Encyklopedia

181

dodane przez marko; zmodyfikowane przez marko

Historia lokomotyw serii 181 (oznaczenie fabryczne serii E669.1) sięga końca lat 50-tych ubiegłego wieku. Oto w 1958 roku w Czechosłowacji powstaje prototypowa konstrukcja towarowej lokomotywy elektrycznej E669.002. Wyprodukowano dwa egzemplarze tego typu i od samego początku postanowiono je ulepszać, tworząc całkowicie nową serię lokomotyw - E669.1. W serii tej zastosowano sześcioosiowe podwozie, w których zestawy kołowe na 2 i 5 osi ścięto dokładnie o 15mm aby lokomotywa idealnie wpasowywała się w ciasne łuki, co w przypadku nie zastosowania tej metody mogło grozić wykolejeniem lokomotywy. Konstrukcja tej serii opierała się na dwóch osobnych podseriach. Każda z podserii różniła sie od siebie mocą silników trakcyjnych. Seria 31E1 - posiadała 6 silników serii 1 AD 4346 GT o mocy 435 kW każdy, natomiast seria 31E2 posiada silniki tego samego typu lecz o mocy 465 kW każdy. Lokomotywy mają rozruch oporowy, posiadają 3 układy nastawnika jazdy kolejno 21, 12 i 9 pozycji oraz po 3 pozycje bocznikowania pomiędzy nimi. Ponadto lokomotywy wyposażono w hamulec pneumatyczny typu "Dako" i hamulec ręczny. W obu kabinach zamontowano tylko jedne drzwi co utrudnia wchodzenie do lokomotywy. Ciekawostką jest fakt, że moment obrotowy przekazywany jest na oś za pomocą obustronnych kół zębatych. Minusem lokomotyw tej serii jest przede wszystkim ich słaba moc, która powoduje, że lokomotywy te nie radzą sobie zbytnio na wzniesieniach z pociągiem towarowym przekraczającym 1500 ton. Ponadto sześcioosiowa konstrukcja pojazdu negatywnie wpływa na szyny, które pod wpływem tych lokomotyw szybciej się zużywają. Obecnie lokomotywy tej serii stały się niezwykle popularne na polskich torach, bowiem są masowo ściągane do kraju przez przewoźników prywatnych. One i lokomotywy serii 182 znajdują się na stanie przewoźników: Lotos Kolej, CTL Logistics, PTK Holding Zabrze itd.
na podstawie: Encyklopedia - Lokomotywy, opracował Marek Czapiewski
Producent:
Skoda
Model:
181
Długość ze zderzakami:
18940 mm
Szerokość:
2950 mm
Wysokość:
4500 mm
Układ osi:
Co'Co'
Średnica kół:
1250 mm
Masa własna:
124,2 t
Sterowanie:
ukrotnione
Prędkość maksymalna:
90 km/h
Silnik:
1 AD 4346 GT
Moc ciągła:
2610 i 2790 kW
Moc znamionowa:
3000 kW
Lata produkcji:
1963-1965

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat