Szczecin Blog

 Wydarzenia

strona główna »
informacje »

 

Szczeciński Szybki Tramwaj

Koncepcja budowy linii szybkiego tramwaju na prawobrzeżu Szczecina narodziła się w latach 70. XX wieku. Obecny projekt przewiduje budowę torowiska od pętli "Basen Górniczy" przez most Pionierów Miasta Szczecina i Zdroje do pętli przy ulicy Turkusowej, a następnie (w drugim etapie prac) do pętli w Kijewie. Po wieloletnim odsuwaniu w czasie terminu rozpoczęcia prac, w 2012 roku nastąpił przełom. Ogłoszono przetarg na budowę pierwszego etapu linii SST. Prace budowlane rozpoczęły się na początku 2013 roku.

 
 

System zarządzania komunikacją miejską

Po rozpoczęciu gruntownej wymiany taboru przyszedł czas na kolejny etap poprawy jakości komunikacji miejskiej. W sierpniu 2010 roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na wdrożenie systemu zarządzania komunikacją miejską. W jego skład wejdą m.in. system zarządzania flotą pojazdów i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Przetarg wygrało konsorcjum firm GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. z Warszawy i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A. z Tres Cantos w Hiszpanii.

 
 

Przetarg na tramwaje niskopodłogowe

Komunikacja tramwajowa w Szczecinie w porównaniu z wieloma innymi polskimi miastami o podobnej wielkości znajduje się na stosunkowo niskim poziomie. Próba zastąpienia leciwych tramwajów przez berlińskie Tatry jest tylko działaniem na krótką metę. Dlatego też najważniejszym zadaniem jest remont torowisk i zakup tramwajów niskopodłogowych. Z tego powodu w grudniu 2008 roku ogłoszono przetarg na zakup sześciu takich pojazdów, a w styczniu 2012 roku na zakup kolejnych 22 sztuk.

 
 

Z wizytą w...

Wyprawy do innych miast kojarzą się większości ze zwiedzaniem starego miasta bądź znanych muzeów. Miłośnicy komunikacji poznają obce miasta pod względem komunikacji miejskiej obserwując przy okazji różnice i analogie do komunikacji miejskiej w Szczecinie. Warto się swoimi wspomnieniami podzielić z innymi miłośnikami.

 
 

Strajk komunikacji miejskiej

Płace w przedsiębiorstwach działających w ramach komunikacji miejskiej są na stosunkowo niskim poziomie - na tyle niskim, że dotychczasowi pracownicy tych przedsiębiorstw z dnia na dzień porzucają pracę i wyjeżdżają do Irlandii czy Norwegii. Powoduje to niemałe perturbacje w funkcjonowaniu komunikacji. Jednocześnie dało to związkom zawodowym powód do zażądania horrendalnie wysokich podwyżek (30%). W SPA Klonowica związki zawodowe porozumiały się z zarządem, w MZK, SPA Dąbie i SPPK odbyły się referenda wśród załogi w sprawie rozpoczęcia akcji strajkowej (w SPA Dąbie prawdopodobnie nielegalnie).

 
 

Podwyżki w ZDiTM

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego nie jest w stanie przeprowadzić sprawnie prawie żadnego przetargu. Najczęściej przyczyną jest brak pieniędzy w zakładowej kasie. Wprowadza się kolejne ograniczenia w kursowaniu komunikacji, pasażerowie coraz więcej płacą za bilety, a pieniądze idą do urzędniczych kieszeni. Oto Polska właśnie...

 
 

Tramwajowe "berlińczyki"

Po okresie zakupów w Berlinie taboru autobusowego przez szczecińsko-polickich przewoźników, również MZK sięgnęło po tamtejszy tabor. Planowany jest zakup 23 wagonów tramwajowych typu Tatra KT4Dt, jednak przed podpisaniem umowy konieczne jest przeprowadzenie testów na szczecińskich torowiskach.

 
 

Szczecin w Bahnie

Pomysł zrodził się na początku roku 2003 w głowie Macieja Kubienia. Do współpracy zaprosił innych miłośników, którzy spędzili przed komputerami wiele godzin, aby móc zaprezentować efekty po 2 latach pracy. Symulacja szczecińsko-polickiej komunikacji miejskiej w programie Bahn jest stale rozwijana i aktualizowana.

