Encyklopedia
Px48
dodane przez wojtazz; zmodyfikowane przez MQ
Po zakończeniu II wojny światowej ponownie odczuwano brak pojazdów trakcyjnych dla polskich wąskotorówek. Na podstawie odnalezionej dokumentacji parowozu Px29 opracowano w roku 1948 unowocześnioną wersję tej konstrukcji. W ten sposób powstał Px48 – najpopularniejszy (jak się później okazało) parowóz polskich kolei wąskotorowych. Produkcji parowozu podjął się chrzanowski Fablok i trwała ona od 1950 do 1955 roku. W sumie wyprodukowano 93 parowozy dla PKP na tor 750 mm, 18 maszyn dla przemysłu i na koleje leśne na tor 750 mm i 785 mm oraz 5 maszyn na eksport: 4 dla Chin (762 mm) i 1 dla Albanii (760 mm). Wykonano także w ilości 10 sztuk wersję z tendrem dwuosiowym dla Rumunii (przetrwały do dziś 2 egzemplarze), oraz w ilości 12 sztuk wersję z tendrem trzyosiowym dla Jugosławii na tor 760 mm, której jednak ostatecznie nie wysłano do odbiorcy i pozostała ona na PKP po przebudowie na 750 mm pod oznaczeniem Px49. W latach 1969-75 przebudowano 17 parowozów na tor 1000 mm z przeznaczeniem na Pomorskie KD, gdzie zastąpiły tabor przedwojenny. Istniały także przypadki przebudowy parowozów Px49 na Px48, przekazań parowozów z przemysłu do PKP oraz przebudowy na inne rozstawy toru.
W Polsce obecnie sprawnych jest 8 takich maszyn, z czego jedna - Px48-3916 - kursuje "pod parą" w każde wakacje na Gryfickiej Kolei Dojazdowej (Gryfice - Pogorzelica).
W Polsce obecnie sprawnych jest 8 takich maszyn, z czego jedna - Px48-3916 - kursuje "pod parą" w każde wakacje na Gryfickiej Kolei Dojazdowej (Gryfice - Pogorzelica).
na podstawie Paweł Korcz; "Atlas wąskotorówek" i źródeł własnych
opracował Wojciech Nowotniak
opracował Wojciech Nowotniak
Producent:
Fablok
Długość z tendrem:
12,826 m
Układ osi:
0-4-0
Średnica kół:
750 mm
Masa służbowa z tendrem:
22 000 kg
Prędkość maksymalna:
35 km/h
Tender:
Pt6x48
Ilosć węgla w tendrze:
4 000 kg
Ilosć wody w tendrze:
6 m3
Lata produkcji:
1950-1955
Liczba pojazdów spełniających kryteria: 4
Średni wiek pojazdu: 73,00 lat
Średni wiek pojazdu: 73,00 lat
nr inw. | typ | nr fabr. | rok prod. | rozp. eksp. | zakład | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Px48-3901 | D-h2 | 2117 | 1951 | ??.??.1951 | Koszalińska KW | ex Px48-1732 | |
Px48-3910 | D-h2 | 2173 | 1952 | 21.03.1953 | Koszalińska KW | ex Px48-1763 | oczekuje naprawy głównej |
Px48-3913 | D-h2 | 2248 | 1951 | 17.04.1951 | Gryficka KW | ex Px48-1753 | oczekuje naprawy głównej |
Px48-3916 | D-h2 | 2022 | 1950 | 22.10.1950 | Gryficka KW | ex Px48-1722 | po zakończeniu dzierżawy przewieziony transportem samochodowym do Piaseczna |