Szczecin Blog

 SKM w Szczecinie wpłynie na konkurencyjność Goleniowa

Martyn Janduła, Rynek Kolejowy, 08.11.2016
Kategoria: Artykuł
[dodane 08.11.2016, g. 15:53 przez –– Ferrix]
strona główna »
wyszukiwanie »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum
Dyskusja na temat tej informacji jeszcze się nie rozpoczęła. Możesz być pierwszym, który napisze do niej komentarz! Wejdź na forum.

Szczecińska Kolej Aglomeracyjna to projekt, który wkrótce doczeka się realizacji. Obecnie trwa zbieranie dokumentacji, które pozwoli na staranie się o dofinansowanie unijne. Żeby jednak tak duży projekt miał szanse powstać, wiele gmin musiało wyrazić wobec niego aprobatę i uzgodnić zakres działań, które wykonają we własnym zakresie. Jedną z takich gmin jest Goleniów, który podkreśla, że SKM to same plusy i zwiększenie konkurencyjności gminy.

– Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM) wychodzi na przeciw potrzebom komunikacyjnym mieszkańców naszego regionu – mówi Tomasz Banach, zastępca burmistrza gminy Goleniów. – Sieć linii kolejowych SKM ma zapewnić korzystny czas przejazdu oraz dostosowaną do potrzeb częstotliwość kursowania pociągów. Udoskonalając połączenia transportowe poprzez ich rozbudowę i synchronizację ułatwimy lokalnej społeczności poruszanie się po obszarze całej metropolii – dodaje.

Jak podaje zastępca burmistrza, projekt kolei aglomeracyjnej stworzy lepsze możliwości do korzystania ze szkół, uczelni, wydarzeń artystyczno-kulturalnych czy sportowych. Zdaniem Banacha, poprawi się także dostępność do rynku pracy. – Wszystko to będzie miało również swoje odzwierciedlenie, gdyż zarówno miasto jak i gmina Goleniów zwiększą swoją atrakcyjność i konkurencyjność na tle obszaru metropolitalnego – zaznacza.

Pomysł od lat

Pomysł powstania Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej znany jest już od lat. Jednak w 2014 roku. Sieć SKM ma objąć połączenie kolejowe Szczecina z Policami, Goleniowem, Gryfinem i Stargardem. Na potrzeby realizacji pomysłu Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (SSOM) zostało koordynatorem działań. Z kolei sygnatariuszami umowy partnerstwa zostaną marszałek województwa, prezydenci Szczecina i Stargardu, burmistrzowie Goleniowa, Gryfina i Polic, wójtowie Kobylanki i gminy Stargard oraz przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych i Polskich Linii Kolejowych SA.

Obecnie projekt jest już coraz bliżej realizacji. PKP PLK ogłosiła już przetarg na kierownika projektu budowy SKM Szczecin. Jednak nie oznacza to jeszcze zapewnienia, że projekt powstanie. – Projekt nie jest pewny realizacji do czasu otrzymania dofinansowania – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor Biura SSOM.

Jest potencjał

– Szczecińska Kolej Metropolitalna zdecydowanie zwiększy dostępność do transportu publicznego na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Budowa sieci polepszy ponadto połączenia pomiędzy miastami i gminami. Wprowadzenie jednego biletu metropolitalnego na przejazd wszystkimi środkami transportu publicznego znacznie ułatwi mieszkańcom podróżowanie i zachęci do korzystania z transportu publicznego – wymienia potencjał inwestycje, Tomasz Banach, zastępca burmistrza gminy Goleniów.

Zanim jednak w regionie ruszy kolej, gminy, przez które przebiegać będzie sieć SKM, będą musiały dostosować infrastrukturę. Będzie to wymagało inwestycji. Planowane jest tworzenie systemu węzłów przesiadkowych integrujących sieć SKM z liniami autobusów i busów wyposażonych w parkingi typu „Parkuj i Jedź” dla samochodów osobowych i rowerów – P&R i B&R. Węzły te mają być także przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Na dobrą dostępność ma wpłynąć także zakup nowoczesnego taboru.

– W ramach projektu planujemy budowę przystanków przesiadkowych wraz z urządzeniami związanymi z integracją transportu w miejscowości Kliniska Wielkie oraz Goleniów – Goleniowski Park Przemysłowy. Realizację inwestycji rozłożono na lata 2017 – 2022 – wyjaśnia zastępca burmistrza. – Ponadto gmina realizuje inne zadania, bezpośrednio związane z potencjałem komunikacyjnym. Głównie dotyczy to budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z wielofunkcyjnym dworcem kolejowo-autobusowym w Goleniowie oraz budowy centrum przesiadkowego wraz z pętlą autobusową w miejscowości Załom – dodaje.

Integracja z autobusami

Kolej aglomeracyjna ma stanowić trzon komunikacji w regionie. Oczywistym jest, że trzeba będzie zapewnić mieszkańcom również dojazd do domów. Tutaj gminy mają zadbać o spójną integrację nowego systemu z ich własną komunikacją miejską. – W chwili obecnej komunikacja miejska funkcjonująca na terenie Goleniowa jest bezpłatna. Jej integracja ze Szczecińską Koleją Metropolitalną będzie wdrażana na bieżąco, wg potrzeb i możliwości. Centralnym punktem komunikacji miejskiej w Goleniowie jest właśnie zintegrowany węzeł przesiadkowy wraz z wielofunkcyjnym dworcem kolejowo-autobusowym – mówi Banach.

– Ponadto planujemy połączyć się z SKM, poprzez rozbudowę istniejącej na terenie gminy sieci ścieżek rowerowych i wprowadzenie możliwości korzystania z rowerów miejskich – dodaje.

Szacuje się, że zakończenie inwestycji SKM oraz uruchomienie przewozów mogłoby się odbyć pod koniec II kwartału 2022 roku.

Czytaj także na stronie: Rynek Kolejowy »

źródło: Rynek Kolejowy
brak komentarzy | wersja do druku |

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)