SN81

[dodane 15.01.2011, g. 23:18 przez –– LinX, ostatnio modyfikowane: 18.01.2011, g. 11:52 przez –– mkubien]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« SN61SA103 »

Więcej informacji...
producent: Kolzam Racibórz
lata budowy: 1988 -1990
układ członów: teoretycznie silnikowy+silnikowy, w rzeczywistości silnikowy+toczny
układ osi: 1'A'+1'1' / 1'1'+1'A'
długość (ze zderzakami): 16,50 m
szerokość: 2,60 m (SN81-001); 2,76 m (SN81-002...006)
wysokość: 3,25 m (SN81-001); 3,48 m (SN81-002...006)
masa służbowa: 23,2 t
moc znamionowa: 92 kW (SN81-001); 110 kW (SN81-02...006)
rodzaj przekładni: mechaniczna 5S45
sterowanie: indywidualne
prędkosć max.: 90 km/h
liczba miejsc siedzących: 48/54
zapas paliwa: 2x150 l
porównaj z... »
SN81-002 i jego starszy "kolega" w świetle zachodzącego słońca
SN81-002 i jego starszy "kolega" w świetle zachodzącego słońca
900x565; 136.4 KB
zobacz więcej
Dwuczłonowy szynobus produkowany w latach 1988-1990 przez Kolzam Racibórz. SN81 nazywany jest też często potocznie "kolzłomem" albo "drezynką". Konstrukcja powstała przez połączenie ze sobą tyłami dwóch drezyn motorowych WOA-29. Rozwiązanie to ułatwiło budowę, generując jednak szereg wad. Pojazdy nie miały przejścia międzywagonowego, które zostało dobudowane dopiero w ramach modernizacji. W szynobusie podczas jazdy może pracować tylko silnik w członie sterowniczym (przodem do kierunku jazdy).

Sterowanie odbywa się jak w pierwowzorze, czyli za pomocą pedału przyspieszenia, sprzęgła i manualnej, 5-biegowej skrzynki przekładniowej. Pojazd wyposażony jest w radiotelefon i prędkościomierz rejestrujący, czyli standardowo - jak każdy pojazd poruszający się po sieci kolejowej PKP, a także podstawowe przyrządy rodem z drezyny WOA-20, czyli wskaźniki: poziomu paliwa, temperatury chłodziwa, ciśnienia w obwodzie hamulcowym, ciśnienia oleju i napięcia baterii akumulatorów oraz obrotomierz.

W ramach modernizacji w pojazdach SN81-002 i SN81-003 dobudowano toalety i przejścia międzyczłonowe oraz zamontowano wyświetlacze kierunkowe LED. Wyremontowano także instalacje elektryczne i wykonano kapitalne remonty silników, co dotyczy także SN81-004 i SN81-006.

Pojazd był przeznaczony do ruchu lokalnego, na trasy o małych potokach pasażerskich. Pierwszy wyprodukowany egzemplarz - czyli SN81-001 służy jako pomnik Przewozów Regionalnych, stojąc przy ulicy Wileńskiej w Warszawie. Pojazdy SN81-002 i SN81-003 obsługują linię Chojnice - Szczecinek, Chojnice - Piła i Chojnice - Kościerzyna, a SN81-004 i SN81-006 linie Czeremcha - Hajnówka i Czeremcha - Vysokolitovsk. Wersja szerokotorowa SN81-005 służy do jazd ekip inspekcyjnych na Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS).

nr inw.typnr fabr.rok prod.zakładexuwagi
SN81-001SPA-66SPA66-001A/001B1988ZPR Białystokpomnik PR
SN81-002SPA-66SPA66-002A/002B1990ZPR GdyniaZPR Białystoknapr. rew. 2010
SN81-003SPA-66SPA66-005A/005B1990ZPR GdyniaZPR Białystoknapr. rew. 2010
SN81-004SPA-66SPA66-004A/004B1990ZPR Białystok
SN81-005SPA-66SPA66-003B/19891989PKP LHSozn. na LHS: 2232
SN81-006SPA-66SPA66-006A/006B1990ZPR Białystok

na podstawie wiedzy własnej, Wikipedii, Jaskinii Duszy, Kolejowej Klatki i www.bluefish.foxnet.pl opracował Henryk Wyziński

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)