Encyklopedia

EU43

dodane przez marko; zmodyfikowane przez Pepe

Równocześnie z zamówieniem przez PKP nowych lokomotyw EU11 do zakładów Adtranz-Pafawag we Wrocławiu wpłynęło kolejne na produkcję dwusystemowych lokomotyw elektrycznych. Pojazdy te miały obsługiwać regularne połączenia Berlin - Warszawa Ekspress

Lokomotywy rozpoczęto produkować w 1996 r. Ich firmowe oznaczenie to 113E. Podobnie jak EU11 lokomotywy te przeznaczone są do obsługi pociągów pasażerskich o masie do 600t z prędkością 200 km/h i 800t z prędkością 160 km/h, a także pociągów towarowych o masie do 1200t z prędkością 140 km/h lub 2200t z prędkością 100 km/h. Konstrukcja tych pojazdów jest identyczna jak w EU11. Główną cechą różniącą odbieraki prądu. Jeden współdziała tylko przy napięciu 3kV, a drugi tylko przy napięciu 15kV. Dodatkowo elektrowóz przystosowano w system gaszenia pożaru w przedziale maszynowym. W elektrowozie tym zamontowano silniki trójfazowe sterowane tyrystorowo – typy ASIA7065 (identycznie jak w EU11). Kabina maszynisty również jest podobna. Tradycyjny nastawnik zastąpiono joystickiem. Kontrolki zastąpione zostały komputerem pokładowym, który informuje o obecnym stanie lokomotywy, wszelkich zagrożeniach itp. Ponadto, dla bezpieczeństwa pracy maszynistów, na wysokości ich stanowisk pracy zamontowano specjalną belkę, która pochłania energię podczas uderzenia w przeszkodę.

Jak już pisano, PKP zamówiła te lokomotywy z myślą o obsłudze pociągów BWE. Dzięki tym lokomotywom nie byłaby już konieczna zmiana lokomotywy na granicy polsko-niemieckiej (w Rzepinie). Skróciłoby to również czas przejazdu. Niestety brak pieniędzy zmusił PKP do zrzeknięcia się tych lokomotyw. Podobnie jak z EU11 lokomotywy te trafiły w ręce Włochów. Obecnie jeżdżą we włoskiej firmie Rail Traction Company i otrzymały oznaczenie E412. Obsługują połączenia towarowe pomiędzy Włochami, a Niemcami.

Nowe, leasingowe EU43

zdjęcie
Najnowszy nabytek PKP Cargo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 2007 PKP Cargo wzięło w leasing 6 lokomotyw TRAXX 3 od firmy Angel Trains (oznaczenie E186) i nadano im oznaczenie EU43.

EU43 jest lokomotywą czterosystemową (może być zasilana prądem stałym 1,5 kV i 3 kV, bądź prądem przemiennym 15 kV i 16,7 Hz lub 25 kV i 50 Hz) i dzięki temu mogą poruszać się np. po polskiej sieci kolejowej (prąd stały 3 kV) i sieci niemieckiej (prąd przemienny 15 kV i 16,7 Hz). Istnieje również odmiana dwusystemowa, która może być zasilana wyłącznie prądem przemiennym (15 kV i 25 kV).

Lokomotywy TRAXX 3 są eksploatowane w różnych krajach (m.in. w Niemczech, Szwajcarii i Włoszech), gdzie służą do prowadzenia składów towarowych. To samo zadanie będą spełniać również w Polsce, gdyż seria zostanie przeznaczona do prowadzenia pociągów towarowych (głównie kontenerowych) w ruchu Polska - Niemcy, choć obsługują także pociągi Intercity na trasie Warszawa-Berlin. Wszystkie lokomotywy EU43 stacjonują w lokomotywowni Poznań Franowo. Decyzją Urzędu Transportu Kolejowego maksymalna prędkość eksploatacyjna tych elektrowozów w Polsce została ograniczona do 140 km/h, co bez problemu wystarczy do prowadzenia składów towarowych (maksymalna prędkość 120 km/h).
na podstawie Wikipedii i źródeł własnych
opracowali Marek Czapiewski i Wojtek
Producent:
Adtranz-Pafawag
Długość ze zderzakami:
19,4 m
Szerokość:
2,95 m
Wysokość:
4,1 m
Układ osi:
Bo'Bo'
Średnica kół:
1100 mm
Masa służbowa:
87 000 kg
Sterowanie:
indywidualne
Prędkość maksymalna:
220 km/h
Silnik:
ASIA7065
Moc ciągła:
6000 kW
Stosunek przekładni:
1:3,65
Lata produkcji:
1996
Zobacz też: EU11