Encyklopedia

description EN71

dodane 27.03.2007, godz. 23:12 przez zdjęcie profilowe użytkownika Wojtek Wojtek; zmodyfikowane 13.05.2008, godz. 22:03 przez zdjęcie profilowe użytkownika hubertdz hubertdz

EN71 został zbudowany we wrocławskich zakładach Pafawag w roku 1976 na podstawie zespołu trakcyjnego EN57. Od tamtego czasu do 2003 roku były one modernizowane. Łącznie wyprodukowano 20 składów, zaś 31 złożono z różnych członów EN57.

Zespół trakcyjny EN71 składa się z dwóch wagonów rozrządczych i dwóch silnikowych (r+s+s+r), które umieszczone są w środku pojazdu. Wagony połączone są ze sobą sprzęgiem Scharfenberga, nierozłączalnym w warunkach eksploatacyjnych oraz przejściem dla pasażerów. EZT posiada 4 pantografy i 8 silników (2 pantografy i 4 silniki na każdy człon "s"). Obecnie w jednostkach stosowane są hamulce Oerlikon (wcześniej były używane hamulce Knorr). W EN71 został zastosowany rozruch oporowy (tak jak w EN57) i są one przystosowane do jazdy w trakcji ukrotnionej oraz do ruchu z niskimi i wysokimi peronami.

Układ siedzień, przejść i przedsionków został rozmieszczony tak jak w jednostkach EN57. Dodatkowo obok drzwi ustawiono stojaki na narty.

Zespoły te powstały z myślą o obsłudze linii na obszarach górzystych, gdzie jednostki EN57 nie zawsze dawały sobie radę ze względu na zbyt niską moc. Przede wszystkim chodziło o zelektryfikowaną w 1975 trasę z Krakowa do Zakopanego. W następnych latach EN71 zaczęły kursować do Krynicy i Szklarskiej Poręby. Zaczęto je eksploatować jako pociągi InterRegio, zastąpione później zespołami ED72. W związku z przewozem dużej liczby pasażerów na trasie SKM Trójmiasto zatrudnienie znalazły również tam, kursując czasem nawet w trakcji podwójnej.
na podstawie Wikipedii
opracował Wojtek
Zobacz też: EN57