ST43

[dodane 06.04.2007, g. 18:31 przez MAN751, ostatnio modyfikowane: 10.09.2009, g. 22:01 przez –– Lukasy]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« SP47ST44 »

Więcej informacji...
producent: Electroputere, Rumunia
lata budowy: 1965-1978
układ osi: Co'Co'
długość (ze zderzakami): 17,4 m
szerokość: 3 m
wysokość: 4,435 m
średnica kół: 1100 mm
masa służbowa: 118 000 kg
typ silnika: 12LDA28 lub 12LDS28B
moc znamionowa: 1544 kW
rodzaj przekładni: elektryczna
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 100 km/h
porównaj z... »
ST43 z włoskim pociągiem wojskowym z Prostyni
ST43 z włoskim pociągiem wojskowym z Prostyni
750x540; 140.5 KB
zobacz więcej
ST43 to lokomotywa spalinowa (oryginalne oznaczenie 060DA; przydomek "rumun") eksploatowana na kolejach polskich od 1965 roku. Maszyny te, wyprodukowane w zakładach Electroputere Craiova w Rumunii, były dostarczane nie tylko do naszego kraju, lecz także do Chin, Bułgarii, Niemiec oraz Włoch w ilości 1407 egzemplarzy. Produkcję masową zakończono w 1981 roku. Bezpośrednio do Polski trafiły 422 lokomotywy (pierwsze egzemplarze służyły w DOKP Poznań), które stosowane są do dziś do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych (o masie do 2200 ton), rzadziej już pasażerskich. Ostatnią partię dostarczono do Polski w 1978 roku, zaś od połowy lat 90. XX wieku następuje systematyczne ich wycofywanie. Charakterystyczną cechą lokomotyw jest hałas w kabinach maszynisty, który spowodowany jest m.in. brakiem przedsionka wejściowego pomiędzy przedziałem silnikowym a kabiną maszynisty.

Budowa

Lokomotywa ST43 jest pojazdem sześcioosiowym o układzie osi Co'Co' (dwa wózki trzyosiowe). Spawana ostoja wraz z pudłem stanowi konstrukcję samonośną. Dwa skrajne przedziały pudła mieszczą kabiny maszynisty. Wyposażona jest w wielokrotne sterowanie zdalne, umożliwiające sterowanie dwiema lokomotywami z jednego stanowiska sterowniczego. Sterowanie to może odbywać się z dwóch, umieszczonych na obu końcach lokomotywy przedziałów sterowniczych. Źródłem energii napędowej jest 12-cylindrowy, czterosuwowy silnik wysokoprężny Sulzer typu 12LDA28. Silnik spalinowy, przekładnia zębata, prądnica główna i prądnica pomocnicza tworzą jeden agregat, prądnica główna zaś połączona jest z silnikiem spalinowym na sztywno. Drzwi do każdej z kabin maszynisty umieszczone są tylko po lewej stronie każdego przedziału.

"Rumuny" dziś

W latach 2004-2005 dużą liczbę lokomotyw 060DA zakupiły (z "trzeciej ręki") prywatne firmy przewozowe, dzięki temu nie trzeba się obawiać szybkiego zniknięcia z polskich szlaków tych pojazdów. Obecnie najbliżej Szczecina lokomotywy te pod szyldem PKP można spotkać na "Ostbanie", gdzie prowadzą głównie pociągi towarowe. Jednakże dość często odwiedzają nasze miasto "rumuny" służące właśnie u prywatnych przewoźników. Można je zobaczyć najczęściej na stacji Szczecin Gumieńce, czasami prowadzą także pociągi na linii "trzebieskiej".

na podstawie Wikipedii, "Świata Kolei" i Mundkowej Galerii Kolejowej
opracował Paweł Pieńkowski

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)