Encyklopedia

311D

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez mike_1994

05.10.2009
Dodano informację o losie dwóch lokomotyw w ITL Polska. mike_1994
09.04.2009
Dodano informacje nt. lokomotyw w PCC Rail oraz PKP LHS. Dodano zdjęcia lokomotyw. mike_1994
07.08.2008
Sprecyzowano poszczególną przynależność lokomotyw Pepe
W 2006 roku zakłady NEWAG w Nowym Sączu wraz z General Electric Transportation podpisały umowę na zaprojektowanie oraz wybudowanie lokomotywy spalinowej na podstawie lokomotyw M62, znanych w Polsce jako ST44 lub "gagariny". Do modernizacji posłużyły w większości lokomotywy odstawione przez dawne NRD oraz kraje nadbałtyckie.

311D jest normalnotorową, spalinową lokomotywą towarową wyprodukowaną zakładach NEWAG w Nowym Sączu we współpracy z GE Transportation. Lokomotywa ta ma charakteryzować się dużą mocą silnika wraz z nowoczesny desingem wnętrza oraz wygładu zewnętrznego lokomotywy. "Robo-gagar" napędzany jest silnikiem typu GE/45 V-12 o mocy znamionowej 2900 koni mechanicznych (moc silnika spalinowego - 2133 kW). Lokomotywa posiada również elektroniczny wtrysk paliwa, przez co zapewnione jest mniejsze jego zużycie. Zastosowanie mikroprocesorowego systemu sterowania GE BrightStar umożliwiło zwiększenie masy, którą może pociągnąć ten spalinowóz (nawet do 3200 ton). Poprzez brak sprzęgu grzewczego, niemożliwe jest prowadzenie przez nią pociągów pasażerskich. Cała aparatura lokomotywy zamontowana jest w szafach, do których dostęp możliwy jest z "tarasów" zabezpieczonych barierkami po obu stronach lokomotywy. Taka budowała została zastosowana ze względu na szybka wymianę części w razie awarii, gdyż lokomotywa „ma więcej jeździć niż stać”.

Kokpit maszynisty został zamontowany standardowo po prawej stronie kabin. Pulpit został wykonany z tworzyw sztucznych. Widoczność szlaku umożliwia duża szyba czołowa.

Początki 311D na torach

Pierwsza zmodernizowana jednostka z numerem 311D-01 trafiła na tory kolejowe jesienią 2007 roku. Była ona testowana na torach doświadczalnych Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w podwrocławskim Żmigrodzie. W skład testów wchodziło m.in. ciągnięcie wagonów ważących łącznie 3200 ton. Po udanych testach lokomotywa otrzymała homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. 311D-01 następnie trafił w ręce Kolei Bałtyckiej.

Lokomotywy 311D w RCO

zdjęcie
311D-01 na zapadni podczas wymiany zestawu kołowego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolej Bałtycka w grupie Heavy Haul Power Services w 2007 roku zdecydowała się rozszerzyć swoją flotę wagonów. Do dwóch lokomotyw JT42-CWR, które należą do firm HHPI i DLC, współpracujących z Koleją Bałtycką dołączyły lokomotywy 311D o numerach 01, 02, 03, 06 i 07, które oficjalnie są własnością firmy "RCO S.A". Grupy "Heavy Haul Power Services" oraz "DLC" wprowadziły dodatkową numerację w zakresie 29004-29006. Tuż po przyjeździe z zakładów w Nowym Sączu jedna z lokomotyw miała problemy z hydrauliką, przez co została z powrotem odesłana do producenta. Lokomotywy te nie sprawiały wielu kłopotów na szlakach kolejowych obsługiwanych przez RCO. Można było je dość często spotkać na zachodniopomorskich szlakach kolejowych - zwłaszcza na stacjach Szczecin Gumieńce, Szczecin Port Centralny oraz Szczecin Glinki. Wraz z upadkiem RCO, lokomotywy 311D powoli tracą swe unikalne malowanie i "siwieją" pod banderą obecnego właściciela, którym jest ITL Polska.

Lokomotywy 311D w PCC Rail

Do PCC Rail zmodernizowane "gagariny" trafiły w ilości aż piętnastu sztuk. Dostawy odbywały się od 29 marca 2008 roku do 29 maja 2008 roku. Lokomotywy jeżdżą z numeracją w zakresie: 04-05, 08-12 oraz 15-22. Jak na razie PCC posiada najwięcej tego typu lokomotyw. Na okres leasingu trwającego 10 lat zostały oklejone w firmowe, granatowo-pomarańczowe barwy.

Lokomotywy 311D w PKP

zdjęcie
ST40s wypierają pomału starsze ST44 z LHS
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
PKP, a właściwie PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa zakupiła na chwile obecną dziewięć "robogagarów". Ze względu na rozstaw szyn 1520mm, lokomotywy posiadają wózki przystosowane do tego typu szerokości toru. Wymusiło to dodanie do oznaczenia literki "a", mającej na celu odróżnienie tych lokomotyw od innych 311D. Dwie pierwsze lokomotywy otrzymały oznaczenia 311Da-01 (311D-13) oraz 311Da-02 (311D-14). W późniejszym okresie obie dostały prefiks ST40s. Lokomotywy posiadają niebieskie barwy LHS.

Lokomotywy 311D w ITL Polska

W związku z ogłoszeniem upadłości przez RCO, ITL Polska wziął pod swoje skrzydła leasingowane lokomotywy 311D z numerami 01 oraz 02. Lokomotywy tego przewoźnika chyba najłatwiej spotkać na stacji Szczecin Gumieńce ze składami kruszywa. Cechują się również pierwotną, szarą barwą oraz logiem ITL na czołach.
na podstawie InfoRail, Fotogalerii Transportowej TWB, MD Kolejowa Klatka, Wirtualny Nowy przemysł, Kolejland, ITL Polska, Spedycja Transport Logistyka 12/2007, Rynek Kolejowy 12/2007, informacji Pawła Pieńkowskiego, Pawła Szutowicza oraz własnych
opracował Michał Pilaszkiewicz
Producent:
GE Transportation i NEWAG S.A.
Długość ze zderzakami:
17,50 m
Szerokość:
2,95 m
Wysokość:
4,615 m
Układ osi:
Co'Co'
Średnica kół:
1050 mm
Masa służbowa:
116 500 kg
Sterowanie:
indywidualne
Prędkość maksymalna:
100 km/h
Silnik:
GE/45 V-12
Moc znamionowa:
2900 KM
Lata produkcji:
2006 - do dziś
Zobacz też: ST44