ET21

[dodane 12.05.2007, g. 20:37 przez –– marko, ostatnio modyfikowane: 14.05.2009, g. 21:44 przez –– marko]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« EU11ET22 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Pafawag
lata budowy: 1957-1971
układ osi: Co'Co'
długość (ze zderzakami): 16,5 m
szerokość: 3,005 m
wysokość: 4,62 m
średnica kół: 1250 mm
masa służbowa: 121 000/113 000 kg (3E / 3E/1)
typ silnika: LKA635
moc ciągła: 2040 kW
stosunek przekładni: 79:18
sterowanie: indywidualne
prędkosć max.: 100 km/h
porównaj z... »
Kolejny prywaciarz zawitał do Szczecina. Tym razem to Orlen KolTrans
Kolejny prywaciarz zawitał do Szczecina. Tym razem to Orlen KolTrans
800x640; 106.9 KB
Koniec wojny przyniósł spore zmiany w nowo odrodzonym PKP. Podjęto szybką decyzję o zaprzestaniu produkcji parowozów i rozpoczęciu produkcji nowocześniejszych i tańszych w eksploatacji lokomotyw spalinowych oraz elektrycznych. Tak właśnie narodził się pomysł stworzenia pierwszej polskiej lokomotywy elektrycznej przeznaczonej do prowadzenia pociągów towarowych. Prace nad projektem rozpoczęły się w 1955 roku. Produkcja lokomotyw rozpoczęła się w 1957 roku we wrocławskim PaFaWagu. Część mechaniczna pojazdu opracowana została w biurze projektowym w Poznaniu, natomiast część elektryczną wykonano na podstawie konstrukcji radzieckiej lokomotywy elektrycznej typu WŁ22M. Głównym zadaniem lokomotyw tej serii było prowadzenie pociągów towarowych o mocy do 2500 ton oraz pociągów pasażerskich. Pudło lokomotywy umiejscowiono na dwóch trójosiowych wózkach, które napędzają silniki trakcyjne mocy 400kW każdy. Silniki trakcyjne zamocowano metodą "za nos" do ostoi wózka. Pudło lokomotywy podzielono na cztery przedziały. Na końcach znajdują się dwie kabiny, w środkowej części znajduje się tzw. "przedział WN", który jest chroniony przed wejściem maszynisty przez specjalnie ryglowane drzwi. Dostęp do przedziału jest możliwy tylko w momencie opuszczenia pantografów. Produkcja lokomotyw trwała nieprzerwanie do 1971 roku. łącznie halę produkcyjną opuściło 658 lokomotyw tego typu. Stopniowo lokomotywy te zostały wyparte z ruchu pasażerskiego przez nowe lokomotywy serii EU07 i z ruchu towarowego przez lokomotywy ET22. Początek lat 90-tych to prawdziwy pogrom w szeregach lokomotyw tego typu. Masowo skazywano na pocięcie kolejne sztuki tych lokomotyw. Cięć zaprzestano w momencie, gdy okazało się, że nie ma lokomotyw odpowiednich do prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego w rejonach podgórskich. Obecnie lokomotywy tej serii spotkać można w Nowym Sączu, Tarnowie i Krakowie, a także Wałbrzychu. Również przewoźnicy prywatni posiadają swoje ET21 - tutaj stosowane oznaczenie producenta - 3E.

na podstawie: Encyklopedia - Lokomotywy, Książka Eksploatacyjna Lokomotywy ET21 opracował Marek Czapiewski

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)