Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

region szczeciński artykuł

Zachodnie Pomorze: Zatrzymujemy odpływ pasażerów od pociągów regionalnych

Michał Szymajda, Rynek Kolejowy,

dodane przez zack1989

Różnica pomiędzy liczbą pasażerów przewożonych w 2010 i w 2017 roku na terenie Pomorza Zachodniego jest spora. W ciągi 7 lat, pomimo chyba najbardziej zaawansowanego projektu wymiany taboru w kraju, z przejazdu pociągami regionalnymi zrezygnowało 1,2 mln pasażerów (z 7,4 mln do 6,2 mln). Urząd marszałkowski uważa, że właśnie rozpoczął się odwrót od tej tendencji.
Na Pomorzu Zachodnim próżno szukać starych elektrycznych czy spalinowych pociągów. W tym województwie pasażerowie jeżdżą wyłącznie głęboko zmodernizowanymi EN57, nowymi Impulsami lub autobusami szynowymi, z których większość nie ma nawet 10 lat. Mimo to, mamy tu do czynienia ze spadkami przewozów, jeśli weźmiemy pod uwagę 7-letni okres, na podstawie udostępnionych przez UTK danych.

– Dane potwierdzają wystąpienie trendu spadkowego, który kończy się w RRJ 2015/2016 (6,68 mln osób). Ale w rozkładzie jazdy 2016/2017 odnotowano ponownie wzrost ilości pasażerów do poziomu 7,01 mln osób. Raporty otrzymane za pierwsze miesiące 2018 roku także wskazują na wzrost liczby podróżnych – informuje Radosław Soćko, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego województwa zachodniopomorskiego. Na potwierdzenie tych danych urząd przedstawia wyliczenia (różnią się one nieco, ze względu na metodologię zliczania, od danych UTK).

Przyczyn ogólnego zmniejszenia liczby podróżnych, zdaniem urzędu, należy doszukiwać się m.in. w:
  • niestabilności rozkładu jazdy pociągów, która sprawia, że dla wielu podróżnych dojeżdżających codziennie do pracy/szkoły kolej przestałą być pewnym i stabilnym środkiem transportu gwarantującym punktualne dotarcie do celu. - Zmiany dokonywane średnio co 2 miesiące przez PLK w związku z prowadzonymi remontami - mnogość zmian i różne godziny kursowania sprzyjają odpływowi podróżnych przez co tracimy stałych pasażerów, m.in. korzystających z biletów okresowych – uważa rzecznik.
  • braku integracji taryfowej powiązanej dodatkowo z atrakcyjnymi ofertami np. podobnymi jak niemiecki „Berlin Brandenburg Ticket”
  • małej liczbie mieszkańców i wynikającej z tego niskiej gęstości zaludnienia województwa;
  • dużej emigracji zarobkowej w ostatnich latach;
  • zmniejszaniu się ilości podróżnych w przedziale wiekowym 19-26 lat - grupa ta charakteryzuje się dużą mobilnością, a obecnie jesteśmy w okresie niżu tych roczników co przekłada się na przewozy;
  • napływie dużej ilości tanich samochodów używanych, sprowadzanych zza granicy;
  • rozwoju sieci pociągów TLK i IC – np. na linii nr 273, gdzie po wprowadzeniu trzech całorocznych pociągów TLK/IC odnotowaliśmy spadek podróżnych w pociągach regionalnych. Pociągi te, korzystając z pierwszeństwa w procesie układania rozkładów, trasowane są w atrakcyjnych pasmach godzinowych, zajmowanych dotychczas przez pociągi regionalne, przejmując pasażerów z miejscowości największych, generujących największą ilość podróżnych.

