Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 SN61

[dodane 20.03.2007, g. 21:35 przez –– wojtazz, ostatnio modyfikowane: 14.05.2009, g. 21:39 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« JT42CWRSN81 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Ganz-MÁVAG, Węgry
lata budowy: 1960-1975
układ osi: B'2'
długość (ze zderzakami): 24,215 m
szerokość: 2,96 m
wysokość: 4,12 m
średnica kół: 940 mm
masa służbowa: 57 800 kg
typ silnika: Ganz 12JV17/24 (ZMIN-H 13H12A - od numeru 501)
moc znamionowa: 368 kW
rodzaj przekładni: mechaniczna
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 108 km/h
liczba miejsc siedzących: 53
liczba miejsc stojących: 58
porównaj z... »
Pociąg specjalny podczas kwietniowej zamieci śnieżnej
Pociąg specjalny podczas kwietniowej zamieci śnieżnej
750x542; 116.2 KB
zobacz więcej
Perspektywiczny program modernizacji trakcji z drugiej połowy lat 50 zakładał, oprócz zamierzeń elektryfikacyjnych, istotne zmiany w obsłudze ruchu pasażerskiego na liniach drugorzędnych. Wymagało to wprowadzenia do eksploatacji w najbliższych kilku latach około 400 wagonów z napędem spalinowym. Zamiar ten był bardzo ambitny, zważywszy że w tym okresie pracowało na sieci PKP zaledwie 68 wagonów silnikowych. Dostawy nowego taboru miały być w przyszłości realizowane zasadniczo siłami krajowego przemysłu. Było jednak oczywiste, że w początkowym okresie niezbędny będzie import wagonów silnikowych trakcji spalinowej.

Nowe wagony silnikowe, oznaczone serią SN6l, których produkcję realizowały w kooperacji: Ganz-MAVAG i Fabryka Wagonów w Gyor, miały odpowiadać tym samym założeniom, co wcześniej zakupione na Węgrzech pojazdy, ich przeznaczeniem była obsługa ruchu miejscowego z wykorzystaniem wagonów doczepnych, w razie potrzeby także w trakcji wielokrotnej. Nowe jednostki były wzorowane na konstrukcji poprzednich pojazdów.

Założenia wagonu silnikowego SN61 opracowano na zamówienie PKP, jako rozwinięcie pojazdów serii MsCmix (SN52/60) dostarczonych w połowie lat 50. Pojazd miał silnik o podwyższonej mocy, pozostawiono jednak przekładnię mechaniczną. Wobec braku lokomotyw spalinowych, wagony SN61 początkowo prowadziły pociągi ekspresowe, później były zatrudnione tylko w ruchu miejscowym, przede wszystkim w DOKP Gdańsk i Szczecin. Pojazd był wyposażony w kocioł ogrzewczy systemu Clayton (stąd czasem nazywanie tego wagonu określeniem „Clayton”) i mógł prowadzić trzy wagony doczepne. Wykonawcą silników były zakłady Ganz-MAVAG, ostatnich 50 pojazdów, wyróżnionych numerami od 500 wzwyż, wyposażono w polskie silniki budowane na licencji firmy Henschel.

Niestety, poważną wadą tych pojazdów była bardzo duża awaryjność:
- zabudowa silnika i przekładni w wózku komplikująca układ napędowy i konstrukcję wózka;
- powielenie zastosowanego w SN52 niesprężystego oparcia pudła na wózku napędnym za pośrednictwem ślizgów systemu Ganz-Ronai, czego konsekwencją była niespokojność biegu i złe wpisywanie się w łuki;
- nieracjonalność zastosowania przekładni mechanicznej przy stosunkowo dużej mocy silnika; długotrwała praca sprzęgła z poślizgiem przy rozruchu (do osiągnięcia prędkości 12km/h);
- złe rozplanowanie wnętrza wagonu;
- zbyt duży przedział bagażowy i wykorzystana tylko w połowie powierzchnia użytkowa;
-nadmierna, wyższa od dopuszczalnej, hałaśliwość w przedziałach pasażerskich;
- wadliwa konstrukcja niektórych podzespołów objawiająca się ich dużą uszkadzalnością;
- niskiej jakości materiały i zła obróbka części.

Wagony serii SN61 wycofano z eksploatacji na początku lat 90., dwa egzemplarze pozostawiono jako czynne pojazdy historyczne; SN61-183 w Szczecinie i SN61-168 w Chabówce/Krakowie. Ponadto na terenie sieci PKP znajduje się kilka nieczynnych pojazdów, m.in. w Ełku i Kościerzynie.

Na podstawie danych własnych, "Atlasu Lokomotyw" Pawła Terczyńskiego i strony SN61/ SR61
opracował Wojciech Nowotniak; uzupełnił Marek Pawlukowicz


nr inw.typnr fabr.rok prod.rozp. eksp.zakładexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazduSN61-183IISN61197230.03.1972PRST Szczecinex 189 PRST Kołobrzeg (podmiana pudła ok. 1994 r.)Własność UM Woj. Zachodniopomorskiego (26.11.2010)

Znaleziono: 1 pojazd
Średnia wieku: 45 lat

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)