EU06

[dodane 25.03.2007, g. 19:02 przez –– Lukasy, ostatnio modyfikowane: 04.05.2007, g. 13:37 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« ET05EU07 »

Więcej informacji...
producent: English Electric, Wielka Brytania
lata budowy: 1962
układ osi: Bo'Bo'
długość (ze zderzakami): 15,915 m
szerokość: 2,903 m
wysokość: 4,343 m
średnica kół: 1250 mm
masa służbowa: 80 000 kg
typ silnika: EE541b
moc ciągła: 2000 kW
stosunek przekładni: 79:18
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 125 km/h
porównaj z... »
"Szóstka" z "Barbakanem" do Krakowa Głównego
"Szóstka" z "Barbakanem" do Krakowa Głównego
750x540; 4 KB
zobacz więcej
Historia

Historia lokomotyw EU06 (pot. "anglik") zaczyna się w 1959 roku, kiedy to Polskie Koleje Państwowe podpisały z zakładami Metropolitan Vickers & English Electric Company w Anglii umowę na produkcję i dostawę do Polski 20 lokomotyw elektrycznych o uniwersalnej charakterystyce trakcyjnej. Podpisano także umowę licencyjną na produkcję takich lokomotyw w Polsce - a konkretniej w zakładach PaFaWag we Wrocławiu. Gotowych 19 maszyn serii EU06 dostarczono do kraju w 1962 roku, ostatnią, dwudziestą lokomotywę sprowadzono dopiero w 1965 roku. Wszystkie zostały wpisane na stan lokomotywowni Kraków Prokocim.

Charakterystyka techniczna

EU06 wzorowana jest na brytyjskich elektrowozach serii 81-85 i jest to dwukabinowa czteroosiowa uniwersalna lokomotywa elektryczna, zaprojektowana do pracy zarówno przy pociągach pasażerskich, jak i towarowych. W lokomotywach EU06 zastosowano bezluzowe przegubowe prowadzenie zestawów kołowych. Posiadają także samoczynny rozruch oporowy, a cztery silniki trakcyjne są całkowicie odsprężynowane. Napęd z silnika na zestawy kołowe został przeniesiony poprzez przekładnię o stosunku 79:18 oraz wał drążony. Lokomotywa waży 80 ton oraz osiąga prędkość maksymalną 125 km/h. Zastosowano w niej hamulec Oerlikona.

EU06 jako matka polskich elektrowozów

Po dostarczeniu lokomotyw EU06 przyszedł czas na budowę licencyjnych maszyn typu 4E, którym nadano oznaczenie EU07. Na bazie EU07 zbudowano ciężki elektrowóz towarowy ET41, zaś na bazie ET41 zbudowano zmienione maszyny 303E, które stanowiły kontynuację serii EU07. Ingerencje w konstrukcję lokomotyw EU06 przyniosły szybką lokomotywę pasażerską typu EP08. Ponadto rozwiązania konstrukcyjne z EU06 wykorzystywano także w ET22, a nawet w EP09. Można śmiało stwierdzić, że gdyby nie maszyny serii EU06, polskie kolejnictwo wyglądałoby dziś zupełnie inaczej.

Dzień dzisiejszy

Dziś lokomotywy EU06 są konstrukcją przestarzałą i powoli znikają ze szlaków, by odejść na zasłużoną emeryturę. Wprawdzie niedawno mówiło się o całkowitej likwidacji serii, jednak Zakład Taboru w Krakowie skierował do naprawy rewizyjnej 8 maszyn. Elektrowozy EU06 można spotkać także w Szczecinie - przede wszystkim z pociągami, których obsługę trakcyjną zapewnia Zakład Taboru w Krakowie. Najczęściej pojawiają się z pociągiem TLK "Barbakan", dawniej zdarzało się im przyprowadzać pociągi sezonowe z rejonów Małopolski i "Przemyślanina".

na podstawie "Charakterystyki lokomotyw elektrycznych i spalinowych PKP" Zdzisław Romaniszyn,
"Atlas lokomotyw 2002" Paweł Terczyński i źródeł własnych
opracował Łukasz Zawadzki



Patrz także: EU07, EP07

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)