Encyklopedia

SU42

dodane przez Jacek; zmodyfikowane przez Mareczek

SU42 to seria uniwersalnych lokomotyw spalinowych przebudowanych z "wymierających" obecnie pojazdów SP42. Przetarg na modernizację wygrały Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu, które dokonały przebudowy od grudnia 1999 roku do lipca 2000. Łącznie demontażu dokonano na 40 lokomotywach.

Plan modernizacji oparł się na zastąpieniu kotła parowego WB5 agregatem prądotwórczym. Silnik typu CAT3208 posiadający moc 180 kW napędza prądnicę główną z układem prostownikowym, która z kolei dostarcza prąd o napięciu 3 kV w celu ogrzewania wagonów. Modernizacje tego typu przeprowadzono już znacznie wcześniej, w latach 70., kiedy to przebudowane SU42 posiadały ogrzewanie elektryczne o mocy 500 kW - eksploatowane wówczas wagony były ogrzewane tylko i wyłącznie taką mocą. Z 39 zmodernizowanych w ten sposób lokomotyw w roku 2000 pozostało 26, które zostały przemianowane na SM42.

Cechą zewnętrzną "polsatów" jest specyficzna kolorystyka - żółto-niebieska. Ponadto SU42 otrzymały numery od 500 wzwyż i przydzielone zostały do Zakładów Taboru w Szczecinie, Gdyni, Bydgoszczy, Wrocławiu, Nowym Sączu, Olsztynie i Czerwieńsku.

Obecnie SU42 spotkać możemy m.in. na Pomorzu (na liniach Gdynia - Hel, Gdynia - Kościerzyna), w Bieszczadach, w okolicach Chojnic, Olsztyna oraz na linii Kłodzko - Kudowa Zdrój. W naszym regionie spotykane tylko częściowo na liniach Piła - Wałcz oraz Chojnice - Szczecinek. Do czerwca 2005 roku obsługiwały także pociągi osobowe na trasie Runowo Pomorskie - Szczecinek.
na podstawie Chester Home Page i Wikipedii
opracował Jacek Kurek
Producent:
ZNTK Nowy Sącz
Długość ze zderzakami:
14,24 m
Szerokość:
3,173 m
Wysokość:
4,4 m
Układ osi:
Bo'Bo'
Średnica kół:
1100 mm
Masa służbowa:
71 300 kg
Sterowanie:
indywidualne lub ukrotnione
Prędkość maksymalna:
90 km/h
Silnik:
a8C22
Moc znamionowa:
590 kW
Rodzaj przekładni:
elektryczna
Lata produkcji:
1999-2000
Zobacz też: SM42SP42

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat