EU07

[dodane 19.03.2007, g. 00:49 przez –– Mareczek, ostatnio modyfikowane: 07.11.2010, g. 14:03 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« EU06EP07 »

Więcej informacji...
producent: Pafawag; HCP
lata budowy: 1965-1994
układ osi: Bo'Bo'
długość (ze zderzakami): 15,915/16,235 m
szerokość: 3,038 m
wysokość: 4,343 m
średnica kół: 1250 mm
masa służbowa: 80 000/83 400 kg
typ silnika: EE541b
moc ciągła: 2000 kW
stosunek przekładni: 79:18
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 125 km/h
porównaj z... »
"Siódemka" zjeżdza z żeberka, aby podstawić się pod skład "Ustronia"
"Siódemka" zjeżdza z żeberka, aby podstawić się pod skład "Ustronia"
800x600; 192 KB
zobacz więcej
Pojazdy serii EU07 są to czteroosiowe elektryczne lokomotywy uniwersalne na prąd stały 3kV wyprodukowane w Polsce na licencji angielskiej. Są one stosowane głównie przez PKP w ruchu pasażerskim, ale również przez prywatnych przewoźników (PTKiGK Zabrze) w transporcie towarowym.

Lokomotywy te są prawie wierną kopia angielskich lokomotyw oznaczonych w Polsce jako EU06. W 1959 roku została podpisana umowa z Metropolitan Vickers & English Electric Co., producentem EU06, na mocy której Polska zakupiła licencję i rozpoczęła produkcję tychże elektrowozów we wrocławskim Pafawagu. W 1965 roku na kolejowe szlaki wyjechała pierwsza "siódemka", a przez następne 9 lat wyprodukowano kolejne 240 sztuk (nr taborowe od 001 do 240) tego typu pojazdów o oznaczeniu fabrycznym 4E.

W połowie lat siedemdziesiątych na bazie EU07 rozpoczęto budowę szybszych lokomotyw pasażerskich oznaczonych jako EP08, jednak ze względu na ich dużą awaryjność część z nich (o numerach taborowych 002-005) przebudowano na pojazdy typu EU07. Otrzymały one numerację w zakresie 241-244.

W 1983 roku rozpoczęto produkcję drugiej serii lokomotyw EU07 w zakładach im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu, lecz ze względu na zmiany konstrukcyjne otrzymały one oznaczenie fabryczne 303E, natomiast na PKP ich numerację rozpoczęto od 301. Do najważniejszych zmian należą:
  • zmiana na samonośne pudło z ostojnicą (przystosowane do montażu sprzęgu samoczynnego),
  • zmiana rozrządu,
  • ryflowane blachy poszycia,
  • zwiększenie masy z 80 do 83,4 tony,
  • wydłużenie z 15915 do 16235 mm.

    Łącznie wykonano 243 lokomotywy tego typu (do numeru 543). Produkcję kontynuowano aż do roku 1992, pomimo tego, że wówczas była to już dość przestarzała konstrukcja.

    Ostatnie dwie maszyny o numerach taborowych 544 i 545 zostały przebudowane z dwuczłonowych lokomotyw typu ET41. Były to odpowiednio: ET41-088 (człon A) oraz ET41-116 (człon A).

    Obecnie "siódemki" można spotkać na prawie wszystkich zelektryfikowanych szlakach kolejowych obsługiwanych przez PKP. W roku 2001 na skutek restrukturyzacji wszystkie lokomotywy tej serii zostały przekazane do PKP Cargo S.A. W roku 2006 PKP Przewozy Regionalne otrzymały 74 lokomotywy typu EU/EP07 do obsługi pociągów pasażerskich. Dwa lata później zmodernizowany maszyny zostały przekazane do PKP Intercity.

    na podstawie Wikipedii oraz Symulator lokomotywy EU07
    opracował Marek Pawlukowicz

    Creative Commons License
    To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
    Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



    Patrz także: EP07, ET41

    Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
    Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
    Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
    Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)