Szczecin Blog

 Px48

[dodane 23.05.2007, g. 12:00 przez –– wojtazz, ostatnio modyfikowane: 17.11.2013, g. 23:18 przez –– mkubien]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« Lyd2MBxd2 »

Więcej informacji...
producent: Fablok
lata budowy: 1950-1955
układ osi: 0-4-0
długość (z tendrem): 12,826 m
średnica kół: 750 mm
masa służbowa z tenderem: 22 000 kg
prędkosć max.: 35 km/h
tender: Pt6x48
ilość węgla w tendrze: 4 000 kg
ilość wody w tendrze: 6 m3
porównaj z... »
Px48-3916 gotowa do odjazdu z kolejką retro
Px48-3916 gotowa do odjazdu z kolejką retro
1024x768; 4 KB
Po zakończeniu II wojny światowej ponownie odczuwano brak pojazdów trakcyjnych dla polskich wąskotorówek. Na podstawie odnalezionej dokumentacji parowozu Px29 opracowano w roku 1948 unowocześnioną wersję tej konstrukcji. W ten sposób powstał Px48 – najpopularniejszy (jak się później okazało) parowóz polskich kolei wąskotorowych. Produkcji parowozu podjął się chrzanowski Fablok i trwała ona od 1950 do 1955 roku. W sumie wyprodukowano 93 parowozy dla PKP na tor 750 mm, 18 maszyn dla przemysłu i na koleje leśne na tor 750 mm i 785 mm oraz 5 maszyn na eksport: 4 dla Chin (762 mm) i 1 dla Albanii (760 mm). Wykonano także w ilości 10 sztuk wersję z tendrem dwuosiowym dla Rumunii (przetrwały do dziś 2 egzemplarze), oraz w ilości 12 sztuk wersję z tendrem trzyosiowym dla Jugosławii na tor 760 mm, której jednak ostatecznie nie wysłano do odbiorcy i pozostała ona na PKP po przebudowie na 750 mm pod oznaczeniem Px49. W latach 1969-75 przebudowano 17 parowozów na tor 1000 mm z przeznaczeniem na Pomorskie KD, gdzie zastąpiły tabor przedwojenny. Istniały także przypadki przebudowy parowozów Px49 na Px48, przekazań parowozów z przemysłu do PKP oraz przebudowy na inne rozstawy toru.

W Polsce obecnie sprawnych jest 8 takich maszyn, z czego jedna - Px48-3916 - kursuje "pod parą" w każde wakacje na Gryfickiej Kolei Dojazdowej (Gryfice - Pogorzelica).

na podstawie Paweł Korcz; "Atlas wąskotorówek" i źródeł własnych
opracował Wojciech Nowotniak


nr inw.typnr fabr.rok prod.rozp. eksp.zakładexuwagi
Px48-3910D-h22173195321.03.1953Koszalińska KWex 1763 oczekuje naprawy głównej
Px48-3913D-h22248195117.04.1951Gryficka KWex 1753 oczekuje naprawy głównej
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdemPx48-3916D-h22022195022.10.1950Gryficka KWex 1722 pojazd nieeksploatowany, oczekuje rewizji

Znaleziono: 3 pojazdy
Średnia wieku: 65.67 lat

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)