Szczecin Blog

 SKM w Szczecinie. Modernistyczne wiaty na Pogodnie ocaleją?

Igor Klyus, Krzysztof Żywucki, Sebastian Łabędź, Transport Publiczny, 21.08.2018
Kategoria: Infrastruktura kolejowa
[dodane 21.08.2018, g. 19:03 przez –– wojtazz]
strona główna »
wyszukiwanie »
wydarzenia »
zgłoś informację »

Na forum

–– Ferrix pisze:
Patrząc co zrobione zostało z równie zabytkowymi słupami oklejonymi mozaikami na dawnej poczekalni dworca Szczecin Gł. - to i w tym przypadku nie ma szans. Obecny trend to niszczenie tego co... czytaj dalej »

–– Pt47bis pisze:
Miejmy jednak nadzieję, że wiaty uda się uratować. Bardzo tam pasują i choć jeden przystanek byłby inny, niesztampowy. Zawsze gdy obok przejeżdżałem zastanawiałem się czy ocaleją po... czytaj dalej »

zobacz wszystkie 2 wypowiedzi »
dodaj własną opinię »

Młodzi architekci wzięli w obronę charakterystyczną ekspresyjną wiatę betonową stojącą na przystanku Szczecin Pogodno, która mogłaby zniknąć wraz z realizacją projektu szczecińskiej kolei metropolitalnej. Ich zdaniem zadaszenie zasługuje na ochronę z uwagi na wysokiej klasy architekturę tak kontrastującą z obecnymi inwestycjami infrastrukturalnymi w Szczecinie. Co ciekawe, Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które realizuje projekt budowy szczecińskiej kolei metropolitalnej, nie mówi nie koncepcji szczecińskich architektów.

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego wraz z PKP PLK realizują projekt szczecińskiej kolei metropolitalnej. Niecały miesiąc temu podpisano umowy z wykonawcami. W ramach projektu pociągi mają wrócić na linię ze Szczecina do Polic. Istniejące przystanki mają być przebudowane bądź przeniesione w nowe miejsce, pojawią się też nowe przystanki. Szczegółowo zakres prac opisywaliśmy tutaj.

Szczecińscy architekci zaapelowali o zachowanie charakterystycznych betonowych wiat na przystanku Pogodno. Wykonano je w konstrukcji żelbetowej, w nurcie modernistycznego ekspresjonizmu konstrukcyjnego. „Głównym przedstawicielem tego nurtu w Europie był włoski inżynier i architekt Pier Luigi Nervi (1891-1979). Obiekt wiaty przystankowej reprezentuje najlepsze wartości spotykane w realizacjach Nerviego – innowacyjne użycie oszczędnej, nagiej konstrukcji żelbetowej w formie stropu grzybkowego. Charakterystyczna, pozginana niczym origami forma zadaszenia pozwala na zastosowanie cienkościennej powłoki żelbetowej, ponieważ sztywność konstrukcji osiągnięta jest tutaj poprzez współdziałanie formy i materiału” – piszą autorzy bloga Architektura w Szczecinie.

Jak przekonują, wiata na przystanku Pogodno jest obiektem unikalnym w skali Szczecina i zasługuje na ochronę. Ich zdaniem jakość architektury pozytywnie kontrastuje z obecnie realizowanymi inwestycjami infrastrukturalnymi. „Zabudowa związana z infrastrukturą, która powstaje w Szczecinie w ostatnich latach, jest godna pożałowania, stanowi obraz mizerii (…), a ponadto woła o pomstę do nieba – patrz budy i kładki wzdłuż trasy szybkiego tramwaju czy wyglądająca jak kiepski żart rozbudowa dworca PKP Szczecin Główny. Innymi słowy – w porównaniu z tamtymi wiata z Pogodna jest perłą i szczytem finezji” – czytamy na facebooku architektów.

Autorzy bloga zaprezentowali też wizję, przygotowaną przez studentów architektury na WBiA ZUT Igora Klyusa, Krzysztofa Żywuckiego i Sebastiana Łabędzia, pokazującą, jak obiekt mógłby wyglądać po odnowieniu. Podkreślają, że najpierw konieczne byłoby wykonanie ekspertyzy technicznej w celu ustalenia stanu wiaty. W następnym kroku zadaszenie miałoby zostać oczyszczone, zakonserwowane i naprawiane. W miarę możliwości powinna zostać też przywrócona rozebrana część kubaturowa przystanku (poczekalnia).

Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które jest liderem projektu budowy SKM, poinformowało, że jest w kontakcie z autorami koncepcji. Przedstawiciele SSOM uznali, że jest ona warta rozważania, dlatego też sprawa została przekazana do przeanalizowania przez PKP PLK, które są odpowiedzialne za realizację prac. Stowarzyszenie podkreśla jednak, że koncepcja może być trudna do realizacji, gdyż pojawiła się późno, po przetargu.

Czytaj także na stronie: Transport Publiczny »

źródło: Transport Publiczny
2 komentarze | wersja do druku |

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)