Encyklopedia
E6ACT "Dragon"
dodane przez wojtazz; zmodyfikowane przez Mareczek
Lokomotywa została przygotowana z myślą o obsłudze ciężkich pociągów towarowych na liniach kolejowych, gdzie dopuszczalny nacisk na oś wynosi 20 t. Przy projektowaniu i budowie lokomotywy kierowano się następującymi priorytetami:
Lokomotywa została zbudowana jako dwukabinowa z centralnym korytarzem o szerokości 600 mm, łączącym obie kabiny. Wyposażenie przedziału maszynowego wykonane jest w technice modułowej. Urządzenia zostały zgrupowane pod względem funkcjonalnym i zintegrowane w zespołach wkładanych do wnętrza lokomotywy od góry, po zdemontowaniu odejmowalnych dachów, a następnie zamocowanie do nośnej części nadwozia.
W przedziale maszynowym znajdują się następujące główne zespoły:
- zapewnić pewny i szybki start ciężkiego pociągu oraz optymalne prowadzenie składu w każdych warunkach,
- zastosować do napędu lokomotywy trójfazowe silniki trakcyjne i układ zasilania silników wykorzystujący najnowsze osiągnięcia techniki,
- zbudować lokomotywę w sposób modułowy i używając wysokiej jakości materiałów i komponentów,
- zapewnić bezpieczne i wygodne warunki pracy obsłudze lokomotywy poprzez ergonomię i funkcjonalność kabiny maszynisty oraz zaplecze socjalne w lokomotywie,
- zoptymalizować parametry i rozwiązania techniczne aby obniżyć koszt produkcji, a w konsekwencji uzyskać cenę lokomotywy konkurencyjną w stosunku do ceny lokomotyw uniwersalnych, wielozadaniowych.
Lokomotywa została zbudowana jako dwukabinowa z centralnym korytarzem o szerokości 600 mm, łączącym obie kabiny. Wyposażenie przedziału maszynowego wykonane jest w technice modułowej. Urządzenia zostały zgrupowane pod względem funkcjonalnym i zintegrowane w zespołach wkładanych do wnętrza lokomotywy od góry, po zdemontowaniu odejmowalnych dachów, a następnie zamocowanie do nośnej części nadwozia.
W przedziale maszynowym znajdują się następujące główne zespoły:
- szafa wyłącznika szybkiego,
- falowniki trakcyjne - 3 szt.,
- kolumny wentylacyjne falowników trakcyjnych,
- kolumna rezystorów hamowania,
- kolumny wentylacyjne silników trakcyjnych - 6 szt.,
- przetwornica statyczna dla napędów pomocniczych,
- szafy NN - 2 szt.,
- zespół sprężarek i urządzeń uzdatniania sprężonego powietrza,
- zespół sterowania pneumatycznego,
- zespół zbiorników sprężonego powietrza,
- zespół socjalny zawierający lodówkę, kuchenkę mikrofalową, szafę na ubranie, umywalkę i opcjonalnie toaletę,
- układ gaśniczy.
na podstawie materiałów ZNLE Gliwice opracował Wojciech Nowotniak
Producent:
ZNLE Gliwice
Długość ze zderzakami:
20,33 m
Wysokość:
4,3 m
Układ osi:
Co'Co'
Średnica kół:
1250 mm (nowe), 1170 mm (zużyte)
Masa służbowa:
116 t
Prędkość maksymalna:
140 km/h (konstrukcyjna), 120 km/h (eksploatacyjna)
Moc ciągła:
5004 kW
Lata produkcji:
2009 - do dziś
napięcie:
3 kV, prąd stały