Encyklopedia

PKP Warszawska Kolej Dojazdowa

dodane przez Wojtek; zmodyfikowane przez Mareczek

PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. (WKD) - dawniej Elektryczna Kolej Dojazdowa (EKD). Wykonuje ona przewozy pasażerskie na trasie Warszawa - Podkowa Leśna - Grodzisk Mazowiecki z odgałęzieniem do Milanówka.

Historia

Spółka "Siła i Światło", która powstała w 1918 r. była inicjatorem, inwestorem i właścicielem EKD. Jej budowa rozpoczęła się w Komorowie i poprowadzona została w kierunku Warszawy i Grodziska Mazowieckiego. 11 Grudnia 1927 roku wyjechał na linię pierwszy pociąg. Była to normalnotorowa, zelektryfikowaną linia kolejowa w Polsce. Na terenie Warszawy przebieg linii różnił się od obecnego, m.in. docierała ona aż do ulicy Marszałkowskiej oraz była bardziej oddalona od torów Drogi Żelaznej Warszawsko Wiedeńskiej. W 1934 powstał odcinek pomiędzy stacją Grodzisk Mazowiecki Radońska i Grodzisk Mazowiecki EKD, a dwa lata później wybudowano odcinek łączący Podkowę Leśną z Milanówkiem.

Elektryczna Kolej Dojazdowa po II wojnie światowej została upaństwowiona, a jej nazwę na Warszawską Kolej Dojazdową zmieniono w 1951 roku. Od samego początku do 1972 r. linia była obsługiwana przez angielskie wagony silnikowe typu EN80, które w późniejszym okresie zostały wyparte przez EZT serii EN94. W 1975 roku miejski odcinek w Warszawie został przeniesiony w obecne położenie.

Napięcie w sieci trakcyjnej wynosi 600V prądu stałego, identyczne jak na liniach tramwajowych. Dlatego w latach 70. odbyły się próby z udziałem wagonu Konstal 13N, aby zintegrować WKD z warszawskim systemem tramwajowym. Jednak nie powiodły się one z powodu różnic w wózkach wagonu tramwajowego i wagonu WKD.

Dziś

W 2000 r., z powodu podziału PKP na spółki, Warszawska Kolej Dojazdowa stała się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Swoją działalność gospodarczą rozpoczęła 1 lipca 2001 roku.

Na trasie PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. są eksploatowane elektryczne zespoły trakcyjne EN94 o łącznej ilości 33 sztuk. Samorząd Województwa Mazowieckiego w 2004 roku przekazał dla Spółki nowoczesny pociąg EN95. W pociągach jest zamontowany system monitoringu, który jest zintegrowany z kabiną maszynisty, aby w razie potrzeby wezwać pomoc. Wyposażeni są również w telefony komórkowe. Ponadto Spółka ma podpisaną umowę z firmą ochroniarską, która ochrania życie i zdrowie pasażerów, zabezpiecza przed dewastacją tabor kolejowy oraz obiekty WKD.

Spółka kładzie nacisk na modernizację przystanków i stacji, ujednolicenie ich kolorystyki oraz wszelkie inne działania mające na celu poprawę wyglądu i estetyki całej linii.

Plany

W planach WKD znajdują się inwestycje mające na celu poprawę standardu oferowanych usług w tym przede wszystkim wymiana starego taboru na nowy, budowa linii w kierunku Janek oraz remont już istniejącej, łączącej stacje PKP Pruszków z Komorowem linii 512. Do planów Spółki należy zaliczyć jeszcze m.in. stworzenie "mijanki" przy przystanku Brzózki czy też wdrążenie nowego systemu sprzedaży biletów.

PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o. od lat dokłada wszelkich starań w celu utrzymania jak najwyższego poziomu świadczonych usług oraz dostosowania oferty do dynamicznie zmieniających się potrzeb i oczekiwań pasażerów.
na podstawie Wikipedii i WKD
opracował Wojtek