SU46

[dodane 25.03.2007, g. 16:14 przez Jacek, ostatnio modyfikowane: 11.05.2007, g. 18:59 przez –– Mareczek]
strona główna »
lista alfabetyczna »
drukuj »
wyszukiwanie »
« SU45SP47 »

Więcej informacji...
producent: HCP
lata budowy: 1974-1985
układ osi: Co'Co'
długość (ze zderzakami): 18,99 m
szerokość: 3,034 m
wysokość: 4,292 m
średnica kół: 1100 mm
masa służbowa: 105 000 kg
typ silnika: W2112SSF
moc znamionowa: 1656 kW
rodzaj przekładni: elektryczna
sterowanie: indywidualne lub ukrotnione
prędkosć max.: 120 km/h
porównaj z... »
Osobowy nr 77130 za chwilę ruszy do Szczecinka
Osobowy nr 77130 za chwilę ruszy do Szczecinka
1024x768; 155.7 KB
zobacz więcej
SU46 (typ fabryczny 303D) jest to uniwersalna lokomotywa spalinowa produkcji polskiej, posiadająca dwie kabiny maszynisty. Była produkowana w latach 1974-1977 i 1985 (dwa zmodyfikowane egzemplarze) przez zakłady im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu. Na tory wyjechały ogółem 54 takie maszyny.

Początki lokomotyw SU46 mają miejsce w 1972 roku. Wtedy powstał projekt spalinowozu, będący rozwinięciem pokrewnej konstrukcji SP45. Uproszczono konstrukcję pudła, zmodyfikowano wózki oraz wprowadzono elektryczne ogrzewanie wagonów przy pomocy prądu 3000 V, co wymusiło zastosowanie silników o większej mocy.

Źródłem mocy w SU46 jest - silniejszy niż w SP45 - wysokoprężny czterosuwowy silnik spalinowy typu W2112SSF o mocy 1654 kW, napędzający prądnicę główną o napięciu znamionowym 725 V, która zasila elektryczne silniki trakcyjne LSm-403. Lokomotywa posiada sześć osi i waży 105 ton oraz osiąga 120 km/h. Zastosowano w niej hamulec typu Oerlikon, posiada także sterowanie wielokrotne.

Seria SU46 powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie rosnące razem z przewozami pasażerskimi w latach 70. XX wieku oraz brak maszyn do obsługi pociągów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych. Obecnie w ruchu pasażerskim maszyny tej serii można spotkać na odcinkach Korsze - Ełk, Gdynia - Hel, Gdynia - Kościerzyna, w okolicach Poznania i Węglińca, a także w naszym regionie, gdzie pracują na linii Szczecinek - Słupsk przy obsłudze pociągów osobowych. Ze względu na uniwersalną charakterystykę trakcyjną lokomotywy SU46 znalazły także zatrudnienie w okolicach Węglińca przy pociągach towarowych w kierunku niemieckiej Horki.

na podstawie Wikipedii i źródeł własnych
opracowali Jacek Kurek i Łukasz Zawadzki

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)