Szczecin Blog

 EP23

[dodane 04.12.2007, g. 15:38 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 22.02.2008, g. 00:39 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« ET22ET41 »

Więcej informacji...
producent: Pafawag
lata budowy: 1972-1973
układ osi: Co'Co'
długość (ze zderzakami): 19,24 m
szerokość: 3,005 m
wysokość: 4,486 m
średnica kół: 1250 mm
masa służbowa: 116 000 kg
typ silnika: EE541d
moc ciągła: 3000 kW
stosunek przekładni: 73:22
sterowanie: indywidualne
prędkosć max.: 140 (160) km/h
porównaj z... »
EP23 to prototyp ekspresowej, polskiej lokomotywy, potrzebnej do obsługi szybkobieżnych linii kolejowych.

Początki

W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku planowano podniesienie prędkości na liniach magistralnych do 140 km/h lub nawet 160 km/h. Niestety, aby plan był wykonany potrzebowano lokomotyw spełniających jeden z ważniejszych warunków: osiągnięcie takiej prędkości. Zaczęto przebudowywać sprawdzone lokomotywy, lecz w niektórych przypadkach nie dawało to rezultatu. Potrzebna była nowa, innowacyjna konstrukcja lokomotywy ekspresowej.

Centralne Biuro Konstrukcyjne Taboru Kolejowego w Poznaniu zleciło budowę ekspresowej lokomotywy wrocławskiemu Pafawagowi. W 1973 roku powstał kolejny projekt lokomotywy EP23, o czym wspomnimy w dalszej części.

Konstrukcja

EP23 był prototypem stworzonym w zakładach Pafawag w 1972 roku. Miała on być szybkobieżną lokomotywą osiągającą prędkość nawet do 160 km/h. Prototyp EP23 wywodził się prosto od sprawdzonych lokomotyw ET22.

Według wielu osób był to lekko odmienny model ET22, lecz EP23 został skonstruowany od podstaw.

Historia

W 1973 roku wyprodukowano jeden prototyp 201Ea oznaczony jako EP23-001. Po niezbyt udanych testach lokomotywę przydzielono do obsługi pociągów towarowych. Testy nie powiodły się ze względu na niezadawalające właściwości biegowe przy wyższych prędkościach. Z tego właśnie powodu lokomotywa nie ciągnęła nigdy wagonów pasażerskich. Przez 6 lat lokomotywa ta pracowała przy obsłudze pociągów towarowych. W 1979 została skierowana do przebudowy. W "dwudziestce trójce" wymieniono układ napędowy na taki, jaki stosuje sie w lokomotywach ET22. Po tym remoncie wyjechała juz jako ET22 i nadano jej numer 121. Jako ET22-121'' przez 19 lat pracowała jako lokomotywa do przewozu towarów po polskich szlakach. W 1998 roku została skreślona ze stanu lokomotywowni w Rybniku (MT Czechowice Dziedzice). Po wycofaniu jej w Rybniku, Skansen Taboru Kolejowego w Jaworzynie Śląskim wzbogacił się o ten nietypowy okaz. Do dziś stoi tam jako nieczynny eksponat. Trwają również prace przy przywróceniu tej lokomotywie oryginalnych pomarańczowych barw.

W 1973 roku na deskach kreślarskich Centralnego Biura Konstrukcji Taboru Kolejowego w Poznaniu pojawił się nowy zarys lokomotywy ekspresowej EP23 oznaczonej również jako 201Ed. Projekt nie różnił sie większymi szczegółami od pierwotnego EP23, lecz nie wiadomo z jakich powodów zaniechano projektu.

na podstawie Wikipedii i Strony Bluefish'a
opracował Michał Pilaszkiewicz



Patrz także: ET22

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)