Encyklopedia

Dworzec kolejowy

dodane przez Lukasy; zmodyfikowane przez Bauer

Dworzec kolejowy jest to budynek lub zespół budynków, którego infrastruktura ma służyć głównie obsłudze podróżnych, korzystających z usług kolei. Podstawowym wyposażeniem większego dworca jest zazwyczaj poczekalnia dla podróżnych, hol z kasami biletowymi, punkty gastronomiczne oraz toalety. Ponadto w budynkach dworców kolejowych swoje siedziby mogą mieć również biura kolejowe, kolejowe komisariaty Policji, posterunki Straży Ochrony Kolei oraz zaplecze socjalne pracowników kolejowych (kasjerów biletowych, konduktorów itp.). Mniejsze budynki dworców zwykle ograniczają się do skromnej poczekalni dla podróżnych oraz jednej, dwóch kas biletowych. Nieraz dworca kolejowego nie ma wcale - np. na przystankach osobowych rolę poczekalni często pełni zwykła wiata.

Budynki dworcowe wznoszono praktycznie od początków kolei. Ich wygląd zmieniał się wraz z trendami w architekturze - od okazałych i solidnych przedwojennych budowli (Wrocław Główny), przez betonowo-szklane PRL-owskie dworce (Warszawa Centralna), po nowoczesne dworce (Częstochowa Osobowa). Najstarszy dworzec kolejowy w Polsce - dawny niemiecki Oberschlesischer Bahnhof we Wrocławiu - pochodzi z 1842 roku, obecnie znajduje się w nim przychodnia kolejowa.

Dziś w wielu przypadkach budynki dworców kolejowych często nie spełniają już swojej roli. Ze względu na trudności finansowe kolei, na wielu z nich zamknięto kasy biletowe, umożliwiając podróżnym jedynie korzystanie z poczekalni. Dworce na zamkniętych liniach często popadają w ruinę, strasząc swoim wyglądem. Również czynne dworce w dużych miastach często nie zachęcają do korzystania z usług kolei, gdyż są nieremontowane i brudne, a w środku można spotkać bezdomnych, którym dworzec kolejowy służy za dom. Taki wizerunek dzisiejszego dworca niestety nie służy pozytywnie wizerunkowi kolei.
na podstawie Wikipedii oraz źródeł własnych
opracował Łukasz Zawadzki