Encyklopedia

ED59 "Acatus"

dodane przez MarcinB; zmodyfikowane przez MQ

ED59 (handlowa nazwa "Acatus" – łac. łódź). Pojazd ten został wyprodukowany na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego województwa łódzkiego przez PESA Bydgoszcz. Pomimo zamówienia pojazdu trójczłonowego, „Acatus” był zaprojektowany i zbudowany jako czteroczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny wraz z oznaczeniem ED74. Spowodowane to było potrzebą producenta na uzyskanie homologacji zarówno na pojazd trój-, jak i czteroczłonowy. Podczas testów, które odbyły się w kwietniu 2006 na Centralnej Magistrali Kolejowej, pojazd osiągnął prędkość 175 km/h.

Przed przekazaniem "Acatusa" Łódzkiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych odczepiono jeden ze środkowych członów i zmieniono jego oznaczenie z 01 na 01. Oficjalna prezentacja nowego pociągu odbyła się 29 maja 2006 w Łodzi na dworcu Łódź Fabryczna. Skrócenie składu wiązało się również ze zmniejszeniem masy hamującej i dlatego też ograniczono prędkość maksymalną do 140 km/h.

ED59 jest pojazdem przystosowanym do jazdy dwukierunkowej po torze o szerokości 1435mm i zasilany prądem stałym o napięciu 3 kV. Wyposażony jest w dwa pantografy marki Stemmann typu DSA 250, które zamontowane są na skrajnych członach (napędowych). Pojazd spoczywa na 4 wózkach jezdnych wyposażonych w podwójne odsprężynowanie i urządzenia smarujące brzegi kół. Wózki napędowe umiejscowione są pod kabinami sterowniczymi, które znajdują się na końcach członów napędowych, natomiast wózki toczne znajdują się na łączeniach członów pociągu. W wózkach jezdnych ED59 zastosowano pneumatyczny układ hamulcowy.

Wózki napędowe wyposażone są w dwa indywidualne zespoły napędowe. Każdy zespół składa się z asynchronicznego, trójfazowego silnika elektrycznego DKLBZ o mocy 500 kW , przekładni głównej, jednostopniowej VOITH SZH535 oraz zastawu kołowego. Każdy z silników jest wyposażony w niezależną linię zasilania w postaci falownika trakcyjnego FT-500-3000 wyprodukowanego przez firmę Medcom. Falowniki są zainstalowane po dwa, wraz z rozdzielnicami WN w szafach WN, które znajdują się w skrajnych członach pociągu za kabinami maszynisty. Firma Medcom wyposażyła „Acatusa” również w przetwornice statyczne PSM-60, układ hamowania prądnicowego z możliwością rekuperacji energii do sieci lub na rezystory hamowania, układ pomiaru napięcia trakcyjnego oraz licznik energii elektrycznej. ED59 jest przystosowany do jazdy ukrotnionej, a łączenie składów odbywa się za pomocą samoczynnego sprzęgu Scharfenberga.

"Acatus" jako pojazd nowoczesny, został wyposażony w system GPS, dzięki któremu na bieżąco można kontrolować pozycję pociągu oraz jego aktualny stan techniczny. GPS jest podłączony z centralnym układem sterującym, a serwis w każdej chwili może drogą satelitarną kontrolować stan podzespołów i diagnozować ewentualne usterki bez konieczności przebywania na pokładzie jednostki.

ED59 został wyprodukowany w ilości 1 szt. i obsługuje połączenia lokalne w Łodzi, najczęściej na trasach Łódź - Sieradz lub Łódź - Skierniewice.
Producent:
PESA Bydgoszcz
Układ członów:
silnikowy+
doczepny+
silnikowy
Łączna długość:
63 m
Szerokość:
2,87 m
Wysokość:
4,25 m
Układ osi:
Bo'+2'+2'+Bo'
Średnica kół:
840 mm
Masa całkowita:
105 000 kg
Sterowanie:
indywidualne lub ukrotnione
Prędkość maksymalna:
140 km/h
Silnik:
DKLBZ 3112-04A
Moc ciągła:
4x500 kW
Liczba miejsc siedzących:
160
Lata produkcji:
2006
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: ED74EN77 "Acatus-2"