SU45

[dodane 19.03.2007, g. 01:22 przez –– marko, ostatnio modyfikowane: 11.05.2007, g. 18:50 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« SU42SU46 »

Więcej informacji...
producent: HCP
lata budowy: 1970-1976
układ osi: Co'Co'
długość (ze zderzakami): 18,99 m
szerokość: 2,9 m
wysokość: 4,343 m
średnica kół: 1100 mm
masa służbowa: 102 000 kg
typ silnika: 2112SSF
moc znamionowa: 1250 kW
rodzaj przekładni: elektryczna
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 120 km/h
porównaj z... »
"Masuren Express" relacji Kaliningrad/Ełk - Berlin z opóźnieniem 70 minut zbliża się do stacji w Jankowie Pomorskim
"Masuren Express" relacji Kaliningrad/Ełk - Berlin z opóźnieniem 70 minut zbliża się do stacji w Jankowie Pomorskim
800x600; 105.4 KB
zobacz więcej
SP45/SU45 jest uniwersalną lokomotywą spalinową o oznaczeniu fabrycznym 301Db, która była produkowana w poznańskich zakładach im. Hipolita Cegielskiego. Początkowo wytwarzano ją jako serię do obsługi przewozów pasażerskich (SP45), jednak po przeróbkach i modernizacjach powstały obecnie eksploatowane SU45. Jej produkcję datuje się na lata 1970-1976, a łączna ilość wyprodukowanych spalinowozów wynosi 265 sztuk. Głównym powodem podjęcia budowy pojazdów tego typu była chęć zastąpienia coraz starszych, a co za tym idzie, awaryjnych parowozów.

Pierwsze egzemplarze były wyposażone w kotły parowe do ogrzewania wagonów pasażerskich, jednakże ze względu na ich wysoką awaryjność, postanowiono zastąpić je prądnicą elektryczną o napięciu 3kV. Po tej modernizacji seria SP45 została przemianowana na SU45.

Lokomotywa ta posiada 12-cylindrowy, wysokoprężny, czterosuwowy silnik turbodoładowany typu 2112SSF mocy 1700 KM, produkowany na licencji FIAT-a. Jego obroty znamionowe wynoszą około 1500 obr/min, natomiast biegu jałowego ok. 700 obr/min.

Warto nadmienić, że SU45 posiada dość oryginalny przydomek - "FIAT" - który pochodzi od producenta silników do tejże lokomotywy.

Na chwilę obecną są one coraz częściej wycofywane z eksploatacji. Spowodowane jest to m.in. wiekiem tych lokomotyw oraz tym, że standardowe składy wagonowe są wypierane przez tańsze szynobusy. Obecnie w naszym regionie można je spotkać na liniach obsługiwanych przez lokomotywownie w Krzyżu i Szczecinku.

na podstawie źródeł własnych
opracował Marek Czapiewski

Nie znaleziono pojazdów odpowiadających zapytaniu.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)