ET41

[dodane 14.04.2007, g. 22:56 przez –– Wojtek, ostatnio modyfikowane: 19.01.2009, g. 18:16 przez Bauer]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« EP23ET42 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: HCP
lata budowy: 1977-1983
układ osi: Bo'Bo'+Bo'Bo'
długość (ze zderzakami): 31,86 m
szerokość: 3,038 m
wysokość: 4,343 m
średnica kół: 1250 mm
masa służbowa: 167 000 kg
typ silnika: EE541b
moc ciągła: 4000 kW
stosunek przekładni: 79:18
sterowanie: indywidualne
prędkosć max.: 125 km/h
porównaj z... »
Pozostawiony na pastwę losu "jamnik" na szlaku Szczecin Dąbie SDA - Szczecin Dąbie SDB
Pozostawiony na pastwę losu "jamnik" na szlaku Szczecin Dąbie SDA - Szczecin Dąbie SDB
1024x832; 178.5 KB
zobacz więcej
ET41 (typ fabryczny 203E; przydomek "jamnik") to seria towarowych lokomotyw elektrycznych, która została wyprodukowana w latach 1977-1983 w poznańskich zakładach Hipolita Cegielskiego w łącznej ilości 200 sztuk.

Historia i eksploatacja

Na początku lat 70-tych w Polsce zwiększały się przewozy towarowe. Masa i długość pociągów jeżdżących po naszych torach zwiększała się w szybkim tempie, co zmusiło PKP do wprowadzenia do eksploatacji lokomotyw dwuczłonowych. Plan ten zrealizowano bardzo szybko, kupując czechosłowackie dwuczłonowe lokomotywy ET40. Pozytywne wyniki eksploatacji tych lokomotyw spowodowały uruchomienie produkcji własnych pojazdów dwuczłonowych w zakładach HCP.

W czasie seryjnej produkcji stworzono specjalną lokomotywę o oznaczeniu ET41-100, którą pomalowano na biało-czerwono i skierowano do obsługi pociągów specjalnych i okolicznościowych w latach 80.

Na dzień dzisiejszy ET41 wykorzystywane są na PKP na najważniejszych magistralach kolejowych, którymi przewozi się najczęściej węgiel ze Śląska do portów. Z powodu braku odpowiedniej ilości lokomotyw ET21, "jamniki" zaczynają pojawiać się też na najważniejszych szlakach w Sudetach i Beskidach. Sporadycznie ET41 pojawiają się także w ruchu pasażerskim. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, pociągi pasażerskie prowadzone są lokomotywami z Zakład Taboru w Skarżysku Kamiennej. Z uwagi na przydatność tego typu lokomotyw, prowadzone są ich naprawy rewizyjne, by w przyszłości mogły czynnie uczestniczyć w prowadzeniu ciężkiego ruchu towarowego.

Charakterystyka techniczna

Pomysłodawcy połączyli dwie lokomotyw serii EU07 tworząc nową dwuczłonową lokomotywę serii ET41, w której wprowadzono niewielkie zmiany, m.in. zastosowano samonośne pudło z ostojnicą, wzmocniono blachy pudła a w miejsce zbędnych kabin maszynisty zamontowano balast. Człony lokomotywy zostały połączone sprzęgiem śrubowym, przewodami pneumatycznymi i przewodami sterowania wielokrotnego, zaś blachy pudła wzmocniono ryflami. Możliwe jest przejście między sekcjami, które zostały oznaczone literami "A" i "B" z zastosowaniem elastycznych osłon gumowych. "Jamnik" posiada osiem silników trakcyjnych typu EE-541B o łącznej mocy 4000 kW oraz hamulec Oerlikona. ET41 może ciągnąc ciężkie pociągi pasażerskie o masie 700 ton z prędkością 125 km/h lub pociągi towarowe o masie 4000 ton z prędkością 70 km/h.

na podstawie Wikipedii i Chester Home Page
opracowali Wojtek i Marek Pawlukowicz



Patrz także: EU07

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)