Encyklopedia

ET22

dodane przez Mareczek; zmodyfikowane przez Mareczek

ET22 jest to elektryczna lokomotywa towarowa o fabrycznym oznaczeniu 201E, stosowana przez PKP do obsługi pociągów pasażerskich, jak i towarowych oraz przez przewoźników prywatnych.

Na skutek szybko postępującej elektryfikacji szlaków kolejowych oraz brak silnych lokomotyw elektrycznych do obsługi składów towarowych w 1969 roku we wrocławskich zakładach Pafawag stworzono prototyp elektrowozu ET22. Dwa lata później rozpoczęto seryjną produkcję, która objęła 1183 egzemplarze i trwała przez 18 lat.

zdjęcie
Przedział maszynowy w lokomotywie ET22
W konstrukcji ET22 zastosowano wiele elementów stosowanych w elektrowozach serii EU07, przede wszystkim silniki trakcyjne. Pudło zostało podparte belką bujakową z elementami metalowo-gumowymi (w początkowej serii 122 wozów), potem zmieniono tę konstrukcję poprzez likwidację dźwigni. Lokomotywy ET22 z powodu swej długości i budowy wózków źle sprawdzają się w eksploatacji na liniach krętych, gdzie powodują uszkodzenia toru i zestawów kołowych. W toku eksploatacji i kolejnych napraw rewizyjnych lokomotywy te poddawane są rozmaitym modyfikacjom i ulepszeniom. Część egzemplarzy otrzymała sprzęg międzywózkowy i smarowanie obrzeży kół.

W czasie seryjnej produkcji tego typu pojazdów stworzono wiele modernizacji i udoskonaleń, który przyczyniły się do stworzenia nowych typów:

  • EP23 (201E-53) - prototypowa lokomotywa pasażerska o prędkości konstrukcyjnej 160 km/h. Wyprodukowaną tylko jedną sztukę, która kursowała w latach 1973-1979.
  • 201Ec-1 i 201Ec-2 - prototypowe lokomotywy, które posiadały m.in. gniazda wielokrotnego sterowania oraz inne usprawnienia. Wyprodukowano dwie sztuki o numerach taborowych 1001 (ex 701, ex 501) i 1002 (ex 702, ex 502). Obie lokomotywy zostały skreślone ze stanu PKP i skasowane.
  • 201Eg - trzy lokomotywy wyprodukowane i sprzedane dla kolei marokańskich. W roku 2003 zostały sprowadzone do Polski i obecnie kursują u prywatnego przewoźnika CTL.

    Najnowszą modernizacją jest elektrowóz ET22-2000 (ex ET22-315) oznaczony jako 201Em-316, który został przebudowany na terenie ZNLE w Gliwicach w 2004 roku. W znacznym stopniu zmodernizowano układy biegowe, sterowania, zabezpieczeń, zasilania NN oraz zastosowano mikroprocesorowe monitorowanie najważniejszych układów lokomotywy i parametrów jazdy. PKP Cargo zmodernizowało w ten sposób 28 lokomotyw, do numera 2027 włącznie. ET22 od numera 2028 ze względu na koszty zostały zmodernizowane w nieco mniejszym zakresie i otrzymały oznaczenie 201Ek.

    ET22 jest obecnie najliczniejszą serią lokomotyw elektrycznych na PKP.
    na podstawie: Mundkowa Galeria Kolejowa oraz Wikipedii
    opracował Marek Pawlukowicz
  • Producent:
    Pafawag
    Długość ze zderzakami:
    19,24 m
    Szerokość:
    3 m
    Wysokość:
    4,456 m
    Układ osi:
    Co'Co'
    Średnica kół:
    1250 mm
    Masa służbowa:
    120 000 kg
    Sterowanie:
    indywidualne
    Prędkość maksymalna:
    125 km/h
    Silnik:
    EE541b
    Moc ciągła:
    3000 kW
    Stosunek przekładni:
    79:18
    Lata produkcji:
    1969-1989
    Licencja Creative Commons
    Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
    Zobacz też: EP23

    Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
    Średni wiek pojazdu: 0,00 lat