Encyklopedia

EN81

dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez Mareczek

Autobusy szynowe serii EN81 (typ fabryczny 308B) produkowane są od 2005 roku przez bydgoską firmę PESA. Są to pierwsze w Polsce autobusy szynowe zasilane energią elektryczną.

Pojazdy tej serii są jednoczłonowe, dwukierunkowe. Szynobus osadzony jest na dwóch dwuosiowych wózkach, który jeden z nich jest napędowy, a drugi toczny. Każde wózki posiadają podwójne odspręzynowanie, hamulce tarczowe oraz wyposażone są w piasecznice. W wózkach jezdnych umieszczone są również elementy służące do smarowania obrzeży kół. Pojazd napędzany jest dwoma silnikami prądu przemiennego o łącznej mocy 560kW. Szynobus posiada nowoczesny napęd przekształtnikowy prądu przemiennego. Składa się on z dwóch indukcyjnych, klatkowych silników trakcyjnych, zasilanych z dwóch falowników zbudowanych z użyciem tranzystorów IGBT. Falowniki te umożliwiają rekuperację energii hamowania do sieci trakcyjnej. Każdy falownik zasila jeden silnik napięciem trójfazowym 400V 50Hz, sterując jego mocą za pomocą modulacji szerokości impulsów (PWM). Przetwornica wytwarza także napięcie stałe 24V do zasilania urządzeń pokładowych. Nad pracą całego układu elektrycznego czuwa za pośrednictwem sieci CAN mikroprocesorowy system sterowania. Większość aparatury elektrycznej znajduje się na dachu pojazdu oraz w szafach przedziału pasażerskiego.

Elektryczny szynobus może rozpędzić się maksymalnie do 120 km/h. Pojazdy te otrzymały jednoramiennego (połówkowego) odbieraka prądu typu DSA 200 firmy Stemmann. Wyposażone są w dwie identyczne kabiny, które są klimatyzowane. Szybobusy elektryczne tej serii posiadają 2 pary drzwi odskoczno-przesuwne po obu stronach. Wszystkie wagony wyposażono w przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów. EN81 przystosowany jest zarówno do wysokich i jak i niskich peronów. Jest to zasługa automatycznie wysuwanych schodów. Autobusy szynowe posiadają także monitoring z monitorem. Otrzymały również diodowe (pomarańczowe) wyświetlacze (LED) oraz system informacji pasażerskiej firmy R&G z Mielca.

Pojazdy te posiadają 60 miejsc siedzących i łacznie moga zabrać 140 pasażerów. Nie zapomniano również o osobach niepełnosprawnych poruszających się na wózkach. Obniżona podłoga znajduje się w środkowej części pojazdu. Miedzy pierwszymi a drugimi drzwiami są specjalne pochylnie, umożliwiają łatwe przemieszczanie się po wagonie. Wyposażony jest również w WC. Pojazdy tej serii można spotkać na terenie województwa świętokrzyskiego i małopolskiego.
na podstawie Wikipedii, Transport szynowy i Technika Transportu Szynowego 10/2007
opracował Mariusz Belko
współpraca Henryk Wyziński
Producent:
PESA Bydgoszcz S.A.
Długość ze zderzakami:
26,53 m
Szerokość:
2,83 m
Wysokość:
4,01 m
Układ osi:
Bo'2'
Średnica kół:
840 mm
Masa służbowa:
54 000 kg
Sterowanie:
indywidualne
Prędkość maksymalna:
120 km/h
Silnik:
DKLBZ 0910-4A
Moc ciągła:
560 kW
Liczba miejsc siedzących:
60
Liczba miejsc stojących:
80
Lata produkcji:
2005 - do dziś