Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 SP32

[dodane 17.02.2008, g. 13:18 przez –– wojtazz, ostatnio modyfikowane: 13.04.2009, g. 12:40 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« SM31SM41 »

Więcej informacji...
producent: FAUR
lata budowy: 1985-1991
układ osi: Bo'Bo'
długość (ze zderzakami): 16 m
szerokość: 3,1 m
wysokość: 4,22 m
średnica kół: 1100 mm
masa służbowa: 74 400 kg
typ silnika: M820SR (12V396TC14)
moc znamionowa: 957 (1015) kW
rodzaj przekładni: elektryczna, AC/DC
sterowanie: indywidualne
prędkosć max.: 100 km/h
porównaj z... »
Tak wygląda zmodernizowana lokomotywa SP32
Tak wygląda zmodernizowana lokomotywa SP32
750x502; 119 KB
zobacz więcej
Lokomotywy SP32 zostały skonstruowane na zamówienie PKP z przeznaczeniem do obsługi lekkiego ruchu pasażerskiego. Pojazd miał pewne cechy nowoczesności: m. In. prądnicę główną prądu przemiennego, hamulec elektrodynamiczny. Pierwotnie przewidywano serię SP49, gdyż lokomotywy miały mieć sterowanie wielokrotne. Dwa prototypowe egzemplarze wykonano w 1985 roku, produkcja seryjna została podjęta w roku następnym po dokonaniu szeregu zmian konstrukcyjnych. Pomimo to lokomotywy SP32 okazały się szczególnie awaryjne i kontrakt opiewający na dostawę 200 egzemplarzy nie został w całości zrealizowany. PKP zakupiły 150 pojazdów. Lokomotywy SP32-151 i 152 przejęte przez ZNTK Piła zostały zamienione z prototypami, w ramach napraw głównych tych ostatnich, otrzymując ich numery inwentarzowe (SP32-001 i 002). Lokomotywa została wyposażona w instalację ogrzewania 3kV zasilaną z prądnicy ogrzewczej o mocy 300kW.

Zmodernizowana SP32

W związku z dużą ilością uszkodzeń silników spalinowych, występujących w lokomotywach SP32 podjęto decyzję o ich wymianie na silniki nowego typu. Kilka lokomotyw (SP32-073,096,147,148,149) ma zamontowane silniki również produkcji rumuńskiej, jednak wykonanych na licencji firmy MTU typu 12V396TC12 o tej samej mocy co silnik oryginalny. Większy zakres modernizacji dotyczy następnej grupy pojazdów i obejmuje: zabudowę silnika produkcji MTU typu 12V396TC14 z elektronicznym regulatorem sterowanym mikroprocesorowo, wyposażenie w układy diagnostyki pokładowej i stacjonarnej, montaż ergonomicznych pulpitów, instalacji gaśniczej i reflektorów halogenowych. Przebudowa była realizowana na zlecenie Energetycznego Towarzystwa Finansowo-Leasingowego ENERGO-UTECH S.A., a pojazdy mają nowe numery inwentarzowe od 201 wzwyż.

Na podstawie danych własnych i „Atlasu Lokomotyw” Pawła Terczyńskiego opracował Wojciech Nowotniak

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)