Szczecin Blog

 EP08

[dodane 18.04.2007, g. 12:24 przez Jacek, ostatnio modyfikowane: 21.09.2008, g. 10:24 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« EP07EP09 »

Więcej informacji...
producent: Pafawag
lata budowy: 1972-1976
układ osi: Bo'Bo'
długość (ze zderzakami): 15,94 m
szerokość: 3,038 m
wysokość: 4,343 m
średnica kół: 1250 mm
masa służbowa: 80 000 kg
typ silnika: EE541c
moc ciągła: 2000 kW
stosunek przekładni: 77:24
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 140 km/h
porównaj z... »
EP08-007 z IC "Bolesław Prus" mija stację Szczecin Port Centralny
EP08-007 z IC "Bolesław Prus" mija stację Szczecin Port Centralny
800x574; 112.3 KB
zobacz więcej
EP08 (typ fabryczny 4Ea i 102E) jest kolejną odsłoną polskich lokomotyw opartych na pierwowzorze serii EU06. Została zaprojektowana przez Centralny Zarząd Trakcji MK i COBiRTK w związku z zapotrzebowaniem na szybkie lokomotywy do prowadzenia pociągów ekspresowych na liniach PKP. Ich produkcja odbywała się latach 1972 – 1976 we wrocławskim Pafawagu. Łącznie zbudowano 15 pojazdów z czego eksploatowanych jest obecnie tylko 9. Wszystkie stacjonują na warszawskiej Olszynce Grochowskiej.

Podstawowe zmiany jakie zastosowano w EP08 w stosunku do lokomotyw EU07 była zmiana przełożenia przekładni z 79:18 na 77:24 oraz wprowadzenie tocznego ułożyskowania wału drążnego (w EU07 ślizgowego). Ze względu na niedopracowania ze strony producenta 4 lokomotywy przemianowano z czasem na "siódemki". Do innych zmian zaliczyć można zastosowanie nowych silników trakcyjnych EE541c, nowe osłony otworów rewizyjnych przetwornic i pneumatyczne wycieraczki szyb czołowych.

Choć pierwotnie prędkość konstrukcyjna EP08 miała wynosić 160 km/h, ostatecznie wynosi ona 140 km/h. Powoduje to, że lokomotywa nie jest konkurencyjna dla serii EU07 na liniach o prędkości maksymalnej 120 km/h, a jednocześnie jest zbyt wolna na najszybszych polskich magistralach gdzie prędkość sięga 160 km/h. Użytkowanie "świnek" jest zatem mało zależne od prędkości szlakowych na poszczególnych liniach. Najczęściej kursują na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz na trasie Warszawa – Poznań – Wrocław. Do Szczecina kursują dość regularnie z pociągiem IC "Chrobry" (planowa obsługa należy do lokomotyw EP09). Zazwyczaj kilka razy w ciągu tygodnia seria ta, spotykana jest także w przypadku pociągu ekspresowego "Mewa" relacji Warszawa - Szczecin/Świnoujście.

na podstawie Chester Home Page i Wikipedia
opracował Jacek Kurek



Patrz także: EU07

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)