Szczecin Blog

 SA133

[dodane 16.01.2008, g. 21:30 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 19.05.2008, g. 21:52 przez –– Kriz8]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« SA132SA136 »

Więcej informacji...
producent: PESA Bydgoszcz S.A.
lata budowy: 2006 - do dziś
układ osi: B'2'B'
długość (ze zderzakami): 41,7 m
szerokość: 2,89 m
wysokość: 4,135 m
średnica kół: 840 mm
masa służbowa: 82 000 kg
typ silnika: MAN D2866
moc znamionowa: 2x370kW
rodzaj przekładni: hydrauliczna
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 120 km/h
liczba miejsc siedzących: 140
liczba miejsc stojących: 160
porównaj z... »
SA133 za chwilę odjedzie w kierunku lotniska Kraków Balice
SA133 za chwilę odjedzie w kierunku lotniska Kraków Balice
800x573; 96.2 KB
Spalinowe autobusy szynowe serii SA133 (typ fabryczny 218Mc i 218Md) od 2006 roku produkowane są przez firmę PESA w Bydgoszczy. SA133 to dwuczłonowy, dwukierunkowy szynowy autobus spalinowy, stanowi on rozwinięcie konstrukcji szynobusu serii SA132, dzięki zamontowaniu silników o większej mocy.

Pojazd ten osadzony jest na trzech dwuosiowych wózkach, które dwa są napędowe, a środkowy znajdujący się pod przegubem jest toczny. Każde wózki mają podwójne odsprężynowanie. Rama każdego wózka podparta jest na dwóch poduszkach powietrznych. Szynobus napędzany jest dwoma silnikami spalinowymi, każdy o mocy 370kW. Napięcie pokładowe pojazdu to 24V prądu stałego. Baterie akumulatorów zamontowane są w podwoziu wagonu. Pojazdy tej serii wyposażone są również w piasecznice oraz w dwie identyczne kabiny, które są klimatyzowane. Ściany czołowe wykonane są z tworzywa sztucznego.

Szynobusy spalinowe tej serii posiadają w niskopodłogowej części 2 pary drzwi odskokowo-przesuwnych po obu stronach pudła, przez co ułatwione jest wejście/wyjście pasażerów, szczególnie osób niepełnosprawnych. Wszystkie wagony wyposażono w przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów. Przedział pasażerski jest również w pełni klimatyzowane za pośrednictwem sześciu agregatów klimatyzacyjnych znajdujących się na dachu pojazdu. Autobusy szynowe posiadają monitoring z monitorem. Otrzymały również diodowe (pomarańczowe) wyświetlacze oraz system informacji pasażerskiej firmy PIXEL Bydgoszcz. Pojazd ten posiada około 140 miejsc siedzących (ilość zależna od wymagań zamawiającego), a w sumie pomieścić może około 300 pasażerów. Siedzenia rozmieszczone są w układzie 2+2. W części niskopodłogowej w członie z WC siedzenia umieszczone są wzdłuż ścian bocznych, przy ścianie przylegającej do WC zamontowano siedzenia stałe, naprzeciwko niej siedzenia składane.

Pierwsze dwie sztuki SA133 zostały zakupione przez Urząd Marszałkowski województwa podlaskiego w 2006 roku, przejęły one obsługę pociągów osobowych na linii Białystok – Suwałki. Tego samego roku pojazd oznaczony numerem 003 trafił do województwa lubuskiego, dokąd to w kolejnych latach dostarczono następne 3 szynobusy o numerach 006-008. Dwa z nich obsługują obecnie większość pociągów na linii Kostrzyn – Krzyż, pokonując dziennie po 721km, pozostałe dwie sztuki obsługują pociągi w węźle żagańsko-żarskim. Na początku roku 2007 dwa szynobusy tej serii trafiły do województwa małopolskiego, SA133-004 i SA133-005 przejęły obsługę kursów relacji Kraków Główny – Kraków Balice. W obecnym rozkładzie ze względu na duże zużycie paliwa na krakowskie lotnisko kursuje tylko jeden SA133, kursy w drugim obiegu wykonuje autobus szynowy serii SA101. Zwolniony z pracy SA133 stanowi rezerwę i wyjeżdża w trasę w przypadku awarii innego pojazdu.

na podstawie Wikipedii i Transport szynowy, archiwum pl.misc.kolej
opracowali Mariusz Belko i Krzysztof Liszewski

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)