PLK: Zachodniopomorska kolej wjeżdża na nowe tory

Rynek Kolejowy, 01.02.2018
Kategoria: Artykuł
[dodane 01.02.2018, g. 09:48 przez –– zack1989]
strona główna »
wyszukiwanie »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum
Dyskusja na temat tej informacji jeszcze się nie rozpoczęła. Możesz być pierwszym, który napisze do niej komentarz! Wejdź na forum.

Dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego pasażerowie w Zachodniopomorskiem zyskają krótsze podróże i komfortowe perony. PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizują również projekty zwiększające możliwości portów i sprzyjające rozwojowi gospodarki.

W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Przy realizacji inwestycji PLK zapewnią także przepustowość tras, tzn. możliwość przejazdu pociągów obok robót lub wcześniej przygotowanymi trasami. Możliwy będzie również bardziej wydajny transport towarów do portów morskich. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.

Znaczący wpływ na sprawną komunikację w Zachodniopomorskiem ma poprawa warunków kolejowych przewozów pasażerskich: skrócenie czasu przejazdu, poprawa punktualności i komfortu dostępu do pociągów. Rozwój gospodarczy regionu jest z kolei ściśle związany z udrożnieniem tras, prowadzących do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Pozytywnie na gospodarkę wpływa modernizacja linii i sprawniejsze połączenia województwa z Poznaniem, Wrocławiem czy Warszawą.

Szczecin Główny – stacja dla każdego

Modernizacja stacji Szczecin Główny to ważna inwestycja, zarówno dla mieszkańców miasta, jak i turystów podróżujących koleją. Dzięki inwestycji pasażerowie skorzystają z komfortowych peronów, wyposażonych w system dynamicznej informacji pasażerskiej, czytelne oznakowanie, nowe lampy oraz monitoring. Będą nowe ławki, zegary i tablice informacyjne. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się oraz opiekunowie z małymi dziećmi zyskają lepszy dostęp do pociągów m.in. dzięki windom. Szybsze przejście do wagonu zapewni również przebudowana, zadaszona kładka, łącząca perony. Z nowej stacji pasażerowie skorzystają już w 2019 roku.

Krótsze podróże do Poznania, Warszawy i Wrocławia

Dzięki modernizacji linii E59, czyli trasy łączącej Poznań ze Szczecinem Dąbiem, będą krótsze podróże. Pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a pociągi towarowe do 120 km/h. Czas przejazdu między Szczecinem a Poznaniem skróci się o ok. 35 min z 2 h 15 min do ok. 1 h 40 min. Z efektów kolejowych inwestycji skorzystają również podróżni udający się do Warszawy czy Wrocławia. Ocenia się, że przejazd ze Szczecina do stolicy skróci się o ok. 2 godziny, a do stolicy Dolnego Śląska o ok. 1,5 godz.

Sprawniejsze podróże w regionie

Więcej pociągów regionalnych w bardziej dogodnych godzinach kursowania dla pasażerów wyjedzie w 2019 roku na linię między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim. To będzie efekt modernizacji trasy. Pociągi zwiększą prędkość do 100-120 km/h, a czas przejazdu skróci się o ok. 25 min. – z 1 godz. 35 min. do 1 godz. 10 min. Dla podróżnych powstaną nowe funkcjonalne perony na stacji Czaplinek i 10 przystankach m.in. w Suliszewie Drawskim i Żelisławiu. Będą wyposażone w wiaty, ławki, gabloty z rozkładami jazdy i lepiej oznakowane. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

– Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podróże między miastami i regionami Polski. Skrócą się czasy przejazdów, a nowe możliwości kolei zapewnią równomierny rozwój wszystkich województw. Po prostu Łączymy Polskę – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Łatwiejszy dostęp do portów w Szczecinie i Świnoujściu

PLK poprawią również dojazdy pociągów towarowych do portów morskich. Dzięki inwestycji składy przewożące ładunki będą mogły rozwijać prędkość do 120 km/h. Natomiast dzięki przebudowie stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oba porty będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi, a przewoźnicy towarowi zwiększą swoje możliwości dzięki skróceniu, od kilku do kilkudziesięciu minut, czasu ładunku i rozładunku towarów. Tym samym porty będą mogły przyjmować i odprawiać znacznie większe ładunki.

Szybciej po Nadodrzance

Kluczową rolę, zarówno w komfortowym przewozie pasażerów, jak również w sprawnym przewozie towarów, odgrywa linia ze Szczecina do Wrocławia, zwana Nadodrzanką. Dzięki jej modernizacji pociągi pojadą z prędkością 120 km/h. To będzie odczuwalna zmiana, gdyż obecnie pociągi muszą zwalniając nawet do 30-50 km/h. Modernizacja odcinka Dolna Odra – Rzepin – Zielona Góra – Głogów zwiększy przepustowość linii. To szansa na sprawniejsze podróże pociągiem. Zyska także gospodarka, dzięki bardziej konkurencyjnym przewozom ładunków po torach. W styczniu PLK rozpoczęły prace na odcinku Drzeńsko – Kostrzyn. W pierwszym kwartale 2018 r. prace skupiają się na odcinku Drzeńsko – Kowalów – wymieniony zostanie tor i sieć trakcyjna. Zamontowane będą nowe rozjazdy – ważne elementy toru, odpowiadające za sprawny przejazd pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Zapewnią to nowe urządzenia rogatkowe, monitoring i przebudowana jezdnia.

Czytaj także na stronie: Rynek Kolejowy »

źródło: Rynek Kolejowy
brak komentarzy | wersja do druku |

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)