Szczecin Blog

 Jest zielone światło dla modernizacji trasy Berlin-Szczecin

AB, Kurier Kolejowy, 16.03.2018
Kategoria: Artykuł
[dodane 16.03.2018, g. 16:50 przez –– wojtazz]
strona główna »
wyszukiwanie »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum

–– Ferrix pisze:
Orientujecie się jak wygląda to na polskim odcinku? Co jest rozpoczęte już, co zaplanowane, a co zatwierdzone na najbliższe lata?

zobacz wszystkie 1 wypowiedzi »
dodaj własną opinię »

Od rozkładu jazdy 2023/2024 mieszkańcy Szczecina będą mogli dojechać do Berlina w komfortowych warunkach i bez przesiadek, w czasie 90 minut. Niemcy zgodzili się na elektryfikację oraz wybudowanie drugiego toru na odcinku Passow – Szczecin, o co od dawna zabiegały polskie władze.

We wtorek regionalne władze Berlina i Brandenburgii omówiły na wyjazdowym posiedzeniu w Neuhardenbergu kwestie współpracy w dziedzinie infrastruktury. W spotkaniu wzięli udział Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn i Ronald Pofalla, członek zarządu DB.

Jednym z tematów była planowana modernizacja linii kolejowej z Berlina do Szczecina (Stettiner Bahn). Trasa zostanie w całości zelektryfikowana oraz rozbudowana o drugi tor na odcinku 40 km. Zapadło w tej kwestii porozumienie z władzą centralną, do tej pory niechętną przyznaniu środków na tę inwestycję. Dzięki rozbudowie linii poprawi się jej przepustowość i skróci do 90 minut czas przejazdu ze stolicy Niemiec do Szczecina. Bezpośredni - najszybszy pociąg z Berlina Lichtenberg do Szczecina aktualnie pokonuje trasę w czasie 1 godz. i 49 minut.

Serwis internetowy „Deutsche Welle” informuje, że prace modernizacyjne ruszą w 2020 r., a zakończą się trzy lata później. Linia będzie gotowa do eksploatacji w rozkładzie jazdy 2023/2024.

Z informacji prasowej władz Berlina i Brandenburgii wynika, że podczas wtorkowego posiedzenia dyskutowano też o planach wybudowania drugiego toru na trasie Lübbenau – Cottbus. Dzięki tej inwestycji poprawi się przepustowość linii i będzie możliwe stworzenie atrakcyjnej siatki połączeń regionalnych i dalekobieżnych, m.in. z Berlina do Cottbus i Wrocławia. W planach jest też elektryfikacja linii z Cottbus do Görlitz.

Polska wielokrotnie zabiegała o elektryfikację i likwidację wąskich gardeł na linii Szczecin – Berlin. Pierwsze rozmowy na ten temat podjęto w 2003 r. W 2012 r. zapadło w tej sprawie porozumienie ministrów transportu obu państw. W 2013 r. porozumienie zawarli też zarządcy infrastruktury czyli PKP Polskie Linie Kolejowe i DB Netz. Pod koniec 2016 r. podniesiono kwestie modernizacji trasy na II Polsko-Niemieckim Szczycie Kolejowym w Szczecinie.

PKP PLK modernizują polski odcinek trasy Szczecin-Berlin czyli linie kolejowe 408 i 409. Trwają prace na trasie Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce. Ich zakończenie zaplanowano na rok 2020 r. Po remoncie transgranicznej linii pociągi pasażerskie będą mogły kursować do stacji Szczecin Gumieńce z prędkością 120 km/h, a nie jak dotychczas 80 km/h. Zaś do granicy polsko-niemieckiej z prędkością 160 km/h w porównaniu z obecną prędkością 120 km/h.

Czytaj także na stronie: Kurier Kolejowy »

źródło: Kurier Kolejowy
1 komentarz | wersja do druku |

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)