Szczecin Blog

 Oferty na opracowanie studium dla Magistrali Nadbałtyckiej

Martyn Janduła, Rynek Kolejowy, 06.09.2017
Kategoria: Artykuł
[dodane 06.09.2017, g. 16:28 przez –– wojtazz]
strona główna »
wyszukiwanie »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum

–– Ferrix pisze:
Na linii 202 moim zdaniem, powinny być 2 tory na całej długości. A przewoźnicy niech przestaną narzekać na brak elektryfikacji, tylko niech zakupią więcej taboru dostosowanych do linii... czytaj dalej »

–– Mareczek pisze:
brak Warto dodać, że trakcja elektryczna jest wydajniejsza/mniej podatna na straty.

–– pioko17 pisze:
brak Ja tam jestem za elektryfikacją istniejących szlaków. Z perspektywy pociągów dalekobieżnych, jest to o tyle istotne, że nie marnujemy czasu na zmianę lokomotywy, poza tym można... czytaj dalej »

zobacz wszystkie 3 wypowiedzi »
dodaj własną opinię »

Zarządca infrastruktury zleci opracowanie studium wykonalności dla modernizacji linii 202 na odcinku od Koszalina do Stargardu. PLK sprawdzi też jakie działania inwestycyjne potrzebne są, by unowocześnić alternatywną wobec linii 202 linię 402. W grę wchodzi jej elektryfikacja, a w konsekwencji nawet przeniesienie na nią ciężaru prowadzenia dalekobieżnych przewozów towarowych i pasażerskich. Właśnie otwarto oferty w przetargu.

PKP PLK zastanawia się nad ewentualnym nowym przebiegiem Magistrali Nadbałtyckiej, która obecnie w niemal całości biegnie w śladzie linii 202. Wykonawca, który wygra przetarg na wykonanie studium wykonalności pod nazwą „Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu: „Prace na ciągu transportowym Trójmiasto – Szczecin na odc. Słupsk – Koszalin – Stargard/Kołobrzeg – Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202 i 402 wraz z elektryfikacją brakujących odcinków” ma sprawdzić, jaki potencjał kryje linia 402 i co należy zrobić, aby stała się uczęszczanym ciągiem transportowym. Będzie musiał zbadać, jakie działania inwestycyjne należy podjąć, aby podnieść prędkość na istniejącej linii 202 i poprawić jej przepustowość.

Szczecin Blog

– Zasadniczym celem studium wykonalności jest przeprowadzenie analizy ciągu od stacji Koszalin w kierunku Szczecina celem określenia optymalnego wariantu obsługi tego korytarza jedną z dwóch możliwych dróg przejazdu – poprzez wymagającej elektryfikacji linii 402 i obsługi połączeń Gdańsk – Szczecin poprzez Koszalin, Kołobrzeg, Goleniów bądź za pomocą obecnej trasy przez Świdwin, Stargard – czytamy w opisie zamówienia.

Wykonawca ma przeanalizować w wariantach inwestycyjnych dostosowanie parametrów (lub wybudowanie nowych) linii kolejowych na odcinku Słupsk – Koszalin do 160 km/h oraz 200 km/h, oraz do podobnych parametrów odcinki Koszalin – Stargard, Koszalin – Kołobrzeg oraz Kołobrzeg – Goleniów. W wariantach dla 200 km/h wykonawca ma uwzględnić koszty związane z konieczną budową skrzyżowań dwupoziomowych nieujętych w wariancie 160 km/h i zabudowy warstwy nadrzędnej ERTMS.

Elektryfikacja odcinka linii 402 między Kołobrzegiem a Goleniowem pozwoliłaby na otworzenie zupełnie nowego korytarza transportowego. Np. część pociągów TLK kursujących między Trójmiastem a Szczecinem mogłaby pojechać przez Kołobrzeg bez konieczności zmiany lokomotywy na spalinową, co w tej chwili ogranicza PKP Intercity przy składaniu wniosków o udostępnienie tras wzdłuż wybrzeża. Można się spodziewać, że przejazd przez Kołobrzeg i Gryfice byłby konkurencyjny czasowo w stosunku do jazdy przez Świdwin i Stargard (linia 202), a przy tym mógłby generować podobną lub większa liczbę pasażerów. Więcej o koncepcji zmiany przebiegu Magistrali Nadbałtyckiej piszemy w oddzielnym tekście.

PLK przesunęły termin składania ofert. Z pierwotnego 11 sierpnia, oferty mogły spływać do zamawiającego do 4 września. Zainteresowanych przetargiem okazały się tylko cztery firmy, które de facto nie zmieściły się w zakładanym przez PLK budżecie. Na zamówienie przygotowano 7,38 mln zł brutto, zaś najtańsza oferta opiewa na kwotę 8,3 mln zł brutto i pochodzi o TPF z Warszawy. Niewiele droższa jest oferta konsorcjum Multiconsult Polska i Transprojekt Gdański za 8,77 mln zł brutto. Kolejne firmy w przetargu to WYG International z ofertą na 10,74 mln zł oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo za 11,04 mln zł. PKP PLK oceni teraz oferty z uwzględnieniem kryterium ceny brutto (60%) i wartości technicznej (40%).

Czytaj także na stronie: Rynek Kolejowy »

źródło: Rynek Kolejowy
3 komentarze | wersja do druku |

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)