Encyklopedia
SN81
dodane przez LinX; zmodyfikowane przez MQ
Dwuczłonowy szynobus produkowany w latach 1988-1990 przez Kolzam Racibórz. SN81 nazywany jest też często potocznie "kolzłomem" albo "drezynką". Konstrukcja powstała przez połączenie ze sobą tyłami dwóch drezyn motorowych WOA-29. Rozwiązanie to ułatwiło budowę, generując jednak szereg wad. Pojazdy nie miały przejścia międzywagonowego, które zostało dobudowane dopiero w ramach modernizacji. W szynobusie podczas jazdy może pracować tylko silnik w członie sterowniczym (przodem do kierunku jazdy).
Sterowanie odbywa się jak w pierwowzorze, czyli za pomocą pedału przyspieszenia, sprzęgła i manualnej, 5-biegowej skrzynki przekładniowej. Pojazd wyposażony jest w radiotelefon i prędkościomierz rejestrujący, czyli standardowo - jak każdy pojazd poruszający się po sieci kolejowej PKP, a także podstawowe przyrządy rodem z drezyny WOA-20, czyli wskaźniki: poziomu paliwa, temperatury chłodziwa, ciśnienia w obwodzie hamulcowym, ciśnienia oleju i napięcia baterii akumulatorów oraz obrotomierz.
W ramach modernizacji w pojazdach 002 i 003 dobudowano toalety i przejścia międzyczłonowe oraz zamontowano wyświetlacze kierunkowe LED. Wyremontowano także instalacje elektryczne i wykonano kapitalne remonty silników, co dotyczy także 004 i 006.
Pojazd był przeznaczony do ruchu lokalnego, na trasy o małych potokach pasażerskich. Pierwszy wyprodukowany egzemplarz - czyli 001 służy jako pomnik Przewozów Regionalnych, stojąc przy ulicy Wileńskiej w Warszawie. Pojazdy 002 i 003 obsługują linię Chojnice - Szczecinek, Chojnice - Piła i Chojnice - Kościerzyna, a 004 i 006 linie Czeremcha - Hajnówka i Czeremcha - Vysokolitovsk. Wersja szerokotorowa 005 służy do jazd ekip inspekcyjnych na Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS).
nr inw. | typ | nr fabr. | rok prod. | zakład | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
SN81-001 | SPA-66 | SPA66-001A/001B | 1988 | ZPR Białystok | pomnik PR | |
SN81-002 | SPA-66 | SPA66-002A/002B | 1990 | ZPR Gdynia | ZPR Białystok | napr. rew. 2010 |
SN81-003 | SPA-66 | SPA66-005A/005B | 1990 | ZPR Gdynia | ZPR Białystok | napr. rew. 2010 |
SN81-004 | SPA-66 | SPA66-004A/004B | 1990 | ZPR Białystok | ||
SN81-005 | SPA-66 | SPA66-003B/1989 | 1989 | PKP LHS | ozn. na LHS: 2232 | |
SN81-006 | SPA-66 | SPA66-006A/006B | 1990 | ZPR Białystok |
na podstawie wiedzy własnej, Wikipedii, Jaskinii Duszy, Kolejowej Klatki i www.bluefish.foxnet.pl opracował Henryk Wyziński