Encyklopedia

SA133

dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez Kriz8

Spalinowe autobusy szynowe serii SA133 (typ fabryczny 218Mc i 218Md) od 2006 roku produkowane są przez firmę PESA w Bydgoszczy. SA133 to dwuczłonowy, dwukierunkowy szynowy autobus spalinowy, stanowi on rozwinięcie konstrukcji szynobusu serii SA132, dzięki zamontowaniu silników o większej mocy.

Pojazd ten osadzony jest na trzech dwuosiowych wózkach, które dwa są napędowe, a środkowy znajdujący się pod przegubem jest toczny. Każde wózki mają podwójne odsprężynowanie. Rama każdego wózka podparta jest na dwóch poduszkach powietrznych. Szynobus napędzany jest dwoma silnikami spalinowymi, każdy o mocy 370kW. Napięcie pokładowe pojazdu to 24V prądu stałego. Baterie akumulatorów zamontowane są w podwoziu wagonu. Pojazdy tej serii wyposażone są również w piasecznice oraz w dwie identyczne kabiny, które są klimatyzowane. Ściany czołowe wykonane są z tworzywa sztucznego.

Szynobusy spalinowe tej serii posiadają w niskopodłogowej części 2 pary drzwi odskokowo-przesuwnych po obu stronach pudła, przez co ułatwione jest wejście/wyjście pasażerów, szczególnie osób niepełnosprawnych. Wszystkie wagony wyposażono w przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów. Przedział pasażerski jest również w pełni klimatyzowane za pośrednictwem sześciu agregatów klimatyzacyjnych znajdujących się na dachu pojazdu. Autobusy szynowe posiadają monitoring z monitorem. Otrzymały również diodowe (pomarańczowe) wyświetlacze oraz system informacji pasażerskiej firmy PIXEL Bydgoszcz. Pojazd ten posiada około 140 miejsc siedzących (ilość zależna od wymagań zamawiającego), a w sumie pomieścić może około 300 pasażerów. Siedzenia rozmieszczone są w układzie 2+2. W części niskopodłogowej w członie z WC siedzenia umieszczone są wzdłuż ścian bocznych, przy ścianie przylegającej do WC zamontowano siedzenia stałe, naprzeciwko niej siedzenia składane.

Pierwsze dwie sztuki SA133 zostały zakupione przez Urząd Marszałkowski województwa podlaskiego w 2006 roku, przejęły one obsługę pociągów osobowych na linii Białystok – Suwałki. Tego samego roku pojazd oznaczony numerem 003 trafił do województwa lubuskiego, dokąd to w kolejnych latach dostarczono następne 3 szynobusy o numerach 006-008. Dwa z nich obsługują obecnie większość pociągów na linii Kostrzyn – Krzyż, pokonując dziennie po 721km, pozostałe dwie sztuki obsługują pociągi w węźle żagańsko-żarskim. Na początku roku 2007 dwa szynobusy tej serii trafiły do województwa małopolskiego, SA133-004 i SA133-005 przejęły obsługę kursów relacji Kraków Główny – Kraków Balice. W obecnym rozkładzie ze względu na duże zużycie paliwa na krakowskie lotnisko kursuje tylko jeden SA133, kursy w drugim obiegu wykonuje autobus szynowy serii sa101. Zwolniony z pracy SA133 stanowi rezerwę i wyjeżdża w trasę w przypadku awarii innego pojazdu.
na podstawie Wikipedii i Transport szynowy, archiwum pl.misc.kolej
opracowali Mariusz Belko i Krzysztof Liszewski
Producent:
PESA Bydgoszcz S.A.
Długość ze zderzakami:
41,7 m
Szerokość:
2,89 m
Wysokość:
4,135 m
Układ osi:
B'2'B'
Średnica kół:
840 mm
Masa służbowa:
82 000 kg
Sterowanie:
indywidualne lub ukrotnione
Prędkość maksymalna:
120 km/h
Silnik:
MAN D2866
Moc znamionowa:
2x370kW
Rodzaj przekładni:
hydrauliczna
Liczba miejsc siedzących:
140
Liczba miejsc stojących:
160
Lata produkcji:
2006 - do dziś