Encyklopedia

14WE

dodane przez Mario; zmodyfikowane przez Pepe

14WE (potocznie "Halny") - to Elektryczny Zespół Trakcyjny zaprojektowany przez firmę "Energoconrol" sp. z o.o. z Krakowa.

Produkcja i charakterystyka

Przebudowę składów przeprowadzono w latach 2005-2006 przez nowosądecki zakład NEWAG S.A. Pojazdy typu 14WE oznaczone na PKP jako EN61 są zaprojektowane na podstawie konstrukcji starszych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu EN57. Jest to trójczłonowa, dwukierunkowa konstrukcja osadzona na sześciu wózkach, z których dwa są napędowe, a cztery toczne. Wózki napędowe znajdują się na środkowym członie. Wszystkie zostały zmodernizowane.

Pojazdy tej serii napędzane są czterema silnikami o mocy 145 kW każdy. Pulpit sterowniczy maszynisty zyskał nowy wygląd. Sterowanie zestawem odbywa się za pomocą ręcznego zadajnika jazdy. Wagony tej serii posiadają 6 pary drzwi odskokowo-przesuwnych po obu stronach. Przy wszystkich drzwiach zamontowane są fotokomórki. Przy niektórych natomiast zamontowane są windy umożliwiające łatwy dostęp osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Wszystkie wagony wyposażono w przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany i monitorowany. Pojazdy 14WE zyskały pomarańczowe wyświetlacze wraz z systemem informacji pasażerskiej, a także nowe tapicerowane siedzenia, połówkowe pantografy oraz oświetlenie jarzeniowe. W przedziałach, między członami usunięte zostały drzwi, dzięki czemu EZT zyskał jednoprzestrzenne wnętrze. Pojazdy nie posiadają pokładowych toalet.

Eksploatacja

Jeden pojazd tej serii spotkać można na trasie Kraków - Wadowice (EN61-07), a pozostałe osiem (w tym jeden zestaw podwójny) kursuje pomiędzy Sulejówkiem Miłosną, a Pruszkowem w ramach warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.
na podstawie Przegubowca i Transport Szynowy
opracował Mariusz Belko
Producent:
Newag Nowy Sącz
Układ członów:
rozrządczy+
silnikowy+
rozrządczy
Łączna długość:
66 m
Szerokość:
2,88 m
Wysokość:
3,9 m
Układ osi:
2'2'+Bo'Bo'+2'2'
Średnica kół:
940 mm (toczne),
1000 mm (napędne)
Masa całkowita:
125 000 kg
Sterowanie:
indywidualne lub ukrotnione
Prędkość maksymalna:
110 km/h
Silnik:
LK450
Moc ciągła:
608 kW
Stosunek przekładni:
70:19
Liczba miejsc siedzących:
192
Liczba miejsc stojących:
250
Lata produkcji:
2005-2006
Zobacz też: EN57