Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 SM02

[dodane 27.01.2008, g. 13:46 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 19.03.2008, g. 21:02 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« Oznaczenia spalinowych pojazdów trakcyjnychSM03 »

Więcej informacji...
producent: Fablok
lata budowy: 1952-1961
układ osi: B
długość (ze zderzakami): 6 m
szerokość: 2,55 m
wysokość: 3,01 m
średnica kół: 850 mm
masa służbowa: 15 800 kg
typ silnika: S64L / S324HL
moc znamionowa: 40 KM / 75 KM
rodzaj przekładni: mechaniczna
sterowanie: indywidualne
prędkosć max.: 11 km/h
porównaj z... »
Jeden z eksponatów w skansenie taboru kolejowego w Kościerzynie
Jeden z eksponatów w skansenie taboru kolejowego w Kościerzynie
1024x808; 294.7 KB
Po II wojnie światowej związku z rozbudową dużego przemysłu w Polsce wzrosło zapotrzebowanie małych lokomotyw, które były przeznaczone do obsługi bocznic kolejowych. Tak więc fabryka lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie podjęło decyzję rozpoczęcia budowy lokomotyw spalinowych serii Ls40 (SM02) o mocy 44 KM. Projekt tejże lokomotywy powstał w 1947 roku i stanowi rozwinięcie rozwiązań znanej niemieckiej lokomotywy OMZ112 produkowane w latach międzywojennym. W latach 1952-1961 w pięciu kolejnych seriach powstało 581 lokomotyw.

Eksploatacja

Eksploatacja najmniejszej lokomotywy szybko ujawniła, że silniki S64 o mocy 44 KM są za słabe. Wobec tego w ostatnich seriach znajdziemy już silniki o mocy 75 KM oznaczone jako S324. Podczas remontów lokomotyw starszej serii otrzymały one także nowe silniki o większej mocy. Spalinowa lokomotywa wykorzystywana była przede wszystkim dla przemysłu do obsługi bocznic kolejowych. Kilkanaście pojazdów pojawiło się również w PKP. Wykorzystywane były na terenach lokomotywowni, wagonowni oraz różnych zakładów zaplecza technicznego. Przez Polskie Koleje Państwowe oznaczone były jako SM02.

Teraźniejszość

Obecnie w eksploatacji pozostają nieliczne pojazdy serii Ls40. Większość pojazdów została ze złomowana. Nowe życie w swojej historii została lokomotywa Ls40-4572, która w dniu 30 czerwca 1995 roku dotarła do parowozowni w Skierniewicach. Po kilku miesiącach pracy dzięki członkom PSMK przeszła renowację. Lokomotywa ta jest pierwszą w Polsce czynną lokomotywą zachowaną do celów muzealnych.

na podstawie Fundacji Otwartego Muzeum Techniki
opracował Mariusz Belko

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)