Co zrobić, by było lepiej?
– Koncentrujemy się na działaniach mieszczących się w naszych kompetencjach. W tym roku kończymy kompleksowy, wart ponad 1 mld zł brutto, program wymiany wykorzystywanego w przewozach regionalnych na Pomorzu Zachodnim. Już dziś przewozy realizowane na rzecz województwa zachodniopomorskiego przez spółkę Przewozy Regionalne wykonywane są w całości nowoczesnym, wygodnym i bezpiecznym taborem należącym do Województwa Zachodniopomorskiego. Pełne wykorzystanie jego atutów będzie w pełni możliwe nie tylko po przywróceniu pełnych parametrów istniejącej infrastruktury liniowej, ale również po zapewnieniu odpowiedniej przepustowości (np.: budowa dwutorowego mostu lk. 273 w Szczecinie Podjuchach, mijanki w Tucznie – lk. 403). Umożliwi to optymalne dla pasażerów kształtowanie oferty przewozowej. Należy wówczas oczekiwać znacznego wzrostu zainteresowania transportem kolejowym – ocenia Radosław Soćko.

W trwającej perspektywie 2014-2020 ze środków RPO modernizowana jest linia nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie. Inwestycje w infrastrukturę zaowocują skróceniem czasu podróży i poprawą jakości obsługi podróżnych na stacjach i przystankach.

W rozkładzie jazdy 2016/2017 po kilku latach przerwy wspólnie z samorządami lokalnymi uruchomione zostało wakacyjne połączenie Sławno – Darłowo, które będzie kontynuowane także w kolejnych latach. – Wsłuchując się w głosy mieszkańców, od rozkładu jazdy 2017/2018 uruchomiliśmy dodatkową parę pociągów na trasie Szczecin – Koszalin, łączącej dwa największe miasta regionu – dodaje rzecznik.
SKM wpłynie na zwiększenie liczby pasażerów
Województwo, jako organizator przewozów kolejowych, jest kluczowym partnerem projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, realizowanego przez samorządy zrzeszone w Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

– Już w tym roku, wspólnie z zainteresowanymi samorządami lokalnymi, zagęściliśmy siatkę połączeń kolejowych w aglomeracji szczecińskiej, tj. na wchodzących do sieci SKM trasach do Gryfina i Goleniowa. Ponadto poprawiona została nieco częstotliwość kursowania pociągów na linii Szczecin – Świnoujście przez rozszerzenie terminu kursowania kilku pociągów.
Sensowniejszy rozkład jazdy w walce o pasażera
W rozkładzie jazdy 2018/2019 kontynuowane będą działania na rzecz przyciągnięcia nowych podróżnych. Obecnie uzgadniane są z operatorem zmiany, które planowane w rozkładzie jazdy 2018/2019 w celu utrzymania tendencji wzrostowej, jaka zarysowała się w 2017 roku, przez poprawę skomunikowań na stacjach węzłowych o odsunięcie pociągów regionalnych od pociągów spółki PKP Intercity, połączenia relacji niektórych pociągów kursujących na krótkich trasach w pojedyncze długie relacje, rozszerzenie terminów kursowania kolejnych pociągów, itp.

– Zgodnie z zapisami umowy o świadczenie usług kolejowych przewozów pasażerskich, zawartej pomiędzy województwem zachodniopomorskim a spółką Przewozy Regionalne w ramach rozkładu jazdy 2017/2018 zamówione pociągi regionalne powinny wykonać pracę eksploatacyjną około 5,5 mln pociągokilometrów. Wielkość rekompensaty udzielonej operatorowi w aktualnie obowiązującym rozkładzie jazdy wyniesie około 90 mln zł, przy czym stawka dofinansowania do 1 pockm jest inna dla różnych zadań przewidzianych do realizacji w ramach umowy oraz zmienna w czasie, co wynika z liczby wprowadzanych do eksploatacji nowych EZT, za które operator płaci samorządowi województwa czynsz dzierżawny. Zasady kalkulacji wysokości rekompensaty, zostały szczegółowo opisane w umowie zawartej przez strony umowy – powiedział Radosław Soćko.

źródło: Rynek Kolejowy

2 komentarze