Szczecin Blog

 Szczecińska kolej miejska coraz bliżej realizacji

Martyn Janduła, Rynek Kolejowy, 02.10.2016
Kategoria: Artykuł
[dodane 02.10.2016, g. 18:52 przez –– Ferrix]
strona główna »
wyszukiwanie »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum

–– Pt47bis pisze:
Super. Ciekawe czy będzie można zgłaszać uwagi do projektu?. Na przedłużeniu ul.Sportowej bardzo przydałaby się kładka nad torami. Tam przechodzi dużo ludzi z akademików na Chopina,... czytaj dalej »

MateuszMichalak pisze:
A dlaczego Trzebież Szczeciński jest pominięty?

–– Czarny87 pisze:
Dlaczego SKM ma jeździć tylko do Polic a nie do Trzebieży? Cóż zapewne dlatego, że ruch na tej trasie byłby niski i nierentowny. Mnie zastanawia inna rzecz, jaka czeka przyszłość SPPK po... czytaj dalej »

zobacz wszystkie 15 wypowiedzi »
dodaj własną opinię »

Pod koniec 2014 r. wicemarszałek województwa zadeklarował, że zrealizowany zostanie pomysł kolei aglomeracyjnej w Szczecinie. Przed stowarzyszeniem, które odpowiada za realizację projektu, konkurs na pozyskanie dofinansowania unijnego. Z kolei PKP PLK rozpisały już przetarg na kierownika projektu budowy SKM Szczecin. Wszystko wskazuje zatem, że szczecinianie za kilka lat będą mieli własną kolej miejską.

Szczecin pochwalić się może rozbudowanym układem linii kolejowych. Na terenie miasta znajdują się 24 stacje i przystanki kolejowe, z czego obecnie jedynie osiem jest wykorzystywanych w przewozach pasażerskich. Stolica województwa zachodniopomorskiego posiada też obwodnicę kolejową – okalającą centrum – która przebiega od Szczecina Głównego, przez Szczecin Turzyn, Szczecin Niebuszewo, Police, do Trzebieży. Znajduje się na niej dwanaście nieczynnych od 2002 r. przystanków. Ruch zawieszono na tej trasie z przyczyn ekonomicznych.

Szczecin Blog

Niewielkie zainteresowanie podróżnych przewozami wynikało przede wszystkim ze znacznie dłuższego czasu przejazdu pomiędzy Policami a Szczecinem w porównaniu do komunikacji autobusowej, niskiej częstotliwości kursowania pociągów, a także braku integracji taryfowej z komunikacją miejską.

Kolejny ważny przetarg

Pomysł powstania Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej znany jest już od 2014 roku. Wtedy wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego – Wojciech Dróżdż – zapowiedział, że projekt zostanie zrealizowany. Sieć SKM ma objąć połączenie kolejowe Szczecina z Policami, Goleniowem, Gryfinem i Stargardem.

Na potrzeby realizacji pomysłu powstało Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (SSOM), które zostało koordynatorem działań. Z kolei sygnatariuszami umowy partnerstwa zostali marszałek województwa, prezydenci Szczecina i Stargardu, burmistrzowie Goleniowa, Gryfina i Polic, wójtowie Kobylanki i gminy Stargard oraz przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych i Polskich Linii Kolejowych SA.

Obecnie projekt jest już coraz bliżej realizacji. PKP PLK ogłosiła już przetarg na kierownika projektu budowy SKM Szczecin. Jednak nie oznacza to jeszcze zapewnienia, że projekt powstanie. – Projekt nie jest pewny realizacji do czasu otrzymania dofinansowania – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor Biura SSOM.

Starania o dofinansowanie

Budowa kolei miejskiej w Szczecinie z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273 i 351 to przedsięwzięcie, które ma szansę być objęte unijnym dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. I to właśnie na te pieniądze liczą pomysłodawcy pomysłu. – Poszukiwanie kierownika kontraktu dla projektu przez PKP PLK odbieramy jako przejaw zaufania, którym spółka darzy Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego jako partnera-lidera w przygotowaniu projektu do realizacji – informuje Walaszkowski.

Zgodnie z harmonogramem o ubieganie się o dofinansowanie z Projektu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w grudniu bieżącego roku ma zostać ogłoszona informacja o rozpoczęciu naboru w konkursie. – SSOM planuje w odpowiednim czasie złożyć wniosek o dofinansowanie, oparty na przygotowywanej dokumentacji przedprojektowej i wszystkich niezbędnych dokumentach. W tej chwili trwa etap aktualizacji dokumentacji przedprojektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych dokumentów. Pozwoli to przygotować wniosek o dofinansowanie – wyjaśnia dyrektor Stowarzyszenia.

Dalsze etapy, jak projektowanie czy roboty budowlane, zrealizowane będą po ewentualnym podpisaniu umowy o dofinansowanie. – Domyślamy się, że nabór wniosków zakończy się w I kwartale roku 2017. Dopiero po tym terminie spodziewamy się ewentualnego zatwierdzenia dofinansowania zewnętrznego – mówi Walaszkowski. SSOM szacuje, że zakończenie inwestycji oraz uruchomienie przewozów mogłoby się odbyć pod koniec II kwartału 2022 roku.

Czytaj także na stronie: Rynek Kolejowy »

źródło: Rynek Kolejowy
15 komentarzy | wersja do druku |

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)