Encyklopedia

SA132

dodane przez Kriz8; zmodyfikowane przez Pepe

SA132 to dwuczłonowy spalinowy autobus szynowy wyprodukowany przez PESĘ Bydgoszcz. W zależności od wersji oznaczony jest typem fabrycznym 218Ma lub 218Mb. Jest to pierwszy seryjny dwuczłonowiec bydgoskiego producenta, który wcześniej prócz 2-wagonowego SA131 produkował tylko solówki SA106 i SA103. I właśnie na bazie tego ostatniego pojazdu skonstruowano SA132, zapożyczono z niego napęd, kabinę maszynisty i wygląd ściany czołowej.

SA132 oparty jest na 3 dwuosiowych wózkach, z czego skrajne są wózkami napędowymi (typu JBg3964 – własna konstrukcja PESY) a środkowy wózek podpierający oba człony jest wózkiem tocznym. Do napędu zestawu w każdym członie zabudowano po 1 silniku 6H1800MTU o mocy 350 kW. Do przeniesienia napędu zastosowano przekładnię ZF 5HP600. Prędkość konstrukcyjna dwuczłonu to 140 km/h, jednak w normalnej eksploatacji przewidziano 120 km/h jako prędkość maksymalną.
zdjęcie
Szynobus SA132 zaraz wyruszy do Wolsztyna
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


W członie A zabudowano toaletę z zamkniętym obiegiem przystosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z obu stron pudła do członu tego prowadzą dwuskrzydłowe drzwi odskokowo-przesuwne o prześwicie 1300 mm. Człon B w zależności od typu wyposażony jest w jedną (218Ma) lub dwie (218Mb) pary drzwi na każdej ze stron pojazdu. Wszystkie drzwi wyposażono standardowo w przyciski do otwierania przez pasażerów. Podłoga pomiędzy kabiną maszynisty a drzwiami umieszczona jest na wysokości 1290 mm ponad główkę szyny, natomiast w części niskiej wysokość podłogi ponad główkę szyny to 600 mm. W rejonie przejścia międzywagonowego umieszczono obszar średniej podłogi. Na łączeniu obszarów podłogi o różnej wysokości zastosowano stopnie. W pierwszych egzemplarzach SA132 zabudowano siedzenia w układzie 2+2, użyto foteli zapewniających większy komfort niż stosowane w poprzednich seriach pojazdów tego producenta. W części niskopodłogowej, przylegającej do WC siedzenia zabudowano wzdłuż ścian bocznych, część z nich wykonano jako uchylne. W tym obszarze niskiej podłogi umieszczono również wieszaki na rowery. W ostatniej serii pojazdów, zamówionej przez województwo wielkopolskie, celem podniesienia pojemności pojazdu siedzenia zabudowano w układzie 2+3. Seria ta też posiada zmieniony wygląd ściany czołowej, identyczny ze stosowanym w budowanych równocześnie szynobusach serii SA133. W wyprodukowanych do tej pory pojazdach ilość miejsc siedzących wahała się od 115 do 165, całkowita pojemność zestawu oscyluje w granicach 300 pasażerów. W niektórych egzemplarzach zastosowano komponenty do zabudowy wnętrza o bardziej przyjaznej dla pasażera kolorystyce. Zamiast jaskrawożółtych czy zielonych poręczy i „szpitalnych” kolorów ścian zastosowano barwy pastelowe. Zarówno kabiny maszynisty jak i przedziały pasażerskie są klimatyzowane. Ogrzewanie części przeznaczonej dla pasażerów zapewnia zamknięty układ wykorzystujący ciepło odpadowe z układu chłodzenia silnika, kabina maszynisty posiada ogrzewanie nawiewne. Na system informacji pasażerskiej składają się diodowe wyświetlacze czołowe i wewnętrzne oraz urządzenia rozgłoszeniowe.
zdjęcie
Wnętrze szynobusu SA132
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią


Pierwszy egzemplarz, SA132-001 (218Ma) wyprodukowano pod koniec 2005 roku i trafił on na tory województwa wielkopolskiego, zdominowane wówczas przez pojazdy produkcji ZNTK Poznań (SA105 i SA108). W roku następnym powstał dwuczłon dla Dolnego Śląska (SA132-002, 218Mb), ale zanim trafił na tamtejsze tory posłużył producentowi do przeprowadzenia akcji promocyjnej nowego typu pojazdu. W drugiej połowie lutego prowadził specjalne pociągi w okolicach Krakowa, Katowic, Opola, Zielonej Góry czy Torunia. Kolejne dwa egzemplarze – identyczne z pierwszym pojazdem – trafiły do Wielkopolski. Do końca roku 2006 PESA dostarczyła 3 szynobusy dla województwa pomorskiego. SA132 oznaczone numerami 005-007 podobnie jak dwuczłon dolnośląski zbudowano jako trzydrzwiowe. W roku 2007 dzięki środkom z Sektorowego Programu Operacyjnego – Transport, które pokryły 50% kosztów zakupu, województwo wielkopolskie wzbogaciło się o 8 pojazdów o numerach 008-015. Pod koniec tego samego roku na polskich torach pojawił się jeszcze jeden pojazd tej serii. W barwach PCC Arriva zadebiutował SA132-016, w którym zastosowano mocniejsze silniki. Z powodu większej mocy pojazd przecechowano na SA134-001 rozpoczynając tym samym kolejną serię produktów z Bydgoszczy.

Obecnie wielkopolskie SA132 stacjonują w Krzyżu i Poznaniu, obsługują pociągi osobowe na liniach Krzyż – Piła – Chojnice oraz Wolsztyn – Poznań – Wągrowiec – Gołańcz. W rozkładzie 2006/2007 SA132 można było spotkać na terenie województwa zachodniopomorskiego, czasami wystawiano te dwuczłony do obsługi szynobusowej pary na linii Piła – Wałcz. Aby spotkać dolnośląskiego rodzynka należy udać się do Jeleniej Góry, gdzie obecnie stacjonuje i obsługuje pociągi do Lwówka Śląskiego, Bolesławca, Legnicy czy Zielonej Góry. 3 pomorskie SA132 poza sezonem zapewniają pełną obsługę linii Gdynia – Hel. W sezonie wakacyjnym z powodu zwiększonej ilości pasażerów są z niej wycofywane i kursują na linii Gdynia – Kościerzyna. W rejonach Gdyni można czasem spotkać SA132 w trakcji podwójnej, bądź w składzie z innymi szynobusami produkcji PESY należącymi do Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
na podstawie archiwum pl.misc.kolej
opracował Krzysztof Liszewski
Producent:
PESA Bydgoszcz S.A.
Długość ze zderzakami:
41,7 m
Szerokość:
2,89 m
Wysokość:
4,135 m
Układ osi:
Bo'2'Bo'
Średnica kół:
840 mm
Masa służbowa:
77 500 kg
Sterowanie:
indywidualne i ukrotnione
Prędkość maksymalna:
120 km/h
Silnik:
6H1800MTU
Moc znamionowa:
2x350 kW
Rodzaj przekładni:
hydrauliczna
Liczba miejsc siedzących:
115-165
Liczba miejsc stojących:
ok. 160
Lata produkcji:
2005-2007