Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://kolej.mkm.szczecin.pl/

Zachodnie Pomorze: Zatrzymujemy odp艂yw pasa偶er贸w od poci膮g贸w regionalnych

Micha艂 Szymajda, Rynek Kolejowy
11.06.2018

R贸偶nica pomi臋dzy liczb膮 pasa偶er贸w przewo偶onych w 2010 i w 2017 roku na terenie Pomorza Zachodniego jest spora. W ci膮gi 7 lat, pomimo chyba najbardziej zaawansowanego projektu wymiany taboru w kraju, z przejazdu poci膮gami regionalnymi zrezygnowa艂o 1,2 mln pasa偶er贸w (z 7,4 mln do 6,2 mln). Urz膮d marsza艂kowski uwa偶a, 偶e w艂a艣nie rozpocz膮艂 si臋 odwr贸t od tej tendencji.

Na Pomorzu Zachodnim pr贸偶no szuka膰 starych elektrycznych czy spalinowych poci膮g贸w. W tym wojew贸dztwie pasa偶erowie je偶d偶膮 wy艂膮cznie g艂臋boko zmodernizowanymi EN57, nowymi Impulsami lub autobusami szynowymi, z kt贸rych wi臋kszo艣膰 nie ma nawet 10 lat. Mimo to, mamy tu do czynienia ze spadkami przewoz贸w, je艣li we藕miemy pod uwag臋 7-letni okres, na podstawie udost臋pnionych przez UTK danych.

鈥 Dane potwierdzaj膮 wyst膮pienie trendu spadkowego, kt贸ry ko艅czy si臋 w RRJ 2015/2016 (6,68 mln os贸b). Ale w rozk艂adzie jazdy 2016/2017 odnotowano ponownie wzrost ilo艣ci pasa偶er贸w do poziomu 7,01 mln os贸b. Raporty otrzymane za pierwsze miesi膮ce 2018 roku tak偶e wskazuj膮 na wzrost liczby podr贸偶nych 鈥 informuje Rados艂aw So膰ko, rzecznik prasowy urz臋du marsza艂kowskiego wojew贸dztwa zachodniopomorskiego. Na potwierdzenie tych danych urz膮d przedstawia wyliczenia (r贸偶ni膮 si臋 one nieco, ze wzgl臋du na metodologi臋 zliczania, od danych UTK).

Przyczyn og贸lnego zmniejszenia liczby podr贸偶nych, zdaniem urz臋du, nale偶y doszukiwa膰 si臋 m.in. w:
niestabilno艣ci rozk艂adu jazdy poci膮g贸w, kt贸ra sprawia, 偶e dla wielu podr贸偶nych doje偶d偶aj膮cych codziennie do pracy/szko艂y kolej przesta艂膮 by膰 pewnym i stabilnym 艣rodkiem transportu gwarantuj膮cym punktualne dotarcie do celu. - Zmiany dokonywane 艣rednio co 2 miesi膮ce przez PLK w zwi膮zku z prowadzonymi remontami - mnogo艣膰 zmian i r贸偶ne godziny kursowania sprzyjaj膮 odp艂ywowi podr贸偶nych przez co tracimy sta艂ych pasa偶er贸w, m.in. korzystaj膮cych z bilet贸w okresowych 鈥 uwa偶a rzecznik.braku integracji taryfowej powi膮zanej dodatkowo z atrakcyjnymi ofertami np. podobnymi jak niemiecki 鈥濨erlin Brandenburg Ticket鈥漨a艂ej liczbie mieszka艅c贸w i wynikaj膮cej z tego niskiej g臋sto艣ci zaludnienia wojew贸dztwa;du偶ej emigracji zarobkowej w ostatnich latach; zmniejszaniu si臋 ilo艣ci podr贸偶nych w przedziale wiekowym 19-26 lat - grupa ta charakteryzuje si臋 du偶膮 mobilno艣ci膮, a obecnie jeste艣my w okresie ni偶u tych rocznik贸w co przek艂ada si臋 na przewozy;nap艂ywie du偶ej ilo艣ci tanich samochod贸w u偶ywanych, sprowadzanych zza granicy;rozwoju sieci poci膮g贸w TLK i IC 鈥 np. na linii nr 273, gdzie po wprowadzeniu trzech ca艂orocznych poci膮g贸w TLK/IC odnotowali艣my spadek podr贸偶nych w poci膮gach regionalnych. Poci膮gi te, korzystaj膮c z pierwsze艅stwa w procesie uk艂adania rozk艂ad贸w, trasowane s膮 w atrakcyjnych pasmach godzinowych, zajmowanych dotychczas przez poci膮gi regionalne, przejmuj膮c pasa偶er贸w z miejscowo艣ci najwi臋kszych, generuj膮cych najwi臋ksz膮 ilo艣膰 podr贸偶nych.
Co zrobi膰, by by艂o lepiej?鈥 Koncentrujemy si臋 na dzia艂aniach mieszcz膮cych si臋 w naszych kompetencjach. W tym roku ko艅czymy kompleksowy, wart ponad 1 mld z艂 brutto, program wymiany wykorzystywanego w przewozach regionalnych na Pomorzu Zachodnim. Ju偶 dzi艣 przewozy realizowane na rzecz wojew贸dztwa zachodniopomorskiego przez sp贸艂k臋 Przewozy Regionalne wykonywane s膮 w ca艂o艣ci nowoczesnym, wygodnym i bezpiecznym taborem nale偶膮cym do Wojew贸dztwa Zachodniopomorskiego. Pe艂ne wykorzystanie jego atut贸w b臋dzie w pe艂ni mo偶liwe nie tylko po przywr贸ceniu pe艂nych parametr贸w istniej膮cej infrastruktury liniowej, ale r贸wnie偶 po zapewnieniu odpowiedniej przepustowo艣ci (np.: budowa dwutorowego mostu lk. 273 w Szczecinie Podjuchach, mijanki w Tucznie 鈥 lk. 403). Umo偶liwi to optymalne dla pasa偶er贸w kszta艂towanie oferty przewozowej. Nale偶y w贸wczas oczekiwa膰 znacznego wzrostu zainteresowania transportem kolejowym 鈥 ocenia Rados艂aw So膰ko.

