Wszystkie Z regionu szczecińskiego W skrócie Z kraju

z kraju artykuł

Kraj: Piechociński: Kontrakt na Pendolino może zostać zerwany

Marcin Binek, Rynek Kolejowy,

dodane przez marcinek5885

Według wicepremiera Janusza Piechocińskiego, zakup Pendolino w dobie krysysu nie był najlepszą decyzją. - Wtedy zakładano, że trzeba przeskoczyć epokę i przynieść na polskie tory tę pierwszą światową jakość, a wiemy, że z różnych bardzo powodów, także tych, których kolejarze się bronią (...) - inwestycje kolejowe z punktu widzenia osiągnięcia prędkości 220, 250 km/h na głównych trasach w Polsce się opóźniają – mówi wicepremier w wywiadzie udzielonym RMF FM.
Zdaniem Piechocińskiego kontrakt na Pendolino może zostać zerwany. „Dojdzie do dużego, także biznesowego, konfliktu” – uważa wicepremier. - To jeszcze raz pokazuje bardzo wyraźnie, że kiedy zaczynał się europejski kryzys, nie była to najlepsza decyzja. Trzeba było postawić na zakupienie nowego taboru na prędkość 160 km/h, a wtedy w przestrzeni polskiej gospodarki nie tylko Pesa... (…)Prezes Zaboklicki i załoga Pesy - bo to jest spółka sprywatyzowana ścieżką pracowniczą - i Newag na przykład potrafiły dać świetnej jakości pojazdy – mówi w wywiadzie dla RMF FM wicepremier.

- Mieli określoną, wyznaczoną zgodnie z umową datę, w której to Pendolino, które testowało wstępnie jazdę miało uzyskać certyfikację Urzędu Transportu Kolejowego. Już wiemy, że tej certyfikacji to Pendolino nie uzyskało – podkreśla Piechociński.

- Będzie jeździło na tyle, na ile można jeździć, bo w górnictwie głębinowym i na kolei, i w dostawach gazu bezpieczeństwo jest najważniejsze. W związku z tym zwracam uwagę, że obok kontynuowania procesów inwestycyjnych nie tylko na centralnej magistrali kolejowej musi tam jeździć stosownej jakości dopuszczony do jeżdżenia z podwyższoną prędkością tabor – dodaje.

- Na odcisku, gdzie jest spowolnienie, na przykład 60 km/h, mogą jeździć 60 km/h. Na odcinku gdzie jest 160 km/h, będą jeździły z prędkością 160 km/h, a na odcinku gdzie można jeździć 220 km/h czy 240 km/h, powinny jeździć z zakładaną konstrukcyjną prędkością – podkreśla wicepremier.

źródło: Rynek Kolejowy

1 komentarz