 
 

Badania komunikacji miejskiej

W listopadzie 2005 roku Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji z Krakowa przeprowadziło na zlecenie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego badania napełnień pojazdów komunikacji miejskiej, badania struktury biletowej oraz badania oceny komunikacji miejskiej przez pasażerów. Wstępny raport przedstawiono w lutym 2006, ostateczny - w maju. Planowane jest przeprowadzenie dodatkowo badania kierunków przemieszczania pasażerów (tzw. więźby), co umożliwi opracowanie nowej sieci komunikacyjnej.

 
 

Używki z Zachodu

Szczecińskie spółki autobusowe w obliczu beznadziejnej sytuacji taborowej i braku perspektyw na większe zakupy nowego taboru autobusowego postanowiły odkupić używane autobusy z Zachodu.

 
 

Przetarg na autobusy 2006

W 2005 roku trzykrotnie nie udało się rozstrzygnąć ogłoszonego przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przetargu na dziesięcioletnią obsługę dziennych linii autobusowych. Rok 2006 przyniósł dalszy ciąg walki przewoźników autobusowych o podpisanie długoterminowych umów, co w znacznym stopniu pozwoliło by na poprawę sytuacji taborowej.

 
 

Przetarg na autobusy 2005

Po wydzieleniu w 1999 ze struktur MZK zajezdni autobusowych, spółki obowiązywał okres ochronny. W 2002 okres ten zakończył się i ZDiTM ogłosił przetarg na obsługę linii autobusowych. Nowe umowy obowiązują 3 lat, więc czas najwyższy ogłosić nowy przetarg.

 
 

Likwidacja zajezdni Niemierzyn

Powstała na obrzeżach miasta w 1907 roku. Jako pierwsza została uruchomiona po II wojnie światowej. Nie remontowana, niedofinansowana. Zamknięta 1 października 2004 roku, ma szansę stać się miejscem jeszcze bardziej historycznym.

 
 

Nowe malowanie MZK

Miejski Zakład Komunikacyjny postanowił po 10 latach zmienić schemat firmowego malowania swoich pojazdów. Schemat obecnie nazywany miejskim (od kolorów czerwonego i granatowego - kolorów miasta Szczecina) zastąpi jedna z trzech wersji, które stopniowo prezentowane są na różnych typach wagonów.

 
 

Zbiórka na serwer

Po niemal roku funkcjonowania, czas wykupić serwer oraz domenę na kolejny rok funkcjonowania Serwisu. Zwracamy się do naszych odwiedzających z prośbą o pomoc w zebraniu funduszy.

 
 

Nowy tabor PKS Szczecin

W lutym na ulicach Szczecina pojawiło się 12 nowych autobusów zakupionych przez PKS Szczecin. Zastąpiły one m. in. wysłużone już Ikarusy. Jest to kolejny etap odnawiania taboru przez tego przewoźnika.

 
 

Podwyżka cen biletów

Kiedy Zarząd Dróg i Transportu Miejskiej zorientował się, że nie będzie w stanie otrzymać komunikacji ze środków, które planuje się pozyskać ze sprzedaży biletów i dotacji z budżetu miasta - postanowił opracować projekt podwyżki cen biletów. I wtedy właśnie zaczęła się burza...

 
 

Studenci chcą pomóc

Studenci z Koła Naukowego Transportu na Wydziale Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego nie chcą biernie przyglądać się szczecińsko-polickiej komunikacji. Zorganizowali już dwie debaty o problemach systemu transportowego naszego miasta i zapowiadają kolejne.

 
 

Co dalej z komunikacją miejską?

Od wielu lat dostrzegalny jest powolny rozkład komunikacji miejskiej w Szczecinie. Głównym powodem jest brak środków finansowych. Przez długi czas władze miasta nie dostrzegały problemu (lub udawały, że go nie dostrzegają). Dowodem jest choćby stale ograniczana dotacja budżetowa do komunikacji miejskiej (wyjątkiem jest rok 2005). Jednak po ostatnich wydarzeniach na sali sesyjnej Rady Miasta pojawił się cień nadziei na rozwiązanie kryzysu.

 
 

Dewastacja w Dni Morza

Od kilku lat ZDiTM zapewnia dodatkowe kursy linii dziennych w nocy z soboty na niedzielę w czasie Dni Morza. Podobnie było w tym roku, jednak nigdy do tej pory wandale w ciągu jednej nocy wyrządzili tyle szkód.

 
 

Rocznica strony

Pierwsza, ale zarazem czwarta rocznica powstania strony. Z tej okazji przygotowaliśmy kilka artykułów.

 
KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)