SA132

[dodane 18.04.2008, g. 20:27 przez –– Kriz8, ostatnio modyfikowane: 01.08.2008, g. 22:30 przez MAN751]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« SA131SA133 »

Więcej informacji...
producent: PESA Bydgoszcz S.A.
lata budowy: 2005-2007
układ osi: Bo'2'Bo'
długość (ze zderzakami): 41,7 m
szerokość: 2,89 m
wysokość: 4,135 m
średnica kół: 840 mm
masa służbowa: 77 500 kg
typ silnika: 6H1800MTU
moc znamionowa: 2x350 kW
rodzaj przekładni: hydrauliczna
sterowanie: indywidualne i ukrotnione
prędkosć max.: 120 km/h
liczba miejsc siedzących: 115-165
liczba miejsc stojących: ok. 160
porównaj z... »
Autobus szynowy SA132 należący do województwa Wielkopolskiego
Autobus szynowy SA132 należący do województwa Wielkopolskiego
800x533; 160.8 KB
SA132 to dwuczłonowy spalinowy autobus szynowy wyprodukowany przez PESĘ Bydgoszcz. W zależności od wersji oznaczony jest typem fabrycznym 218Ma lub 218Mb. Jest to pierwszy seryjny dwuczłonowiec bydgoskiego producenta, który wcześniej prócz 2-wagonowego SA131 produkował tylko solówki SA106 i SA103. I właśnie na bazie tego ostatniego pojazdu skonstruowano SA132, zapożyczono z niego napęd, kabinę maszynisty i wygląd ściany czołowej.

SA132 oparty jest na 3 dwuosiowych wózkach, z czego skrajne są wózkami napędowymi (typu JBg3964 – własna konstrukcja PESY) a środkowy wózek podpierający oba człony jest wózkiem tocznym. Do napędu zestawu w każdym członie zabudowano po 1 silniku 6H1800MTU o mocy 350 kW. Do przeniesienia napędu zastosowano przekładnię ZF 5HP600. Prędkość konstrukcyjna dwuczłonu to 140 km/h, jednak w normalnej eksploatacji przewidziano 120 km/h jako prędkość maksymalną.



W członie A zabudowano toaletę z zamkniętym obiegiem przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z obu stron pudła do członu tego prowadzą dwuskrzydłowe drzwi odskokowo-przesuwne o prześwicie 1300 mm. Człon B w zależności od typu wyposażony jest w jedną (218Ma) lub dwie (218Mb) pary drzwi na każdej ze stron pojazdu. Wszystkie drzwi wyposażono standardowo w przyciski do otwierania przez pasażerów. Podłoga pomiędzy kabiną maszynisty a drzwiami umieszczona jest na wysokości 1290 mm ponad główkę szyny, natomiast w części niskiej wysokość podłogi ponad główkę szyny to 600 mm. W rejonie przejścia międzywagonowego umieszczono obszar średniej podłogi. Na łączeniu obszarów podłogi o różnej wysokości zastosowano stopnie. W pierwszych egzemplarzach SA132 zabudowano siedzenia w układzie 2+2, użyto foteli zapewniających większy komfort niż stosowane w poprzednich seriach pojazdów tego producenta. W części niskopodłogowej, przylegającej do WC siedzenia zabudowano wzdłuż ścian bocznych, część z nich wykonano jako uchylne. W tym obszarze niskiej podłogi umieszczono również wieszaki na rowery. W ostatniej serii pojazdów, zamówionej przez województwo wielkopolskie, celem podniesienia pojemności pojazdu siedzenia zabudowano w układzie 2+3. Seria ta też posiada zmieniony wygląd ściany czołowej, identyczny ze stosowanym w budowanych równocześnie szynobusach serii SA133. W wyprodukowanych do tej pory pojazdach ilość miejsc siedzących wahała się od 115 do 165, całkowita pojemność zestawu oscyluje w granicach 300 pasażerów. W niektórych egzemplarzach zastosowano komponenty do zabudowy wnętrza o bardziej przyjaznej dla pasażera kolorystyce. Zamiast jaskrawożółtych czy zielonych poręczy i „szpitalnych” kolorów ścian zastosowano barwy pastelowe. Zarówno kabiny maszynisty jak i przedziały pasażerskie są klimatyzowane. Ogrzewanie części przeznaczonej dla pasażerów zapewnia zamknięty układ wykorzystujący ciepło odpadowe z układu chłodzenia silnika, kabina maszynisty posiada ogrzewanie nawiewne. Na system informacji pasażerskiej składają się diodowe wyświetlacze czołowe i wewnętrzne oraz urządzenia rozgłoszeniowe.

Wnętrze szynobusu SA132
Wnętrze szynobusu SA132
900x675; 138.5 KB



Pierwszy egzemplarz, SA132-001 (218Ma) wyprodukowano pod koniec 2005 roku i trafił on na tory województwa wielkopolskiego, zdominowane wówczas przez pojazdy produkcji ZNTK Poznań (SA105 i SA108). W roku następnym powstał dwuczłon dla Dolnego Śląska (SA132-002, 218Mb), ale zanim trafił na tamtejsze tory posłużył producentowi do przeprowadzenia akcji promocyjnej nowego typu pojazdu. W drugiej połowie lutego prowadził specjalne pociągi w okolicach Krakowa, Katowic, Opola, Zielonej Góry czy Torunia. Kolejne dwa egzemplarze – identyczne z pierwszym pojazdem – trafiły do Wielkopolski. Do końca roku 2006 PESA dostarczyła 3 szynobusy dla województwa pomorskiego. SA132 oznaczone numerami 005-007 podobnie jak dwuczłon dolnośląski zbudowano jako trzydrzwiowe. W roku 2007 dzięki środkom z Sektorowego Programu Operacyjnego – Transport, które pokryły 50% kosztów zakupu, województwo wielkopolskie wzbogaciło się o 8 pojazdów o numerach 008-015. Pod koniec tego samego roku na polskich torach pojawił się jeszcze jeden pojazd tej serii. W barwach PCC Arriva zadebiutował SA132-016, w którym zastosowano mocniejsze silniki. Z powodu większej mocy pojazd przecechowano na SA134-001 rozpoczynając tym samym kolejną serię produktów z Bydgoszczy.

Obecnie wielkopolskie SA132 stacjonują w Krzyżu i Poznaniu, obsługują pociągi osobowe na liniach Krzyż – Piła – Chojnice oraz Wolsztyn – Poznań – Wągrowiec – Gołańcz. W rozkładzie 2006/2007 SA132 można było spotkać na terenie województwa zachodniopomorskiego, czasami wystawiano te dwuczłony do obsługi szynobusowej pary na linii Piła – Wałcz. Aby spotkać dolnośląskiego rodzynka należy udać się do Jeleniej Góry, gdzie obecnie stacjonuje i obsługuje pociągi do Lwówka Śląskiego, Bolesławca, Legnicy czy Zielonej Góry. 3 pomorskie SA132 poza sezonem zapewniają pełną obsługę linii Gdynia – Hel. W sezonie wakacyjnym z powodu zwiększonej ilości pasażerów są z niej wycofywane i kursują na linii Gdynia – Kościerzyna. W rejonach Gdyni można czasem spotkać SA132 w trakcji podwójnej, bądź w składzie z innymi szynobusami produkcji PESY należącymi do Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

na podstawie archiwum pl.misc.kolej
opracował Krzysztof Liszewski

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)