Encyklopedia

Oznaczenia polskich parowozów

dodane przez kapil; zmodyfikowane przez Mareczek

System oznaczania parowozów normalnotorowych określa rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych (MKŻ) z dnia 31 listopada 1922 roku, które obowiązuje do dziś.

Pierwsza litera oznacza rodzaj parowozu:
  • O - osobowy
  • P - pospieszny
  • T - towarowy

    Druga duża litera K (kusy, krótki) oznacza tendrzak.

    Druga lub trzecia mała litera oznacza układ osi.

    Liczby na końcu oznaczają:
  • 1-10 - parowóz pochodzenia niemieckiego,
  • 11-19 - parowóz pochodzenia austriackiego,
  • 20-99 - parowóz pochodzenia polskiego (liczba oznacza rok zatwierdzenia konstrukcji),
  • 100-200 - parowozy innego pochodzenia, dostarczone do PKP do II wojny światowej,
  • >200 - parowozy innego pochodzenia, otrzymane przez PKP po II wojnie światowej.

    Oznaczenia parowozów wąskotorowych reguluje instrukcja WM-11.

    Pierwsza litera oznacza:
  • P - parowóz z tendrem doczepnym,
  • T - parowóz tendrzak.

    Druga litera oznacza układ osi napędnych
  • y - 3 osie,
  • x - 4 osie,
  • z - 5 osi,
  • brak litery - dwie osie napędne.

    Druga lub trzecia litera oznacza liczbę osi tocznych.

    Układ osi lokomotywy był istotną cechą zwłaszcza parowozów, gdzie występowało ich największe zróżnicowanie. Na oznaczenie poszczególnych układów osi, które ułatwiają klasyfikację lokomotyw, stosowane są odpowiednie oznaczenia cyfrowo-literowe.

    Układ osi:
  • O - osie napędowe,
  • o - osie toczne.

    Oznaczenie francuskie - kolejne cyfry oznaczają liczbę osi w grupach. Brak osi w grupie oznacza się 0.

    Oznaczenie niemieckie:
  • cyfra - liczba osi tocznych,
  • duża litera - liczba osi napędowych,
  • ' - prowadzące osie ruchome.

    układ osioznaczenie francuskieoznaczenie niemieckieoznaczenie polskie
    o O o1-1-11A1a
    OO0-2-0Bb
    o OO1-2-01'Bc
    oo OO2-2-02'Bd
    o OO o1-2-11'B1'e
    oo OO o2-2-12'B1'f
    oo OO oo2-2-22'B2'g
    OOO0-3-0Ch
    o OOO1-3-01'Ci
    oo OOO2-3-02'Ck
    o OOO o1-3-11'C1l
    oo OOO o2-3-12'C1m
    o OOO oo1-3-21'C2'n
    oo OOO oo2-3-22'C2'o
    OOOO0-4-0Dp
    o OOOO1-4-01'Dr
    oo OOOO2-4-02'Ds
    o OOOO o1-4-11'D1't
    oo OOOO o2-4-12'D1'u
    OOOOO0-5-0Ew
    o OOOOO1-5-01'Ey
    o OOOOO o1-5-11'E1'z
    na podstawie Encyklopedii kolejnictwa i Wikipedii
    opracował kapil