Encyklopedia

EN77 "Acatus-2"

dodane przez zack1989; zmodyfikowane przez Mareczek

EN77 "Acatus-2" jest niskopodłogowym, elektrycznym zespołem trakcyjnym przeznaczonym do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym oraz kwalifikowanym z uwzględnieniem specyfiki lokalnej infrastruktury kolejowej, wymagań przyszłych użytkowników oraz zapewnieniem wysokiego komfortu dla pasażerów. Pojazd w wersji podstawowej przeznaczony jest do eksploatacji na liniach zelektryfikowanych pod prądem stałym o napięciu 3kV DC.

W wersji podstawowej pojazd poruszać będzie się z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wybrane konfiguracje mogą być przystosowane do jazdy z prędkością 190 km/h lub 130 km/h dla wersji aglomeracyjnych. Pojazd przystosowany jest do bezstopniowej obsługi peronów o wysokości 550/760 mm npgs, spełniając wymagania specyfikacji TSI PRM. Istnieje także możliwość zainstalowania dodatkowych stopni ruchomych, które umożliwią bezpieczną i komfortową obsługę peronów o niższej wysokości. Pojazd można konfigurować w układzie od jednej do trzech par drzwi na stronę. Sumując wszystkie możliwe konfiguracje, uwzględniające między innymi rodzaj napędu, napięcie zasilania, ilość członów, ilość drzwi na człon, uzyskujemy blisko 100 różnych wersji pojazdów w obrębie jednej rodziny.

Acatus-2 w województwie małopolskim



28 stycznia 2010 r. Marszałek Marek Nawara i Wicemarszałek Roman Ciepiela podpisali umowę z przedstawicielami firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding na dostawę i serwisowanie 5 nowych elektrycznych pociągów typu Acatus-2. Wartość kontraktu wynosi 91 195 000 zł. Zostaną one przeznaczone do obsługi najbardziej obciążonych linii kolejowych w Małopolsce: Kraków - Tarnów i Kraków - Oświęcim.

Pojazdy będą na gwarancji przez 63 miesiące (5 lat i 3 miesiące) od daty odbioru każdego z nich. Pierwsze dwa pojazdy zostaną dostarczone przed upływem 11 miesięcy od daty podpisania umowy, kolejne dwa do 17 miesięcy i ostatni do zakończenia 19 miesiąca. Zaraz po odbiorze pociągi zostaną przekazane do użytkowania spółce Przewozy Regionalne.

Pojazdy Acatus-2, wyprodukowane specjalnie na zamówienie województwa małopolskiego, będą czteroczłonowe i pomieszczą 350 pasażerów (w pociągu będzie 180 miejsc siedzących). Pociągi mogą jeździć z prędkością do 160 km/h. Każdy z nich będzie posiadał klimatyzację i system monitorujący wnętrze. Pociągi będą miały obniżoną podłogę i zostaną przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Każdy z nich będzie wyposażony w windę dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, specjalne strefy do mocowania wózków oraz odpowiednio zaprojektowaną toaletę.
na podstawie materiałów firmy PESA Bydgoszcz S.A. oraz InfoRail opracował zack1989
Producent:
PESA Bydgoszcz S.A.
Układ członów:
silnikowy+toczny+toczny+silnikowy
Długość ze zderzakami:
75,25 m
Szerokość:
2,88 m
Wysokość:
4,28 m
Układ osi:
Bo'2'2'2'Bo'
Sterowanie:
indywidualne lub ukrotnione (do 3 pojazdów)
Prędkość maksymalna:
160 km/h
Moc znamionowa:
4x500 kW
Liczba miejsc siedzących:
180
Liczba miejsc stojących:
170
napięcie:
3 kV, prąd stały
szerokość drzwi:
1300 mm
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: ED59 "Acatus"ED74