wsparcia wartych miliardy euro inwestycji infrastrukturalnych niezb─Ödna jest wyt─Ö┼╝ona praca analityczna i planistyczna, kt├│ra powinna udowodni─ç, ┼╝e ┼Ťrodki przyczyni─ů si─Ö do usprawnienia europejskich szlak├│w transportowych. Stanowisko Sejmiku to pokazanie, ┼╝e ten odcinek jest dla nas niezwykle istotny, a wi─Öc nie mo┼╝e straci─ç priorytetu inwestycyjnego. ÔÇô wyja┼Ťnia┼é Geblewicz.

W tym roku mija ju┼╝ 175 rocznica uruchomienia linii kolejowej Berlin ÔÇô Szczecin, przez Bernau, Eberswalde i Angerm├╝nde. Od wielu lat po┼é─ůczenie trudno jest uzna─ç za sprawne, o czym ┼Ťwiadczy fakt, ┼╝e ju┼╝ w 2012 r. ministrowie infrastruktury Polski i Niemiec parafowali mi─Ödzyrz─ůdow─ů umow─Ö, o swoistej mapie drogowej dla inwestycji, kt├│ra ma by─ç uko┼äczona w 2020 r. Jak jednak wskazuje strona Niemiecka, projekt sp├│┼║ni si─Ö przynajmniej o 2 lata. Warto przypomnie─ç, ┼╝e Premier Brandenburgii Dietmar Woitke niedawno ponownie opowiedzia┼é si─Ö za dwutorow─ů rozbudow─ů trasy Berlin-Szczecin.

Unikn─ů─ç dalszych op├│┼║nie┼ä

By kolejne op├│┼║nienia si─Ö ju┼╝ nie pojawi┼éy Niemcy zaproponowali, aby odcinek przypisa─ç do jednego z europejskich korytarzy przechodz─ůcych przez Berlin. Zachodniopomorscy radni przychylili si─Ö do tej propozycji, co zwi─Öksza szans─Ö na przychylno┼Ť─ç Unii Europejskiej dla wsparcia finansowego inwestycji. Stanowisko Sejmiku, to r├│wnie┼╝ wyra┼╝enie woli wsp├│┼épracy m.in. z Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej oraz Premierem Kraju Zwi─ůzkowego Brandenburgia - informuje wojew├│dztwo.

Wprowadzenie wnioskowanej zmiany do sieci bazowej TEN-T oznacza┼éoby, ┼╝e stolica Pomorza Zachodniego sta┼éa by si─Ö punktem w─Öz┼éowym krzy┼╝uj─ůcych si─Ö korytarzy transportowych. To nowe mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, wi─Ökszy nap┼éyw ┼éadunk├│w zar├│wno drog─ů kolejow─ů jak i ┼Ťr├│dl─ůdow─ů, a tak┼╝e szansa na uruchomienie w przysz┼éo┼Ťci sta┼éych po┼é─ůcze┼ä promowych na trasie Szczecin - K┼éajpeda - podsumowuje Urz─ůd Marsza┼ékowski.