W trwaj膮cej perspektywie 2014-2020 ze 艣rodk贸w RPO modernizowana jest linia nr 210 na odcinku Szczecinek 鈥 Runowo Pomorskie. Inwestycje w infrastruktur臋 zaowocuj膮 skr贸ceniem czasu podr贸偶y i popraw膮 jako艣ci obs艂ugi podr贸偶nych na stacjach i przystankach.

W rozk艂adzie jazdy 2016/2017 po kilku latach przerwy wsp贸lnie z samorz膮dami lokalnymi uruchomione zosta艂o wakacyjne po艂膮czenie S艂awno 鈥 Dar艂owo, kt贸re b臋dzie kontynuowane tak偶e w kolejnych latach. 鈥 Ws艂uchuj膮c si臋 w g艂osy mieszka艅c贸w, od rozk艂adu jazdy 2017/2018 uruchomili艣my dodatkow膮 par臋 poci膮g贸w na trasie Szczecin 鈥 Koszalin, 艂膮cz膮cej dwa najwi臋ksze miasta regionu 鈥 dodaje rzecznik.SKM wp艂ynie na zwi臋kszenie liczby pasa偶er贸wWojew贸dztwo, jako organizator przewoz贸w kolejowych, jest kluczowym partnerem projektu Szczeci艅skiej Kolei Metropolitalnej, realizowanego przez samorz膮dy zrzeszone w Stowarzyszeniu Szczeci艅skiego Obszaru Metropolitalnego.

鈥 Ju偶 w tym roku, wsp贸lnie z zainteresowanymi samorz膮dami lokalnymi, zag臋艣cili艣my siatk臋 po艂膮cze艅 kolejowych w aglomeracji szczeci艅skiej, tj. na wchodz膮cych do sieci SKM trasach do Gryfina i Goleniowa. Ponadto poprawiona zosta艂a nieco cz臋stotliwo艣膰 kursowania poci膮g贸w na linii Szczecin 鈥 艢winouj艣cie przez rozszerzenie terminu kursowania kilku poci膮g贸w.Sensowniejszy rozk艂ad jazdy w walce o pasa偶eraW rozk艂adzie jazdy 2018/2019 kontynuowane b臋d膮 dzia艂ania na rzecz przyci膮gni臋cia nowych podr贸偶nych. Obecnie uzgadniane s膮 z operatorem zmiany, kt贸re planowane w rozk艂adzie jazdy 2018/2019 w celu utrzymania tendencji wzrostowej, jaka zarysowa艂a si臋 w 2017 roku, przez popraw臋 skomunikowa艅 na stacjach w臋z艂owych o odsuni臋cie poci膮g贸w regionalnych od poci膮g贸w sp贸艂ki PKP Intercity, po艂膮czenia relacji niekt贸rych poci膮g贸w kursuj膮cych na kr贸tkich trasach w pojedyncze d艂ugie relacje, rozszerzenie termin贸w kursowania kolejnych poci膮g贸w, itp.

鈥 Zgodnie z zapisami umowy o 艣wiadczenie us艂ug kolejowych przewoz贸w pasa偶erskich, zawartej pomi臋dzy wojew贸dztwem zachodniopomorskim a sp贸艂k膮 Przewozy Regionalne w ramach rozk艂adu jazdy 2017/2018 zam贸wione poci膮gi regionalne powinny wykona膰 prac臋 eksploatacyjn膮 oko艂o 5,5 mln poci膮gokilometr贸w. Wielko艣膰 rekompensaty udzielonej operatorowi w aktualnie obowi膮zuj膮cym rozk艂adzie jazdy wyniesie oko艂o 90 mln z艂, przy czym stawka dofinansowania do 1 pockm jest inna dla r贸偶nych zada艅 przewidzianych do realizacji w ramach umowy oraz zmienna w czasie, co wynika z liczby wprowadzanych do eksploatacji nowych EZT, za kt贸re operator p艂aci samorz膮dowi wojew贸dztwa czynsz dzier偶awny. Zasady kalkulacji wysoko艣ci rekompensaty, zosta艂y szczeg贸艂owo opisane w umowie zawartej przez strony umowy 鈥 powiedzia艂 Rados艂aw So膰ko.