Szczecin Blog

 ET22

[dodane 19.03.2007, g. 01:07 przez –– Mareczek, ostatnio modyfikowane: 07.11.2010, g. 14:08 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« ET21EP23 »

Więcej informacji...
producent: Pafawag
lata budowy: 1969-1989
układ osi: Co'Co'
długość (ze zderzakami): 19,24 m
szerokość: 3 m
wysokość: 4,456 m
średnica kół: 1250 mm
masa służbowa: 120 000 kg
typ silnika: EE541b
moc ciągła: 3000 kW
stosunek przekładni: 79:18
sterowanie: indywidualne
prędkosć max.: 125 km/h
porównaj z... »
"Albatros" zostawiający Zdroje za sobą
"Albatros" zostawiający Zdroje za sobą
900x600; 102.5 KB
zobacz więcej
ET22 jest to elektryczna lokomotywa towarowa o fabrycznym oznaczeniu 201E, stosowana przez PKP do obsługi pociągów pasażerskich, jak i towarowych oraz przez przewoźników prywatnych.

Na skutek szybko postępującej elektryfikacji szlaków kolejowych oraz brak silnych lokomotyw elektrycznych do obsługi składów towarowych w 1969 roku we wrocławskich zakładach Pafawag stworzono prototyp elektrowozu ET22. Dwa lata później rozpoczęto seryjną produkcję, która objęła 1183 egzemplarze i trwała przez 18 lat.

W konstrukcji ET22 zastosowano wiele elementów stosowanych w elektrowozach serii EU07, przede wszystkim silniki trakcyjne. Pudło zostało podparte belką bujakową z elementami metalowo-gumowymi (w początkowej serii 122 wozów), potem zmieniono tę konstrukcję poprzez likwidację dźwigni. Lokomotywy ET22 z powodu swej długości i budowy wózków źle sprawdzają się w eksploatacji na liniach krętych, gdzie powodują uszkodzenia toru i zestawów kołowych. W toku eksploatacji i kolejnych napraw rewizyjnych lokomotywy te poddawane są rozmaitym modyfikacjom i ulepszeniom. Część egzemplarzy otrzymała sprzęg międzywózkowy i smarowanie obrzeży kół.

W czasie seryjnej produkcji tego typu pojazdów stworzono wiele modernizacji i udoskonaleń, który przyczyniły się do stworzenia nowych typów:

  • EP23 (201E-53) - prototypowa lokomotywa pasażerska o prędkości konstrukcyjnej 160 km/h. Wyprodukowaną tylko jedną sztukę, która kursowała w latach 1973-1979.
  • 201Ec-1 i 201Ec-2 - prototypowe lokomotywy, które posiadały m.in. gniazda wielokrotnego sterowania oraz inne usprawnienia. Wyprodukowano dwie sztuki o numerach taborowych 1001 (ex 701, ex 501) i 1002 (ex 702, ex 502). Obie lokomotywy zostały skreślone ze stanu PKP i skasowane.
  • 201Eg - trzy lokomotywy wyprodukowane i sprzedane dla kolei marokańskich. W roku 2003 zostały sprowadzone do Polski i obecnie kursują u prywatnego przewoźnika CTL.

    Najnowszą modernizacją jest elektrowóz ET22-2000 (ex ET22-315) oznaczony jako 201Em-316, który został przebudowany na terenie ZNLE w Gliwicach w 2004 roku. W znacznym stopniu zmodernizowano układy biegowe, sterowania, zabezpieczeń, zasilania NN oraz zastosowano mikroprocesorowe monitorowanie najważniejszych układów lokomotywy i parametrów jazdy. PKP Cargo zmodernizowało w ten sposób 28 lokomotyw, do numera 2027 włącznie. ET22 od numera 2028 ze względu na koszty zostały zmodernizowane w nieco mniejszym zakresie i otrzymały oznaczenie 201Ek.

    ET22 jest obecnie najliczniejszą serią lokomotyw elektrycznych na PKP.

    na podstawie: Mundkowa Galeria Kolejowa oraz Wikipedii
    opracował Marek Pawlukowicz

    Creative Commons License
    To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
    Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



    Patrz także: EP23

    Nie znaleziono pojazdów odpowiadających zapytaniu.

    Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
    Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
    Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
    Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)